Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 1063 ggr
mbn
0

Vad blir ungarna..?

Mamma: nutmeg

Pappa: argente golden

Förslag?

AnneN
0

Är inte så bra på genetik, men finns lite artiklar på sajten om det så med hjälp av dem kanske du kan få fram något?

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71490cb9cb46223305d5c1-avelsgenetik?4d71246fb9cb46214104670d-1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

deleteduser
0

Du kan helt klart få agouti. beroende på vilka recessiva gener föräldrardjuren bär på kan färger som nutmeg,black,DEH,Argente golden, ivory cream, REH, Lilac, slate, REW,Saffron, silver nutmeg m.fl. Förekomma.

mbn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag frågar eftersom jag köpt 3 ungar, med färgerna black, lilac och nutmeg (osäker). Frågade om färgen på föräldrarna och fick svaret mamma madagaskar, pappa gul-beige. Kan det bli dessa färger om föräldrarna är det jag gissar?

Ungen jag är osäker på är denna.

Tsunamis
0

Vore enklare att ge dig besked om du vet och kan skriva ner färgerna på mor & farföräldrarna också.

MvH  Tsunamis

mbn
0

Två månader gammal bara så kanske inte helt utfärgad än? Glad

Tsunamis
0

Japp nutmeg & argente föräldrar kan ge ungar som är nutmeg, black och lilac. Madagaskar bör nog vara nutmeg de menar.

MvH  Tsunamis

mbn
0

Jag har bett att få bilder på föräldrarna som jag lägger in när jag fått, så ni kan se.

Jag har ju köpt ungarna endast som sällskapsdjur så det spelar ingen roll men är ju kul att veta ändå. Cool

mbn
0

Här är mamma med samma hon-unge som ovan och lilac-systern.

mbn
0

Samma unge igen med black-brodern.

Tsunamis
0

Oj tror du borde påpeka att de kommer må bättre i akvarium med mycket spån eller tom. en förvaringslåda modell större med nättak.

Hon är i alla fall mycket riktigt en nutmeg.

MvH  Tsunamis

mbn
0

Ungarna är bara 5 veckor på dessa bilder.

Tsunamis
0

Nej jag menar att de bör inte bo i gallerbur. De får inga grävmöjligheter och har väldigt tråkigt i dem och gnager galler.

MvH  Tsunamis

mbn
0

Det var dessa bilder som var i annonsen och då var ungarna bara 5 veckor gamla.
Det var bara småttisarna som satt i denna gallerbur när jag hämtade dem, inga vuxna. 
Nu sitter ungarna i akvarie-burar, honor för sig och hanen för sig. Han ska dock snart få sällskap av en yngre hane. De har mycket spån att gräva i, sandbad, papplådor, toarullar och hö att gnaga på samt papper att boa med. De verkar trivas och är framme mycket trots att de är ganska nyinflyttade och har både hundar och katter som åskådare! Tungan ute
Och, ja, akvarie-burarna är inbrottssäkrade och går inte att välta!!

mbn
0

Har fått bilder på föräldrarna nu och vill höra vad ni tror… Bilderna är inte särskilt bra men det får duga.

Först ut är mamma.

mbn
0

Och här är en bild på pappan.

mbn
0

Båda brunögda, skriver de. Den vuxna gerbilen i #8 ser inte ut att vara mamman då, eller har jag fel?

ks.gerbil
1

Nej men det dära är inga bra burar :/ stackars dem..

Gerbil-hemsidan hittar du R

ossilian
1

Jag har inte svar på dina frågor, men måste säga att deras boendemiljö inte ser något vidare ut. Har du möjlighet att påtala det för ägarna? Du skriver att dina bor i akvarium. Tummen upp för dig som tagit reda på hur gerbiler bör bo och inte bara apat efter säljaren!

ks.gerbil
0

precis!

Gerbil-hemsidan hittar du R