Flockproblem- fått dela
Hade två gerbilkillar som gick fint i hop men ville utöka flocken. Köpte en unge vilka båda accepterade utan problem. Tyvärr dog ungen och en ny köptes. Denna gång tog det en vecka innan jag kunde ha dem tillsammans, min äldste, Frigg, var den som inte kunde hantera det. Men sedan har det gått bra, men jag har trott att Frigg blivit lite utanför eftersom han ofta varit ensam när jag sett honom, jag har även sett honom sova ensam. Har i mitt stilla sinne suckat lite över de andra två grabbarna som varit lite trista och inte varit uppe så mycket (har en del med tjockt spån och en del med mat, pappersrullar etc). Men i dag upptäckte jag torkat blod på glaset och att Goofy hade många svarta hack i sin svans :(
Jag satte mig och iaktog och mycket riktigt gav sig frigg på Goofy, Goofy som är vuxen, pep som en unge för att han skulle sluta, han var mycket underlägsen.
Givetvis särade jag dem genast, men nu är frågan hur jag löser det på bästa sätt för Frigg. Nytt akvarie till honom är på g, just nu bor han tyvärr i en hamster bur.
Måste ta en paus skriver mer i nytt inlägg
Frigg klarar uppenbarligen inte en sörre flock än två längre(även om han levt i 3-grupper två gånger tidigare utan problem).
Men vad är lämpligast? Är det en ny unge, en hane, eller en äldre icke fertil hona?
Jätteglad för alla tips och råd :)
Har en fundering. Är det troligt att en ickefertil hona skulle kunna fungera i hop med Frigg? Om då Frigg skulle dö före henne, är det sannorlikt att hon skulle fungera i två-gruppen då, eller skulle det bli problem mellan de två pga att de får en hona in i gruppen? Hade nämligen inte tänkt mig att ha två flockar för alltid…
En ny unge skulle jag rekommendera. En hona kan han sitta med också men du kan inte sätta henne med dina andra två hanar sen för även om hon inte är fertil så förstår de inte det och kommer bråka om henne.
MvH Tsunamis
Tack så mycket :)
#4 jag har en liten gerbilhane i min nuvarande kull som fortfarande är till salu. Han blir leveransklar 30:e juli (6 veckor gammal). Bara tänkte ifall du är ute efter en bebishane ?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#5 Hade jag bara varit här inne hade jag varit mycket intresserad! Nästa gång kanske :)
F.ö har Frigg tillslut hittat en vän som kunnat ersätta Mustens plats (hans senaste tvåsamhet) och det går fin fint :)