Kissar blod!
Min vänns underbara gerbiltjej kissar blod! Hon är lite kall och slö och har en kletig bakdel. Vill ha svar så fort som möjligt på vad det kan vara och vad man ska göra åt det. Vill gärna ha svar så jag tänkte försöka få fram lite information åt henne. Gerbil honan är ca: 2 och ett halvt år. Tacksam för svar så fort som möjligt.
Det kan vara "wet tail" det finns information om det på denna sidan, dock är den på engelska
http://www.ehow.com/how_2246575_recognize-symptoms-wet-tail.html
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Jag skulle råda till att åka in till veterinär då det kan vara riktigt allvarligt.
Jag håller med Midgårds - det finns inte tid att spekulera för dom kan dö väldigt snabbt om dom inte får vård så åk in med henne snarast!
Gerbiler får väl inte wet tail, det är väl bara hamstrar som får?
I vilket fall, det är oftast mycket allvarligt om ens djur kissar blod. Veterinär direkt är det enda som gäller.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Som tidigare redan sagt så är det veterinär som gäller.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Usch, vad hemskt :( Åk in till veterinär säger jag också, hoppas det går bra.
#4 jo gerbiler kan få det med men det är vanligare på hamstrar:)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Säger som övriga, vetten akut.
Det kan vara allvarigt, t.ex. kan njurarna vara påverkade och kanske lägger av om gerbilen inte kommer under akut behandling.
Hittade en liten artikel Urinvägsinfektion, njursten och urinsten: Kontakta veterinär om gerbilen verkar ha svårt att kissa, har blod i urinen eller är blöt på magen. Kontakta veterinären.