Bebis gerbil och vuxen gerbil???
Hej! jag har en gerbil hanne som heter Bruno och jag funderar på att skaffa en fin hona år honom. Men jag undrar kan man sätta ihop en liten gerbil-hona-bebis med en vuxen gerbil hanne? snälla svara :)
Varför ska du sätta ihop en hona å hane? Jag rekomenderar dig att skaffa en bebishane som kamrat till din hane istället.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
jag vill skaffa en hona för jag skulle gärna villja ha en fin kull och för min andra gerbil hane Greger (svart med vit mage) dog för inte så länge sen så jag vill ge bruno något lite extra
Dock bör du läsa på ordentligt innan. Att ta en kull är ett stort ansvar då det handlar om att skapa liv. Saker kan gå fel också om man inte har kunskapen. Så plugga först. Det finns massa bra artiklar här på forumet om hur man föder upp gerbiler. För det är så mycket mer än att sätta ihop en hane och hona. Det är MYCKET man måste tänka på och ha med i beräkningarna.
Sedan måste jag bara säga att man bör absolut inte sätta en liten bebishona med en vuxen hane. För då kan honan bli dräktig alldeles för tidigt. En hona bör inte ha sin första kull innan hon är 6 månader gammal som tidigast.
Du får inte en kull om du skaffar en hona till din hane, utan du får minst två stycken (eftersom honan inte bör vara ensam med sin första kull och så fort första kullen fötts blir hon omparad).
Sedan måste du flytta ut Bruno och då får du i alla fall ha honom med en killkompis.
Och tänk på att i en kull kan det ibland bli så många som 7-8 bebisar och på två kullar blir det ganska många ungar… Och det är inte alltid helt lätt att få sålt så många gerbiler så du får vara beredd på att du kanske blir sittande där med många eller kanske allihop kvar.
Om föräldrarna är köpta i djuraffär är det också svårt att veta vad de har i bagaget. Kanske har de mycket tumörer, kort livslängd eller mycket inavel i släkten. Det är exempel på saker som inte syns utanpå men som förs vidare till ungarna och kan leda till problem senare.
Så ja, sammanfattningsvis, jag tycker du ska skaffa en ung killkompis till Bruno i stället 
ok tack för snabba svar och snart har nog bruno en liten kill kompis att leka med :)