Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 526 ggr
Embla_
0

Lämna gerbilerna över helgen?

Nu är det så här att jag och min familj ska bort över helgen (midsommar) till stugan. Vi är borta ifrån torsdag till söndag, och det går absolut inte att ta med gerbilerna…

Kan man lämna dom i två dagar (fredag och lördag) utan tillsyn? En kompis till mig kunde kanske komma hit och ge mat osv, men hon skulle kanske också bort…

Om jag ger dom mycket mat innan vi far och även sprider ut det i buren och ser till att vattenflaskan hänger ordentligt och att de inte kan gräva över den…? Går det eller behöver man göra något särskilt för att fara iväg? Jag har varit borta en dag förut, men aldrig två hela dagar/dygn.

Embla_
0

(Jippie! Jag kunde klistra in bilden.. :P)

EmmaG
0

Jag är Sajtvärd & har fortfarande inte fattat hur man klistrar in bilder i vanliga inlägg Generad

Hur som helst..
Är det över en natt? Fattade jag rätt då? Eller är det 2 nätter?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

dreamiz
0

Om jag fattat rätt så kommer nån att titta till dom på torsdag o sen på söndan nästa gång, det blir alltså tre nätter o två dagar? Stämmer det eller har jag fattat fel?

Även om man kan ge dom mat o vatten så det räcker så skulle jag inte vilja lämna dom utan tillsyn just OM det skulle hända nåt. Har också för mig att det står i i jordbruksverkets regler att djur ska ha daglig tillsyn. Sen kanske det finns undantag för det.

Jag överlåter åt andra att svara på om det går eller inte.

[bimbim]
0

jag har haft mina utan tillsyn tors kväll till lör kväll, en av de certifierade gerbiluppfödarna sa att det inte skulle vara några problem, och det var det inte heller. De gnagde galet mycket toarullar under tiden eftersom de inte fick ut och springa, men annars gick det bra! Var bara noggrann med att matskålen står på ett hus eller liknande så den inte hamnar upp och ner och se verkligen till att vattenflaskan inte kan grävas över, ha gärna två flaskor. Men då borde de klara det, och MYCKET att gnaga på! =)

Cydonia
0

Jag tror inte det är någon fara, sålänge de har mat, vatten och något att göra.

Själv har jag lämnat mina gerbiler när jag rest bort i en hel vecka. Typ djurplåger, men jag var ung och dum, och varken föräldrar eller äldre syskon såg något problem med det.
De små liven överlevde i alla fall, verkade inte ha tagit skada alls. Jag hade då två matskålar + mat utspritt lite överallt, en vattenflaska som de aldrig har grävit över, och en jädrans massa toarullar, kvistar och grenar.

Abstinens
0

Vi har lämnat våra över helg och det har fungerat utmärkt.. bara att fylla på med mycket mat och vatten =)

Embla_
0

Okej =)

Ja, det blir då tors morgon då vi åker, sen tors dag+natt, fre dag+natt, lör dag+natt och så kommer vi hem på söndagen…

Jag har ju flera vattenflaskor, så kanske att jag hänger in flera ifall jag inte hittar nån skötare. Och kanske två matskålar och så mat utspritt i hela buren… Det borde funka tycker jag, men jag hoppas att kompisen som skulle sköta dom kommer hem (som hon nu sagt att hon ska göra) :)

För att lägga in en bild, infogar man den som vanligt, sen går man till fönstret som visar bilden, kopierar bilden med ctrl+a sen klipper ut den med ctrl+c. Sen går man tillbaka till hantera/redigera inlägg och klistrar in bilden längst ner i inlägget, med ctrl+v eller vad det nu är.. :) Ta sedan bort urspringsfilen, och v´oila! Men tänk på att bilden inte ska vara större än sidan där inläggen är, då blir det konstigt och man får scrolla jättemkt…

:)

EmmaG
0

Wow, jag fattade ingenting! Haha…får kika på det där med bildgrejjen sen..

Men, ja har du nån som ser till dom ett par gånger är det väl okej. Personligen skulle jag vilja att nån kom & tittade till dom 2 gånger iaf över den perioden

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken