Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 330 ggr
sugar addiction
0

Omplacera eller inte? Hjälp!

Hej,

jag har två gerbilpojkar, Teemo & Shin, som är ca 8 månader gamla. Fick dom när de var ungefär 6 månader. Tyvärr så skedde en helt oplanerad, men nödvändig, flytt pga flera personliga anledningar jag väljer att inte nämna.

Det är så att hade jag vetat om att flytten i förväg skulle jag aldrig skaffat gerbilerna, eftersom dom nu inte passar in alls lika bra i min livssuitation. Självklart tar jag bra hand om dom, men jag har tyvärr inte längre tid/plats för att göra dom riktigt tama och kanske ta ut dom från deras akvarium.

Nu vet jag inte vad jag ska göra.. borde jag omplacera dom? Eller skulle jag kunna ha dom kvar ändå? De har ett akvarium på 100x40x40, de verkar må väldigt bra där i och gräver mycket gångar. Är det okej att ha dom där i utan att ta ut dom?
Jag tycker om dom väldigt mycket och när jag väl har tid för at pyssla lite med dom tycker jag det är roligt, men min livssuitation kommer se likadan ut i åtminstone ett halvår till, kanske mer.

Hoppas någon kan kommer med tips/förslag!

[Jessica_91]
0

Om de verkar trivas bra i buren utan att bli utråkade så känns det väl ganska okej ändå, du kan ju fortfarande sitta bredvid deras bur och pyssla med dem när du har tid även om du inte har plats att släppa lös dem. När/om de är handtama så kan du ta upp dem en och en och ta med dig runt i lägenheten, kanske låta de få springa lite på något bord eller en säng eller i ett badkar. Kanske inte riktigt samma sak som att få springa runt i en lekhage men det blir ändå lite nytt och spännande.

Och för att kompensera mer för att de inte får springa lösa så kan du möblera om i deras bur lite oftare och slänga in nya roliga grejer till dem varje dag (t.ex papper, kartong, grenar, hö/halm, toarullar, godis som de får leta upp själva). Glad