Kala fläckar i ansiktet
Hej!
Min ena gerbilhane (av två) har fått kalafläckar under ögonen/över nosrygg. Detta har han haft under en lång tid(över en månad nu) utan att fläckarna växt eller spridigt sig. Min andra hane har inga fläckar. Ingen av dem visar några som helst symtom på klåda. Fläckarna är inte riktigt "baby-kala" utan snarare är pälsen där väldigt, väldigt kort. Kan han bli så intensivt putsad av sin vän? Kan tillägga att killarna är riktiga godingar som aldrig är osams, så det beror inte på det :)
Teorier?
Det finns ingen möjlighet för honom att gnaga på galler/nät?
Hur stor risk det är för att det är något annat (typ kvalster, hudproblem) vet jag inte men har läst att gerbiler kan vara lite väl duktig på att putsa sin burkompis så det skulle kunna vara det :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns inget galler eller nät. Kvalster borde ju visat sig ordentligt vid det här laget, liksom symtom på allergier. Så det är väl kärleken han får av kompisen då :) Tack för svaret :)

Det är inte ovanligt att gerbiler "plockar" varnadra när de är understimulerade i buren.
Om de bor i den buren jag har sett, så bör de inte lyckas bli understimulerade iaf 

Gött att de verkar ha en schysst bur :) Ptjaa antingen så tycker den ene de e kul o plocka den andre ändå eller så beror de kala fläckarna på ngt annat!
Tack Tassy :) Ja de bor i den buren och i övrigt verkar de helt ok. Jag hoppas helt enkelt det beror på att Frigg är så kär i Julmust att han måste hålla på med honom ;) Fast jag har aldrig sett honom putsa honom överdrivet mycket i ansitet, så det är ett mysterium :S De har fortfarande vare sig vuxit eller avtagit…borde de inte växa om en plockar den andre? Varför hålla sig till ett speciellt område liksom? Nåja, de verkar glada, friska och sociala så jag får väl avvakta :) Tack ska ni ha :)
Bild på buren under uppbyggnad, hittade ingen nyare. Det är spån upp till kanten på lilla "glas hörnet" så det är mycket plats att gräva gångar i. Sedan får de äggkartonger, tomma och mindra tomma pappersrullar, "fågelfrö-pinnar" upphängda i taket, färska pinnar från fruktträd, godis gömt i spånet mm. De har stegar, hus mm i trä att gnaga på och de har så klart sandbad. Och ibland får de nån insekt att jaga, silverfisk i glasburk är mums! Jag tar gärna emot fler tips 
Vilken snygg bur! Jättehäftig verkligen, vilken gerbildröm :)
Fast jag ångrar att jag gjorde hela buren förutom lilla fyrkanten för ett tjockt spånlager. Hälften hade räckt- den är rätt jobbig att byta spån i ;)
Otroligt snyggt! Får man fråga hur du gjorde med hyllplanen? Riktigt smart, kanske snor den idén
Hur stort är akvariet förresten?
Det är tjocka glasskivor med rundade kanter. Sedan har jag fäst vanliga 90gradiga beslag som jag limmat, på samma sätt, mot botten. Sprita på glaset där du ska limma(sättlim/montagelim) annars fäster inte limmet. Torka bort lim som pressas utanför beslagen så de inte kan få i sig det. :)
Äh, var ju hyllplanen du frågade om. Det är lådfronter från IKEAs fyndavdelning, det är grönt glas innanför en två centimeter bred aluminiumram- helt perfekt, de kan inte göra sig illa eller bita i det. De är limmade mot glaset, samt mot stöden(som i sin tur är limmade mot botten). De stöden jag gillar mest är de runda- det är ben till möbler itc. Finns att köpa i många storlekar i byggvaruhus, köpte min på coop tror jag :)
Limmet är alltså bygg/montagelim. Glas kan vara fett, så tvätta med sprit eller medicinskbensin och låt torka innan du limmar. Iom att ytorna är helt osugande kan det ta lite längre än vanligt innan det fastnar ordentligt.
Minns inte mått eller liter, men det står en stor äggkartong och ett bords-staffli vid kortsidan som kanske kan ge ett hum om storleken.
Kul att du gillade det :)
ot, men medicinsk bensin?
kemiskt ren menar du väl? 
Nä, men det kanske är samma sak? Förr köpte man den på apotekt, kanske fortfarande. Äh, nu måste jag ju googla bara för det… :)
Äh det går inte att klistra in här :( Men det säljs fortfarande på apoteket såg jag när jag googlade :)
Lite uppdatering angående de kala fläckarna Musten hade. Han hade de hela sitt liv, de varken försvann eller blev större. När julmust sedan dog fick Frigg så småning om en ny vän (han var mycket kräsen i val av vän så det tog ett tag). Efter ett tag när de blivit riktigt tighta dök samma fläckar upp på Newbie…så alltså är det Frigg som vill putsa mycket just där