Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 977 ggr
MartaR
2012-09-20 22:27
0

Avel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har två jätte snälla och sociala tjejer och en av de tänkte jag att uppföda till mig själv bara en gång.

Jag letar efter en kille till min tjej. Bor i Stockholm du kan kontakta mig här eller på mradomska94@gmail.com

Anne.K
2012-09-21 10:18
2

Läs på ordentligt innan du bestämmer dig för att ta en kull. Det är väldigt mycket att tänka på. Har du känd bakgrund på din hona? Vet du om hennes syskon är friska? Vet du hur hennes föräldrar är? Bara för att hon är snäll och go så behöver inte ungarna ärva efter henne, utan de kan ärva efter honans syskon eller föräldrar. Och vet du då inget om dessa så är det en stor chansning du tar och kan råka få ungar som kanske är sjuka eller har jätte dåligt temperament.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Jessica_91]
2012-09-21 15:49
2

Kan bara instämma med Anne att du verkligen borde läsa på innan, det finns så himla mycket att veta om avel även fast man kanske inte tror det.Glad En sak som kan vara bra att veta t.ex är att om du inte vill sära på dina honor så måste du veta vilken den dominanta av dem är. Om den undergivna honan får ungar så finns nämligen risken att den dominanta har ihjäl ungarna.

Så som sagt läs på massor först, det finns artiklar och trådar här samt info på de olika gerbilföreningarnas hemsidor. Sen är det bra om du har kontakt med en seriös uppfödare som kan ge dig tips och stöd. Och om du fortfarande känner att avel är något för dig och har koll på dina honors stam så bör du vara nogrann med vad det är för hane som du införskaffar/lånar. Precis som att det är viktigt att honans familj/släkt är frisk och har bra temperament så är det viktigt att hanens är det också.
Något annat som är bra med att veta stammen på sina avelsdjur är att man då kan undvika inavel.

Om det skulle vara så att dina honor har okänd stam så vänta då istället, man bör inte kompromissa när det gäller att skapa liv. Om det här verkligen är något du vill göra så vänta tills dina honor går bort och kontakta en duktigt uppfödare som du kan få köpa ett avelspar av t.ex. Eller en parad hona som har en honkompis.

Det finns många duktigta människor här och flera uppfödare som kan dela med sig av sin erfarenhet så fråga på bara om det är nåt du undrar över efter att du läst på om aveln. Glad

[99Bobo]
2012-09-21 15:59
0

Har skickat mejl!

ks.gerbil
2012-09-23 09:42
0

Du måste vara berädd på att få två kullar om du inte tänker handpara dem.. vad är det för bur du har? Hur länge har du haft gerbiler? Vart kommer honorna ifrån?

Gerbil-hemsidan hittar du R