hejsan välkommen Smegol
mamma köpte en gerbil på en marknad i edskillstuna .. en hane hon viste inte ålder helt säkert men ett halv år typ ..
1 ska dom inte vara två minst
2 man får väll ionte sälja sådant i marknader ..
3 vad får dom absolut inte äta
Smegon är en black sen kommer ja inte ihåg dom andra två orden .. svart vit iaf
För att svara på din första fråga så bör dom vara två så en liten han unge bör du skaffa till gerbilen som kompis. Köp då från en uppfödare så kan du även få hjälp med ihopsättningen. Sedan är det bra om du läser om hu gerbiler ska bo och skötas, artiklar om detta kan du hitta här på forumet i länksamlingen :) . Och har du frågor så tveka inte att fråga, vi hjälper gärna till.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tackar och en sak till visst är de inte bra att sälja på en marknad . Jag har haft gebril men väldigt liten var jag då . Och regler har ändras. Där av massa frågor . Plus att ja misstänker att denna är en hona . Och nu när jag kollade så är den mörk grå med vit rand på pannan å vitt å bröstet .
Du kan lägga upp en bild på gerbilen och även ta bild på könet så kan vi hjälpa dig med könsbestämningen. Och att gerbilen säljs på marknad tycker jag låter dåligt men har dock ingen koll på vad lagen säger om att sälja djur på marknader. Vad har du för typ av bur till gerbilen just nu förresten?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

en duna bur tills ja kan skaffa en glas terrarie/akvarium . för ja antar att de är bässta för den rasen.. ja finns i gävle föresten ..

#6 håll absolut inte i svansspetsen, svansen kan ramla av! Om man tvunget ska lyfta i svansen ska man göra det vid svansroten. Det är en hane.
Han är absolut en kille men ja som tidigare nämnt håll honom absolut inte i svansen sådär längt ut då den kan lossna.

Ok ja löft en snabbis för att kunna ta kort. Vad är de för färg på han då
#9 Black Pied Collared.
Och ja, akvarium är det bästa för gerbiler.
Eller en ordentlig plastback t.ex Ikeas Samla lådor. Helt enkelt en bur utan galler (förutom ev. i taket) som tillåter ett rejält lager spån och som gerbilerna inte kan gnaga sig ur. Terrarie kan också funka men de flesta är svåra att ha mycket spån i eftersom att det då ramlar ut när man öppnar. 

tack så mycket för tippsen .. ok ja har han i duna bur nu .. tillsvidare .. tills ja har råd med ett akvarium då folk har sagt att de blir för riskabelt att sätta i en till hane med han tack vare att man är osäker på ålder och temprament