Mina stjärnor! BT (första kullen)
Efter att ha tagit över två stycken gerbiler, som jag ansåg inte hade det speciellt bra i sitt förra hem, så fick jag känslan av att min lilla Leia var gravid, jag separerade henne från sin bokamrat för att vara på den säkra sidan.
Jag hörde av mig till den förra ägaren och undrade om hon sett någon parning ske då jag var fundersam, jag frågade även hur många kullar hon tidigare haft, och till min förtvivlan så fick jag ett svar på hela FEM kullar…
(tidigare diskussion om detta finner ni här)
Och idag, 4/9 -12 så började Leia kl 11.40 ca föda ut en av de första ungarna för denna kullen. (Alltså hennes 6:e kull)
Än så länge så har jag sett 6 stycker bebisar, jag vill inte gå för nära och störa henne.. Hon är stark och kämpar vidare, men jag hoppas för hennes skull att den 6:e bebisen var den sista..
Jag har lyckats smygfota bebisarna lite när hon varit nere i huset och vilat.

Gud, vilka små pluttar! Vilken tur att du tog med dig föräldrarna hem. Hur bodde de innan?
Nu är de sju stycken!!! Två dock som hon inte lägger i boet :/ Är det vanligt?
De bodde i ett STORT akvarium, dock så var den knappt något spån alls.. MAX 5 cm kanske? De hade ju förvisso också grejer och så att klättra på, men jag vet inte.. Tyckte fortfarande att det inte var helt rätt det där..
#3 vill bara påpeka att du bör byta ut den sandburken du har som är i plast till något som inte är plast. man ska undvika plastföremål i en gerbilbur eftersom dom gnager på allt å det är inte bra att dom får plast i magen. Vill bara upplysa dig om det :). Utöver det en jätte söt gerbil du fått hem, dock tragiskt att hon födde en 6:e kull. Men förhoppningsvis mår väl både hon å ungarna bra.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack för tips!!
7 stycken bebisar blev det sammanlagt, dock verkar det inte som att hon diar de. Hon ligger i sitt hus medans de små ligger o boet hon byggt. Är detta vanligt? Är det för att hon är trött? Eller kan det helt enkelt vara så att hon är ensam då jag inte tror att Luke har blivit borttagen en enda gång de senaste kullarna hon haft?
#5 kan ju va att hon är trött. Avvakta lite och se om hon börjar ta hand om dom. En såpass erfaren hona klarar av att ta hand om ungarna ensam. Men har man otur kanske hon inte vill veta av dom alls. Men ja hon kanske bara vilar just nu å samlar krafterna för att sedan gå till dom.
Ja jag får avakta en stund och se om hon blir piggare. Alla ungar lever iaf! Så söta är de :)
Hoppas nu bara att allt går bra. Och lilla Leia ska minsann INTE få fler kullar :( Mådde så dåligt när jag fick reda på antalet! Usch och fy..
Ska iväg och köpa ett nytt stort akvarium till de som de kan ha sen, hade ju inte räknat med att få bebisar, så nu får jag stå i och fixa ^^
GRATTIS! Små, små söta!
Är båda Black?
Grattis! :D Så söta!
Om det är så mycket grattis egentligen vet jag inte ^^ Tog över två sötnosar för att de inte hade det bra i sitt förra hem, sen fick jag sju till på köpet ^^ Men söta är de!!
Leia håller på och gräver för fullt hela tiden. Ungarna ligger utspridda, dock ålar de sig fram överallt. Är det normalt att det är såhär?
Du kan se på bebisarna om dom har ätit - på sidan av magen har dom en så kallad "mjölkfläck" där inne ser man att det är´mjölk som ligger i magen eftersom huden på dom små är så tunn.
Om bebisarna har "mjölkfläckar" så kan du vara lugn
#9 Har han vit mage? Om han inte har det så är han Saffron.
Om han har vit mage och ljus underpäls är han Red Eyed Honey, om han har vit mage och mörkgrå underpäls så är han Argente.
Nu har jag sett henne dia!!! *lättnad* Två bebisar än så länge iaf. Men då känns det som att hon intr struntar i bebisarna iaf. #13 då är han en saffron :) :D
Tänkte kolla redan nu om det är någon här som vet om det finns någon som är intresserad av gerbiler att ha ENBART som sällskap och ingen vidareavel (runt om i södra sverige/Halland).
Jag kommer att kontrollera så att alla ungar är "gröna" innan jag lämnar över de till en ny ägare, och även ha kontakt efter de hamnat hos nya ägare så att de mår bra och att jag är SÄKER på att de inte avlas vidare på.
Det är för att jag inte vet deras bakgrund med föräldrar osv och jag vill inte att det ska bli komplikationer längre fram.
Förövrigt så är både Luke och Leia helt fantastiska! Nyfikna, snälla, lugna och sociala! Mycket mysiga!
Hojta till om ni vet :)
#15 Ett mycket bra intiativ :) Jätte söta bebisar, hoppas du hittar bra hem :)
#17 Ja jag tycker det också :) Det är bara elakt om någon skulle försöka avla på dem!
Åhh, nu är jag superlycklig! Leia matar och står i till 6 stycken bebisar. Dock är den en som fattas. Jag vågar inte vara i och rota runt för mycket. Får kika igenom lite imorgon och se om det är en liten knatte som inte klarat sig eller om den kanske ligger tillsammans med de andra imorgon :)
En död bebis och resten borta..
Borta? :O
Det blev nog för mycket för henne ändå med ännu en kull, stackarn. 
Tråkigt när sånt här händer :/
Vaa!? Nu hänger jag inte med, är ungarna borta? :O
Det blev nog på tok för mycket för henne ja "/ hon var rätt så stressad imorse när jag kollade till henne innan jag skulle till skolan. Den lille stackaren fick en liten gravplats vid pionerna! Usch vad tråkigt det blev helt plötsligt..
Sedär ja. Kom hem nu från skolan och gick igenom buren hos Leia. Hon hade grävt ner resterande av bebisarna, som dock också var döda. Nu ligger även de begravda tillsammans med det första!
#23 Djur kan döda och äta upp sina ungar om de blir stressade eller av någon anledning inte känner att de kan ta hand om sina ungar.
#25 Får hoppas att Leia repar sig och får tillbaka sin styrka i alla fall. 

Tråkigt att det blev så här, men helt säkert var det det bästa för Leia. Jag måste säga att du TS imponerar lite på mig. Du verkar ansvarsfull och klok, månar om dina djur samtidigt som du har en stor portion sunt förnuft. Vilken tur dina gerbiler har som hamnade hos dig.
#26 Trots allt som hänt så verkar hon faktiskt väldigt kry. Hon är väldigt mager dock. Så jag skämmer bort henne med massa massa mat!
Hon börjar bli piggare nu :)
Åh, vad tråkigt :(