Hampa och STL borta
Nu verkar det som att även STL försvunnit från Granngårdens sortiment… Jag är bedrövad, jag hade ju precis börjat använda det så tar de BORT det. Typiskt.
Inte nog med det så verkar de ha bytt spånleverantör, från Stabens till något som kallas Yes Box och är av vedervärdig kvalitet. Jag köpte en bal, som dammade en hel del och stank av terpentin. Jag har försökt vädra det men det går sådär. Jag får dåligt samvete när jag släpper ner djuren i det men jag har inte så mycket till val tyvärr.
Och nej det är inte hållbart att köpa små 50 kronors-förpackningar som räcker till en bur.
Alspån är inte heller något alternativ.
Jag antar att jag helt enkelt får vänta och se, och hoppas på att Granngården tar in något annat så småningom.
Hur löser ni det och var köper ni ert spån/bottenströ?

Jag har köpt på spånbalar Hornbach de senaste, men kan inte påstå att det är något toppenströ direkt.
#1 Aha. Det finns ju Naturnära i Gbg annars som verkar ganska bra, men jag åker väldigt sällan till Gbg med bil så att jag har möjlighet att köpa några större saker.

#2 Ja just de, men jag har alltid failat på deras öppettider när jag varit där 
Själv så köper vi också ståra spån "balar" på Granngården, vet inte om de bytt spån här (Sjöbo, liten ödé by, hehe) men det hade de inte när vi köpte där, har inte varit där på länge! ;P
jag köpte yes box och det funker faktist bra :) luktar inte så mycket och blir bra gångar :) du kanske fick någon dålig? :/
#6 Jag har köpt två balar och båda är lika kassa. Jag tycker det luktar mycket, det känns i nästan hela huset när det är nystädat. Det försvinner gradvis efter några dagar.
Visst blir det bra gångar men det blir det med de flesta kutterspån.
okej :/ jag har min bal ute i vedboden så lukten kanske har försvunnit?vad vet jag
hoppas du hittar något bra :)
Naturnära verkar ha öppet lite hipp som happ. Var där i lördags då de ska ha öppen men det var stängt 
MvH Tsunamis
Jag köper mina staben-balar på city gross :) vet inte om ni har något sådant runt gbg dock.
#10 Oj finns det där? Här där jag bor finns inga City Gross men tror det finns i Borås. Ska till Borås idag ju så får hålla utkik :)
Jag köper staben balar på djurmagasinet.
City Gross finns i Kungälv också.
MvH Tsunamis
Nej har de slutat med staben på granngården? Vad sjutton ska jag då ha till mina gerbiler? :/ blir ju alldeles för dyrt att köpa spån på djuraffärer till 4 stora burar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#11 ja här i skåne iaf, så vet inte hur det är med er längre upp men skulle tro att det är detsamma ^^ kostar 72:- här, så billigt också.
Jag åkte till Granngården för några veckor sedan för att köpa spån och hoppades på att Stabens skulle finnas kvar men de hade bytt till Yes Box här också.
Så jag stod där och funderade på om jag skulle våga testa en bal ändå, trots att jag läst den här tråden. Då kom en ur personalen fram och frågade om jag behövde hjälp och jag förklarade att jag läst att det nya spånet ska vara av mycket sämre kvalité än Stabens. Kvinnan berättade att det fanns två linjer av Yes Box och att de först tagit in den sämre men nu bytt till den bättre, så jag köpte en bal för att se själv.
Uppenbarligen talade hon sanning för balen jag köpte varken stinker eller dammar mycket, märker ärligt talat inte någon direkt skillnad på den och Stabens. 
#16 det låter ju iaf positivt :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hur mycket är de i balarna från City Gross :) ?
Bor nämligen i skåne (Malmö) och kommer bo nära city gross när jag flyttar till helgen :)
Jag köpte nyligen hampaströ från zooplus.dk. Förstås dyrare än Lättströ i de stora balarna som fanns på Granngården.
Mitt förslag till er (jag har gjort det) är att be Animail.se att ta in hampströ i storpack i sitt sortiment.
Ju fler kunder som önskar, desto större chans att de tar in det.
Animail har lite av varje, och billig frakt (fraktfritt över 500:-), så det är ett bra ställe att handla.
Animail finns på Facebook också, så där kan man lämna förslag väldigt enkelt.

Naturnära har alltid bara öppet två dagar i veckan under sommaren.
Nu ska de ha öppet som vanligt igen. Och de har STL-strö inne nu iallafall:)
Tack för svaren, och Jessica det låter ju jättebra :)
Har hittat ett mindre ställe i en liten håla 20 min härifrån som tydligen ska ha bra kutterspån så ska prova det. Om det inte är bra blir det att prova Yes box igen och hoppas att det är "rätt" sort då :)
Det finns en hel del halvannonyma hästshoppar som oftast säljer spånbalar. Bäst är att försöka googla efter hästshop och ort och ringa runt.
MvH Tsunamis