Min gerbil bitts
Min ena gerbil hona bitts, och hon har gjort det enda sedan jag köpte henne som ett åring.. Vad ska jag göra? Inte kul att tvångs-hålla henne heller när hon inte vill…

Här finns en bra artikel med tips om hur man blir vän med sin gerbil.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tror att hon biter dig för att hon är rädd när du tvångslyfter henne. Låt henne bestämma själv när hon vill komma upp i handen. Tvinga henne inte till någonting. Försök att börja om "från scratch" med att göra henne handtam. Var beredd på att det kan ta lite längre tid med att få henne att lita på dig nu när hon vanligtvis förknippar dina händer med någonting farligt.
I stället ska du försöka få henne att förknippa dina händer med något bra: t.ex. godis eller att få komma upp och springa.
Börja med godis. Ge henne godis ur handen, prata försiktigt och gå långsamt fram. Var lugn i rörelserna och försök att inte skrämma henne. Fortsätt ge henne godis ur handen och hälsa lite på henne, gärna flera gånger per dag.
Förhoppningsvis börjar hon snart att lita mer på dig.
Och kanske viktigast av allt: straffa inte om hon biter. Straffar du henne blir hon rädd, och blir hon rädd bits hon.
Jo men hon biter så fort jag tar ner handen om jag så håller den still…
#4 Det är inte så att du nyss har tagit i någon god mat då så att du luktar om händerna?
Och bits hon, eller nafsar hon?
Ja, jag undrar som Moiz - bits hon eller nafsar hon för det är två olika beteenden.
Mina gerbiler kan också nafsa - dom vuxna gör det väldigt sällan men däremot gerbilbisarna när dom är ca 5 veckor och framåt och ska utforska allt - och då måste dom se om min hand kanske går att äta eller bara kolla vem jag är - är jag farlig? det vet man aldrig ;)
Om din gerbil nafsar bara så försök atrt hålla stilla handen och på så sätt visa att det är OK.
Om du rycker bort handen blir gerbilen osäker och kommer garanterat nafsa igen nästa gång du sätter ner handen eftersom hon inte har fått "kläm" på vad din hand är för någonting än.