Ny gebrilägare, tips!? :)
Sådär, nu har jag bestämt mig för att ta över två fina Gebriler som är ca 1 år gamla. Har inte fått träffa de små liven ännu, men på fredag är det dags!
Jag har aldrig tidigare haft gebriler, men jag har sedan tidigare haft råttor, hamstrar, marsvin m.m. Men känner ändå att jag behöver lite mer kött på benen.
Är det något speciellt jag ska tänka på när det gäller just gebriler, jag har googlat och läst runt lite här, men känner ändå att det kan vara skönt att få ett direkt tips!
Tacksam för svar :)
lite svårt att veta vad du vill veta mer om men…
akvarium med mycket spån är bäst, mat är bra om man kan blanda själv om man inte hittar en bra mat i djuraffären en bra är t.ex. grebilnature. om du ska byta foder ta det lugnt inte på en gång sådär. annat mat som grönsaker m.m. ska man ge 2 ggr i veckan ca. gerbilerna ska få sträcka på benen utanför buren varannan dag 30 minuter (helst) mer går ännu bättre! inredningen i buren bör minst innehålla vattenflaska, bomaterial sandskål och många olika hus och leksaker i trä/glas/keramik m.m. inte plast galler eller sånt de kan göra sig illa på. såklart massa gnagmaterial också!
tror det va lite men säg till om du vill veta mer^^
Ja, som sagt är det lättare att veta vad du vill veta, ska man skriva ner allt blir det en hel bok :) Men som ks.gerbil sa så är akvarium eller en såkallad samlalåda bäst. Den största samlalådan ligger på 130 l och är helt perfekt, har en sån själv men ska byta till akvarium eftersom lådan är ganska ful.. Ska man ha akvarium tycker jag man ska satsa på ett över 100 l. Har man över 300 l kan dom tycka det är roligare att latja runt i buren än att komma upp i handen och få springa av sig. Som mat rekommenderar jag Gerbil nature också, innehåller mycket bra saker. Blanda själv kan man också göra, men då måste man ha mycket koll så det hamnar rätt saker i blandningen. Det finns gott om artiklar här på gif, kolla på artikel listan uppe i vänstra hörnet, där kan du få reda på det mesta. Lycka till :)
:) Jag fick ju massa svar redan där av er! Tack!!!!
Om jag ska blanda mat själv, vad är det jag ska ha i då? Har läst att de inte ska käka så mycket solrosfrön och sådär? Något annat? :)
Tack så jättemycket för svar!! :D
#3 Varsegod :)
Solrosfrön är både nyttigt och bra för gerbiler - Men i små mängder :)
Jag blandar inte egen mat så vet inte riktigt vad man ska ha i, men har hört att det fyra sädeslagen kan man ha som grund, sen ärtplättar, sockerfri müsli, torkade morötter (kan man göra hemma i ugnen, 50 grader i ågra timmar) och ja, se kommer jag inte på mer! :)
Jag ger skalade solrosfrön, jättesmidigt att dela, specielt eftersom en herr hos mig inte riktigt ska äta hela solrosfrön *host*
Såg också att du skrivit gerbriler istället för gerbiler, min kompis gjorde samma misstag hihi