GERBIL SÖKES
Hej, jag vill nu ha en tredje hona i buren, då den är stor, samt att min ena börjar bli gammal nu. Kiwi är den yngsta och är 4 månader gammal ungefär, jätte glad och pratar gärna.
Jag vill då köpa en som är en unge helst, och inärheten utav blekinge. Så någon som säljer? Vill slippa köpa ifrån djuraffären…
Hör av er direkt
Det är i stort sett omöjligt att få ihop en till hona om du redan har två så vänta du istället tills din gamling gått bort innan du skaffar en till.
Om du gärna vill ha 3 gerbiler i samma bur så kan du ju så klart köpa två ungar sedan för att sätta ihop din yngsta gerbil med. Men det kan vara bra att komma ihåg att honor kan vara svåra att ha ihop i större grupper än 2 individer. Så det är bäst att vara beredd på att man kan behöva sära på gruppen och skaffa en till bur.
Okej jo skulle det inte gå så har jag iaf en bur till, om ifall att. Men jag vet att kiwi vill ha en lite mer pratsam och leksen kompis än gamla gittan, som mest sover!;)
#2 Okej ja det är ju bra.
Men som sagt, det är ingen idé att skaffa en unge nu och försöka.
Som Jessica säger så är det bara dumt att skaffa en tredje hona i nuläget.
Som exempel hade jag tre hanar (som ändå är mindre revirhävdande än honor), två yngre och en äldre som alla kom tre kom överens bra. Men när den äldre plötsligt dog, bröt fullständig kalabalik ut bland de resterande två hanarna. De bråkade rejält och som tur var kom de undan med livet i behåll båda två, men det hade lika gärna kunnat sluta med döden.
Det är ett exempel som visar att gerbiler kan vara ganska känsliga när det "rörs om" i deras rang och flock. Visst, det kan gå bra också, men jag skulle aldrig ta risken om jag inte hade en väldigt bra anledning till det. Då skulle jag ha högsta beredskap vid ihopsättningen ifall bråk skulle bryta ut, men också vara beredd på konsekvenserna om det går illa.
Hade jag varit du hade jag helt enkelt väntat tills den äldre gerbilen somnat in innan jag skaffat ny. Tills dess kan du ju alltid höra dig om med uppfödare i närheten och säga att du kanske är intresserad av en unge så småningom.
Eller ja, kanske två unga honor om du nu hellre ville det men även där bör man ta det lite försiktigt och vara medveten om att det är mer riskfyllt än att skaffa endast en hona. Och sen kan det ju också bli som i mitt fall, att när den äldre dör så kan det bli bråk mellan de två yngre.
Oki, gör nog så att jag parar min yngsta ist osv, tills den andra somnar in, då skaffar jag två nya samtidigt !^^ tack !
#5 Vänta, va? Ska du para den yngsta gerbilen nu?
nejm men i framtiden xD