Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 3627 ggr
dfniklas
0

Rött runt/under ögat

Hej!

Kom igår hem från jobbet och upptäckte att vår gerbil Bill har gått och blivit alldelse röd runt ögat. Till min stora förvåning trodde jag först att det var blod och trodde att ett slagsmål hade utbrutit i gruppen. Har nu förstått att det är tårvätskan som är röd. Såg så himla brutalt ut mot hans vita päls. Vi googlade lite och lyckades hitta lite olika scenarion;

1. Han kan vara allergisk mot kutterspån (?)

2. Ögoninfektion/inflammation (?)

3. Fått något i ögat somm irriterar (?)

Det jag lyckades lista ut via internet var att man skulle ta en tops och saltlösning / sterilt vatten och tvätta rent runt ögat. Detta gjorde vi igår, efter mycket om och men (han gillade det inte alls och började bita i topsen). Vi fick dock bort det mesta. Men idag när jag kom hem så var det samma sak igen, massa rött runt ögat (massa är väl att ta i, men i kontrast till hans vita päls så ser det galet ut.) Då gjorde vi som så att vi rengjorde buren kliniskt från spån och damm. Nu har vi istället fyllt akvariumet med Toa-lätt, toapapper och lite kartonger. Sedan tvättade vi runt ögat igen och imorgon tänkte vi se hur det ser ut. Vid denna tvättning blev han skogstokig. Han högg mig rätt rejält i handen men gav snabbt upp då han insåg att jag inte släppte honom. Då blev han riktigt förbannad och började hacka tänder och vid det skedet avbröt vi tvättningen.

Finns det något mer vi kan prova innan det är dags att ringa/åka till veterinären? I övigt verkar han frisk och kry. Han både äter och dricker. Stojjar och flyger omkring. Trycker gärna i sig solrosfrön om det bjuds på det.

Någon som har något tips? Vad mer kan man ha i som är dammfritt? Enbart toa-lätt känns lite tråkigt.

Tacksam för svar och hjälp! Kan eventuellt fixa en bild senare. Vill låta han vara i fred ett tag nu dock.

dfniklas

dfniklas
0

Ingen? Allå??

Anne.K
0

Det kan va ögoninfektion.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

dfniklas
0

Det verkar nästan som att det är så ja. Vi tvättade rent igår och det tycks inte ha blivit bättre trots att vi bytt från kutterspån till enbart toa-lätt. Det ända vi kan göra nu är att besöka en veterinär. Marhagens Veterinärpraktik tycks vara rekommenderad här på gerbiler i fokus. Ska slå en pling dit imorgon.

Blir nog ändå att vi köper dammfritt spån. Skiten vi köper nere på Ica dammar ju som fan. Locket är vitt av damm.. och halva rummet är dammigt på bara några dagar. Någon som har tips på bra spån? (Märke osv) Har ingen djuraffär i närheten så om någon har tips på bra spån som man kan beställa via någon hemsida så mottages det med glädje :)

Anne.K
0

Ni har inte granngården eller liknande i närheten? Vore väldigt bra om ni slutar med det som dammar så mycket för det är inte så bra för gerbilerna att gräva runt i och andas in all damm. Jag brukar köra med stabens kutterspån och det är nästintill dammfritt. Så får ni tag på det så är det bra kan jag intyga :)

dfniklas
0

Nej tyvärr, inget granngården i närheten. Tyvärr. Har inte tillgång till bil så det krånglar ju till det ytterligare. Pratade med en veterinär igår och han tyckte vi gjorde helt rätt och att vi skulle fortsätta tvätta bort tårvätskan och se om det inte blir bättre över helgen. Är det samma på måndag så är det bara att ringa igen :)

Anne.K
0

Får hoppas det blir bättre :)

dfniklas
0

Har väl blivit lite bättre. Något mindre rött runt ögat idag men man kan se att ögat fortfarande är lite blött och att det är lite rött runtomt. Veterinären sa att så länge det inte ser svullet ut eller blir grönt/gult runt ögat så borde det inte vara några problem. Än så länge så avvaktar vi och fortsätter att tvätta bort tårvätskan. Kan vara som så att han bara har fått något skit i ögat som fortfarande är kvar och irriterar. De andra tre grabbarna hjälper till och tvättar honom runt ögat ibland också :)

ks.gerbil
0

kul att det blir bättre!

Gerbil-hemsidan hittar du R

dfniklas
4

Var även på arken zoo och köpte 80 liter alspån. Kom hem, fyllde akvariumet till bredden.. Tittade på kvittot senare och ser att jag betalat för 10 liter alspån.. Dvs 69:- istället för 279:- som 80 liter skulle kostat. Win win!

dfniklas
0

Fan, det var bra i 1-2 dagar men nu har det blivit värre. Nu rött runt båda ögonen. Han är fortfarande pigg och så men imorgon ringer vi veterinären och ser om vi kan få en tid hos dem. Någon som har tips på bra veterinärer i centrala stockholm / södra stockholm?

ks.gerbil
0

Pröva att ha bara toalätt papper och få hus se om det blir bättre med det

dfniklas
0

Du tror han kan vara allergisk mot alspån också? När börjar det bli bråttom att kontakta veterinär? Vi har ringt 3 olika idag men inte fått något svar från någon av dem. Nån som har bra tips på veterinär i centrala stockholm?

ks.gerbil
0

Pröva att ha bara det se vad som händer medans ni försöker få tag på veterinär

moawi
0

Tror alspån dammar mindre än toalätt dock…

Kontakta veterinär ja, låter som att det kan vara en ögoninfektion. Då kan ni få rätt medicin utskriven så kommer han snart att krya på sig :)

ks.gerbil
0

Dammar? Jag menar vanlig toalätt papper som man har i badrummet :p

moawi
0

#15 Jaha haha jag läste bara toalätt så trodde du menade kattströt ;) 
Men det spelar nog ingen roll för toalettpapper och alspån skulle jag nog säga är likvärdigt :) Om inte alspån hjälper så gör inte toalettpapper det heller så det är nog bara åka till vetten som gäller :)

ks.gerbil
0

16# jag va nog lite otydlig ^^ Ok tänkte att toapapper är bara papper men om det inte är stor skillnad på dem åk till vetten :)

[Jessica_91]
0

Bästa vore om ni fick tag på en veterinär så snabbt som möjligt, speciellt om båda ögonen nu är dåliga. En av mina tjejer hade ögoninfektion förra året och då åkte jag till första bästa veterinär som tvättade det infekterade ögat lite och gav mig recept på antibiotikadroppar som gerbilen skulle få 2 ggr dagligen i ca 10 dagar.

Det känns som att det är ganska standard oavsett vilket djurslag det rör sig om. Men för säkerhets skull så kan du ju fråga dem hur smådjursvana de är när du ringer nästa gång, om de vet hur man behandlar en ögoninfektion. 
Vet iofs inte vad det innebär att båda ögonen börjat bli dåliga, om infektionen bara spritt sig till det andra ögat också eller om det är något annat. Men jag skulle helt klart försöka komma iväg så fort som möjligt nu.

dfniklas
0

Igår bokade vi en tid hos veterinären Roslagstull i Stockholm. Skulle gå på 680:- för undersökningen och sen 750:- om de behöver ta blodprov. Sen tillkommer ju medicinkostnader. Låter väldigt dyrt för en ögoninfektion.

Har dock kollat på Bill idag och nu är han inte alls röd runt ögonen. Tycks ha gått över / blivit bättre. Kanske ska avvakta med veterinär iaf? Ska se hur det ser ut imorgon annars får vi åka till Roslagstull. Kosta vad de vill bara grabben blir bra :)

[Jessica_91]
0

#19 Men herregud! Det låter helt vansinnigt dyrt. Nu bor jag iofs i lilla Trollhättan och här kostar veterinärsbesök 300 kr, men 700 för ett besök låter helt galet dyrt, även för att vara i Stockholm. Och även om Roslagstull ska ha några av de allra bästa veterinärer med kunskap om exotiska djur (som t.ex gerbiler).

Har du möjlighet att ladda upp någon bild på hur ögonen ser ut? Låter ju jätte bra om det blivit bättre.

dfniklas
0

#20 Kan försöka ta en bild senare! Kommer upp senare ikväll!

ks.gerbil
0

750 kr?!?! det är ju en väldans för hög summa att betala för en liten gerbil! här kostar det också 300, försök ta kort!

dfniklas
0

Bilder kommer imorgonbitti istället :D

moawi
0

Jag pratade med Blå Stjärnan i Gbg häromsistens ang. besök för nosdermatit på gerbil. Tror de tog 635 kr för bara själva besöket, sen tillkom kostnad för topsprov och mediciner så det hade säkert gått på över 1000 kr.

Jag tycker det är helt sanslöst… 635 spänn för en gerbil liksom?

Visst, man gör allt för sina djur men eftersom det inte var akut /livshotande så påbörjade jag en kur med Pevaryl i stället, 73 kronor.

Tycker det börjar se bättre ut så hoppas det fortsätter gå åt rätt håll.

Anne.K
0

Usch vad dyrt. Iofs ganska dyrt här i skara oxå på djursjukhuset. Då jag hade en sjuk gerbil en gång i tiden så var bara besöket ca 500 kr om jag minns rätt sedan tillkommer ju massa andra kostnader utöver det. Ganska dyrt för en liten gerbil kan jag tycka.

gothic_eve
0

Ja det är dyrt att gå till vetten med småttingarna.

När jag fick akutavliva kostade det 350:- det var inte så farligt.

Men när jag hade en kull småttingar som fick luftvägsinfektion så gick undersökning + medicin på ca 800:-

Hoppas killen blir bättre i sitt öga snart!

dfniklas
0

Tänkte ta lite bilder igår men nu ser han bra ut igen. Inget rött alls runt ögat. Får hoppas det håller i sig den här gången. Tar foto om det ser sämre ut igen.

Ja, visst är det dyrt. Men vi får se, är ju inte livshotande och han verkar inte störa sig på det. Inväntar några dagar och hoppas på att det förblir bra i ögonen får honom!

Tsunamis
0

Håll koll så inte näsan rinner för det gör den oftast i samband med rött i ögonen. Håll koll på om han sover mycket och verkar andas tungt också.

MvH  Tsunamis

dfniklas
0

#28 Tack för tipset!

Dock så verkar han mycket bättre nu. Har inte haft några röda ögon sen i måndags. Bra tecken antar jag :)