Lagar angående burar?
Efter att ha hittat en annons på två gerbiler till salu, där de sitter i en vanlig platt plast/gallerbur för typ kaniner, med endast lite spån och en matskål - dvs. inget att gräva i, klättra på, gömma sig i eller gnaga på - så undrar jag lite hur lagen ser ut angående gerbilburar? Måste de t.ex. innehålla någon form av bo eller sak att klättra på?
Jag kan inget om gerbiler, blev bara så enormt ledsen och upprörd av annonsen att jag hade sympatiköpt stackarna om jag haft råd.
Vet ej om man får lägga ut en bild eller länk och vill inte chansa, men vill ni se bilderna, gå in på en känd annonssida på B, välj Dalarna och sök på gerbiler.
Du kan läsa på jordbruksverkets hemsida om vilka lagar som gäller.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Fy vad hemskt, var verkligen bara spån, mat och vatten :o Någon som kan rädda dessa små gerbisar, dom behöver verkligen bort från den dära buren!
Jag såg det med nu! Fyy. Fick ont i hjärtat. Synd att ja inte har plats nu efter kullen kom "/ ska verkligen se om man kan hjälpa se små liven ):
#1 och #2
Jag googlade på alla möjliga ord, men hittade inga föreskrifter. Fick dock en länk av en person på ett annat forum och det ser inte ens ut som om det är lagligt att hålla gerbiler så.
#3 och #4
Om någon i trakterna runt Dalarna skulle ha möjlighet att ta dem senare så skulle jag eventuellt kunna ta dem så länge. Jag har ett tomt akvarium och en hel del tunnlar och grejer kvar efter en avliden degu, så plats finns, är mest att jag som har både aktiv häst, chinchillor och Degus är tveksamt inställd till om jag har en halv tusenlapp att lägga på nya djur… men som sagt, om någon skulle kunna ta över dem senare så kan jag överväga det ändå, jag bor bara en mil från annonsören så utöver priset är det egentligen inga bekymmer.
Grejen är den att jag bor i jönköping som ligger i småland. Det stora problemet är att jag har lite platsbrist.. ):
Åhh, jag vill bara åka upp och hämta dom NU.. Ingen vänlig själ som kan ta dom sålänge, bara dom kommer ifrån den där buren 
allvarlig talat.. skickade ett mejl till denne såhär stog det:
> Detta är en av de värsta buren jag sett!! Inget hus ingen kartong inget
> av inget!! Detta är till och med mot lagarna! Ge dem ett värdigt bur
> tills de väntar på hem! Titta på denna sida för att få nån aning om hur
> man tar hand om gerbiler!! gerbiler.ifokus.se
är väl medveten om att den kan låta lite sträng men ni fattar..
nu vet jag inte om man får skriva om vad han skrev tillbaka men det stog ungefär såhär: de hade massa saker och de åt upp allt så därför säljer jag dem.
detta va mitt svar, får se vad han har att säga nu..
det är något man får tänka på när man köper GNAGARE för deras tänder växer och de behöver filas ner. klart som korvspad att man måste tänka att man kommer behöva köpa nya hus m.m. till djur som har gnag behov. det är ingen urskäkt.
Någon skrev på ett annat forum att han skrivit att personalen på djuraffären fått honom att köpa plastgrejer som de sedan gnagt på. Svårt att säga om det stämmer till 110% eller om han missförstått (noterade att det var ett utländskt namn), men även om nu zoobutikspersonalen varit totalt okunnig anser ju jag personligen fortfarande att man aldrig någonsin lyssnar på bara en persons råd när man skaffar djur, en helt ny art dessutom. Var tog egenansvaret vägen liksom? Ser det som ens plikt att ta reda på precis så mycket som det bara är möjligt och vara kritisk.
Hur som helst, mitt "erbjudande" att ta dem tills vidare kvarstår om någon annan kan tänka sig att ta dem senare, eller om någon vill köpa dem men ej har möjlighet att hämta dem på en gång. Jag har som sagt ingen erfarenhet av gerbiler, men kan åtminstone erbjuda bra bur och ordentlig mat (läser naturligtvis på).