Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1209 ggr
gothic_eve
2012-09-19 09:00
0

gerbil som attackerar!

Hej!

Häromdagen fick jag ett mail från en tjej som köpte gerbiler hos mig i våras.

Hon har ett stort problem med en av hennes gerbiler - jag tänkte att jag kanske kunde få råd från er om vad hon ska göra?

Jag bifogar mailet hon skrev till mig:

(jag har aldrig varit med om en gerbil som "attackerar och biter hål"  - misstänker att den har råkat ut för någonting och det är därför den reagerar så - vad tror ni)??

Hej Evelina!

Köpte två hon gerbiler av dig i våras och har nu en fråga. Det är så att den ena honan har börjat bitas. Hon attackerar som en raket när man tar ner handen i akvariet. Den andra är mer ”skygg” och bits inte.

Har pratat med de i zoo affären och de sa att det kan bli så ibland men att det inte finns så mycket att göra.

Har du några tips eller knep på hur man kan få henne att sluta bitas?

Hon biter inte lite grann bara utan hugger och biter verkligen hål så det börjar blöda. Barnen är nu rädda för att stoppa ner händerna och är ledsna då det inte går att gosa så mycket med dem.

Tacksam för tips och råd.

Tsunamis
2012-09-19 09:29
0

Klart man kan göra någonting åt det. Gerbilen har lärt sig en ful ovana, att det lönar sig att bitas och den blir lämnad ifred om den gör det. Jag förespråkar att man petar till den med fingertoppen när man ser att den kommer fram med avsikten att bitas. Gärna så den stannar upp och förstår sambandet att kommer den farande med den avsikten eller öppnar munnen/biter handen så blir den tillrättavisad. Gerbiler är inte dumma, de går att lära upp. Blåsa en kort vindpust i ansiktet är också effektivt och skadar inte gerbilen.

Det låter som om den inte är särskilt handtam, vilket är steg 2 efter att hon upprepade gånger lärt den och tillrättavisat det felaktiga beteendet. Gerbiler som bits i handen eller smånafsar kan man köra en snällare variant av det jag beskrev men för att kunna ens plocka med sitt husdjur så måste hon lära bort det oönskade beteendet med det samma. Ingen vill ju ha ett husdjur som hugger direkt.

MvH  Tsunamis

gothic_eve
2012-09-19 11:45
0

Tack för ditt svar!

AnneN
2012-09-19 17:46
0

Bra svar från #1, vill bara tillägga att vill man undvika att den biter så det börjar blöda kan man i början ha tjocka handskar på sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wony
2012-09-19 18:42
0

Både #1 och #3 hade kloka åsikter!

Jag hade problem med att en av mina honor var sådär, och hon sprang alltid undan efteråt och skakade som om hon var skräckslagen! Men det var bara jag som hanterade henne, och var väldigt försiktig. Men det avtog med tiden.

Just handskar kan vara en riktigt bra idé, jag tror att ens sinnesstämning påverkar mycket också, och en rädd människa utstrålar väl inte direkt trygghet, heller.

[Tassy]
2012-09-19 23:52
0

Bra svar har redan getts. Viktigt att barnen inte håller på med denna gerbil dock, både för gerbilens och barnens trygghet, tills problemet är avhjälpt. Det vore synd om barnen blir rädda pga en bitig gerbil. Omvänt är det bra att undvika att gerbilen skräms av barnen, som kanske reagerar annorlunda, håller lite tokigt eller vad som helst. Många aspekter behöver ses över när man ska få bukt med ett sådant här problem så smärtfritt som möjligt.

[Jessica_91]
2012-09-20 16:05
0

Appropå det som #5 säger så kanske det vore bra att kolla med köparen hur barnen tidigare handskats med gerbilen om du inte redan vet det. Det kan ju vara så att barnen redan från dag 1 började ta upp gerbilerna mot deras vilja och bokstavligt gosat med dem. Vilket ju i sådant fall kan vara en förklaring till att den ena börjat bita ifrån.

Tsunamis
2012-09-20 16:21
0

#6 Gerbiler i regel beter sig inte på det viset. De försvarar inte sitt territorium mer pga felaktig hantering utanför buren. Om den blivit retad mycket i buren ja då är det en annan sak och då kan man få det beteendet som gerbilen uppvisar.

MvH  Tsunamis

[Jessica_91]
2012-09-20 16:22
0

#7 Ah det visste jag inte, tack.Glad

Tsunamis
2012-09-20 16:32
0

Flört

MvH  Tsunamis