Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 848 ggr
soetare
0

Hur är det EGENTLIGEN?!..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska jag ge alla er som har gerbiler ett tips:

Nu har jag kollat runt och frågat proffs på djuraffärer mm. man ska inte ha spån utan faktist ren ökensand och kanske lite halm och toa-lätt..
Ett bevis på att detta e sant:
Finns det spån i öknen? Nej..Utan det är?…SAND!! ren ökensand!!Glad

ps. dem ska ju faktist leva i ett så likt klimat som deras verkliga klimat i öknenSkrattande

Hoppas detta tips uppskattas!! Har du nån kommentar..börja skriv då…vad väntar du på?Räcka ut tungan

<3<3<3

Gerbilflicka
0

Eftersom det här inlägget skrevs två gånger så kopierar jag mitt svar ifrån tråden "Jag blir GALEN".

"Proffs på djuraffärer? Det var en udda kombination. Djuraffärer kan tyvärr oftast inte särskilt mycket om djur och deras skötsel…
Vill du ha råd ifrån proffs så fråga SGF eller gerbiluppfödare. ;)

Även om det inte finns spån i öknen så är spån det som mest liknar gerbilernas naturliga miljö. Det handlar inte om materialet utan funktionen - spån kan gerbilerna gräva i och sanden används till pälsvård. Om du ska ha sand ska du alltså ha massor av sand som gerbilerna kan gräva permanenta gångar i.

Jag har personligen provat med att ha bara sand i mina burar men det var inge vidare av flera anledningar:

1. Det STANK efter några dagar.
2. Akvariet blev helt galet tungt och nästan omöjligt att städa.
3. Det blev dyrt eftersom det behövdes städas så ofta.
4. Gerbilerna kunde inte gräva och sanden uppskattades inte mer än en stor sandskål."

Har inget mer att tillägga. Glad

[Maria-Gerbiler]
0

Provade att ha endast sand i akvariumet för ett tag sedan, men det fungerade inte så värst bra. Det såg ut som att gerbilerna liksom andades in sanden när de låg och sov i den. Och så blev sanden väldigt kall. Så dagen efter bytte jag tillbaka till spån.

Men att ha hälften sand - hälften Toa-lätt/spån fungerar väldigt bra. Men då måste man ha en kant tvärs över buren så att sanden och spånet inte blandar sig.

soetare
0

#1 alla dem problemen har jag exaktFundersam _Jobbigt jobbigt…
_
Ska byta till spån..har bara ett litet stopp: Mamma..!Flört haha! Det går nog ändå (=

**Tack för hjälpen både #1 och #2
**
<3<3<3

Tina-A
0

Det finns inte toa-lätt i öknen heller X)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

soetare
0

haha det har du helt rätt i…jag vill ha spån men mamma säger fortfarande emot.. **jag blir galen!Räcka ut tungan

**Varför jag ha toa-lätt är för att dem ska få det lite roligareSkrattande