Skaffa gerbil, hjälp!
Hej, som ni kanske förstod på min rubrik så ska jag mest troligt skaffa mig gerbiler så småning om!
Jag har haft två honor för många år sedan, men jag har glömt bort det mesta så behöver lite ny information!
• Visst är det så att man måste ha två gerbiler tillsammans?
• Nu är det ju självkart att detta oftast beror på individen, men.. i regel, vilka är oftast lungare, honor eller hanarna?
• Vilket är det minsta mått för en bur?
• Får man använda en hamsterbur (som är hel inplastad, förutom takluckan?) eller ska man helst använda akvarium / SAMLA-lådor? (har ja hört flera använder)
• Vad är den bästa maten för en gerbil? Samt godis?
• Hur ska man inreda buren?
• Djuraffär? Vad tycker ni om detta?
• Jag anser att uppfödare är bäst, men hur hittar jag dem som är nära mig? Bor i umeå.
Nu har jag säkert missat en massa saker som jag skulle behöva veta och märker ni det så skriv det också! Vill hellre vara mer påläst än för lite!
Ha de bra gerbilvänner! /Sandra
Gerbiler är flockdjur som de ska man ha minst två tillsammans. Jag tycker hanar är lugnare än honor. Det minsta tillåtna måttet tycker jag är skamligt litet så jag går direkt över till att säga till dig att ha ett akvarium som är minst 100 liter istället till 2 gerbiler alternativt den största samla lådan på 130 liter. Du nämner en duna bur, dessa går såklart att ha dock i maxi storlek i sådana fall. Men akvarium är det absolut bästa att ha till gerbiler. Ett mycket bra foder till gerbiler är Gerbil Nature. Sedan ska man även ge dom färskmat ca 3 gånger i veckan. Djuraffärer tycker inte jag om. Att vända sig till en seriös uppfödare är tusen gånger bättre.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Visst är det så att man måste ha två gerbiler tillsammans?
- Det stämmer. Går även att ha fler tillsammans.
Nu är det ju självkart att detta oftast beror på individen, men.. i regel, vilka är oftast lungare, honor eller hanarna?
- Man brukar säga att hanarna är lugnast, och det kan jag nog hålla med om :) Annars är inte gerbiler lugna direkt.
Vilket är det minsta mått för en bur?
- Som Achangra säger, utgå från att inte ha en mindre bur är 100 liter.
Får man använda en hamsterbur (som är hel inplastad, förutom takluckan?) eller ska man helst använda akvarium / SAMLA-lådor? (har ja hört flera använder)
- Helst ska du använda akvarium, men SAMLA-lådor går lika bra. De är inte lika tunga heller.
Vad är den bästa maten för en gerbil? Samt godis?
- Gerbil Nature är väldigt bra. Mina gerbiler tyckte väldigt mycket om fröer (solros, pumpa m.m.) russin, trokade jordgubbar och andra trokade bär/frukter som godis.
Hur ska man inreda buren?
- Mycket spån. Inred hellre under spånet då de ändå kommer förstöra allt om du inreder på spånet :P Köp/gör lite roliga hus och någon tunnel :)
Djuraffär? Vad tycker ni om detta?
- Mina var köptta från djuraffär. Dock inget jag rekommenderar.
Jag anser att uppfödare är bäst, men hur hittar jag dem som är nära mig? Bor i umeå.
- Det vet jag faktiskt inte :/
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Elsa98 här på sajten åker till Skellefteå ibland läste jag i den här tråden http://gerbiler.ifokus.se/discussions/5053203788f47259c7006d08-serios-uppfodare?discussions-2 .
Alla djuraffärer är inte dåliga men jag skulle säga att ingen djuraffär är så bra som en seriös uppfödare.
#3 Det stämmer, nästa resa blir i slutet av oktober och då har jag ungar som precis blivit lev.klara (6 veckor). Sen åker jag upp igen till jul/nyår.
Tack för svar! Blir verkigen sugen på att köpa två små kabrater!
Jassåå, vilka färger är det som är leverens klara i slutet av oktober? :)
#5 Jag vet inte exakt vilka färger det blir men beräknade färger är polar fox, Gray agouti, slate m.m
#6 Okey :)