Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 1996 ggr
Wony
0

Ha gerbiler tillsammans med katt?

Jag och sambon har en katt (väldigt duktig jägare…), och mina gerbiler bor kvar hemma hos föräldrarna där mamma tar hand om dem. De blir jättebra omhändertagna och får mycket kärlek och bra omvårdnad.

Men det vore såklart mycket roligare att ha dem här, där jag bor. Frågan är, ni som har katt, hur gör ni? Vi har ingen möjlighet att ha gerbilerna i ett eget rum, då planlösningen är väldigt öppen. Enda rummen som går att stänga förutom toalett och vinden är arbetsrummet, men det ska helst hållas dammfritt eftersom det pysslas med elektronik därinne. Glad

Ett stadig akvarium med ett rejält lock kanske fungerar?

[Tassy]
0

Akvarium med tungt lock med ram/annat som gör det omöjligt för katten att få upp.

Sedan får man ju se till att katten inte konstant lurar på dem så det uppstår stress för både katten och gerbilerna.

Själv föredrar jag tillskuren perfaplåt som burlock, då dessa ligger väldigt stadigt och ger god ventilation.

Wony
0

Hon jagar i princip allt som rör sig, så det är just lurpassandet jag är lite orolig över. Sambon har troligtvis tillgång till galler och/eller metall att skära till på sitt jobb, så vi borde kunna få fram ett stadigt lock.

Kan man underlätta för gerbilerna på något sätt, tex ha en kortsida täckt eller liknande, för att ge lite "insynsskydd" mot katten?

Hade inte källaren varit så vansinnigt kall hade det varit perfekt, då katten inte har tillgång till den. Men en källare är en källare, och inte så lämplig…

ks.gerbil
0

kanske ha dem uppe på en höd hylla där katten inte når?

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

Wony
0

Det är en jättebra tanke, men hon är en väldigt duktig hoppare, så vi skulle nog behöva stege för att själva nå upp… Tungan ute

Anne.K
0

Jag har just nu 8 gerbiler och 2 katter och det funkar bra. Se bara till att ha akvarium med stadiga burlock till så är det ingen fara. Och angående lurpassandet så är det bara att lära katten att hålla sig undan. Våra katter lurpassar burarna ibland men inte lika ofta som i början. Så det går att träna bort iaf delvis :P men man får ju ha lite tålamod med katter då de är envisa (iaf mina).

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
0

En liten blomspruta med vatten kanske kan vara en hjälp på traven att förstå att burar är ajabaja Flört viktigt dock att man tar katten på bar gärning direkt, annars kommer den inte att förstå, och tro att man är elak.

Bexxen
1

Jag har märkt att det är olika från gerbil och gerbil hur det funkar, på en av burarna kunde katten ligga uppe på och gerbilerna sprang under och nosade på tassarna (Har aldrig sett en sån frustrerad katt :D ) Men det senaste paret vi köpte blir väldigt stressade av att bara se katten… Nu har vi tur att vi har dem i ett rum som vi kan stänga nattetid och när vi är på jobbet. Men som alla ovanstående har skrivit att har man bara ett ordentligt lock och man sertill att de inte blir stressade så skall det nog gå bra! lycka till

BettaSplendens
0

Har katt hos både mamma och pappa, och det har funkat bra. Katterna är intresserade, tror dom känner doften från dom. Gosan (katten) kan öppna dörrar (hoppar på handtaget) men där gör det inte så mycket om hon kommer in, hon brukar bara titta på samlalådan och ibland ligga på den, men eftersom jag har borrade lufthål kan hon inte sticka ner klorna som om det är nät (och "clips" så locket hålls på plats), sen tycker hon dom är ganska läskiga *töntig katt* Tungan ute

Hos pappa har vi Måns och Majsan, väldigt intresserade dom också men inte lika som gosan, dom har inte fattat det med att öppna dörrar än Flört Locket där är också ganska tungt men inga "clips", Måns och Majsan är dock ganska korkade så dom skulle aldrig kunna öppna ett lock, sen får dom knappast vara på mitt rum hehe Skrattande

Så, är man noga med säkerheten ska det inte vara några problem alls!Glad