Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1116 ggr
älskar-djur
2012-09-06 17:15
0

gerbil

jag öndrar är det någon skilnd på gerbil o chinchilla?

o vad äre för skilnad?

Anne.K
2012-09-06 17:31
0

Då jag har båda djurslagen så kan jag passa på att svara. Det är en stoooor skillnad på gerbiler och chinchillor. För det första är det en enorm storleks skillnad. Sedan är det helt olika burkrav på dom. Gerbiler håller man helst i ett stort akvarium med ca 20 cm lager spån. En chinchilla håller man i en stor bur som går gärna på höjden då chillor gillar att klättra och hoppa omkring, man brukar göra om garderober till burar för chinchillor. Eller så bygger man en bur helt från grunden som jag har gjort. Sedan har gerbiler och chinchillor heeelt olika matvanor. Gerbiler vill ha en varierande kost och chinchillor vill ha en aningen torrare kost bestående av enbart pellets och hö.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

älskar-djur
2012-09-06 17:41
0

okeej då vet jag!

öndrade bara för har blivit lite sugen på båda två:)

villken är lättast o ta hand om

Anne.K
2012-09-06 18:01
0

Gerbiler skulle jag vilja säga är lättare än chillor. Men beror ju på vad man tittar efter. Vad vill du ha ut av djuret? Vill du ha ett keldjur så kan jag säga att chinchillor går bort dom är för ömtåliga och sitter ogärna stilla hos en i längre stunder. Gerbiler är inte så mycket keldjur heller men lite mer än chinchilla, gerbiler är dessutom tåligare.

älskar-djur
2012-09-06 19:52
0

jag vill ha en man kan träna agility o ha en man kan holla på med längre stunder o som är lätt lärd:)

Anne.K
2012-09-06 19:58
0

Då passar en gerbil bättre om du väljer mellan dessa två arter. Annars är ju tamråttan ett väldigt trevligt djur. Jag har ägt såna också, dom är otroligt smarta och lär sig saker, dessutom är dom underbart gosiga. Tror kanske tamråttor skulle va något för dig?

moawi
2012-09-06 21:37
0

Vill bara tillägga att medan en chinchilla kan leva i upp till 15-20 år lever gerbiler ca 3-4 år Glad Att skaffa chinchillor kräver alltså betydligt mer eftertanke än att skaffa gerbiler.

älskar-djur
2012-09-06 22:01
0

min bror är alergisk mot rottor:(

moawi
2012-09-06 22:04
0

#7 Menar du att han är allergisk mot "riktiga" råttor eller gerbiler?

Anne.K
2012-09-06 22:12
0

#6 bra att du lade till det med åldrar ja, hehe glömde helt av att nämna att chinchillor är ett långlivat djur vilket ju kräver mer planering och att försöka vara mer förutseende för framtiden. Är man själv ett barn så skulle inte jag vilja rekomendera chillor just för att ett barn inte kan se så långt framåt, tror jag.

älskar-djur
2012-09-07 11:11
0

min bror är allergisk mot tam rotta o vanliga rottor!

mamma sa också att chinchillor är lite avanserat för en 13 åring:P

gothic_eve
2012-09-07 16:24
0

Men om din bror är allergisk mot råttor så kanske det inte är ett jättebra val att skaffa gerbiler?

Hur tål han din hamster?

Oftast är det inte pälsen man är allergisk emot utan strö underlaget.

Oftast spån eftersom det dammar.

moawi
2012-09-07 16:40
0

Råttor är betydligt mer allergiframkallande än gerbiler så det kan mycket väl vara så att din bror tål gerbiler bättre :)

Men det bör man ju såklart kolla upp i förvag - kanske hälsa på hos någon med gerbiler, eller passa någons gerbiler.

Själv är jag allergisk mot råttor, kaniner, marsvin, hö, hästar, kor & andra lantbruksdjur, katter och lite känslig för hundar. Men jag tål gerbiler alldeles utmärkt, har aldrig känt minsta symptom under de här fyra åren.

Men som sagt, kolla upp det innan!

älskar-djur
2012-09-09 10:58
0

min kusin har gerbiler o dom tål han