städa sandbadet
hur gör ni? och vart?
just nu får jag ta och gå ut och städa den med vattenkannan det funkar men det är inte alls praktiskt och det kommer ju inte gå på vintern… grejen är att en del av sanden fastnar på glaset så jag kan inte bara välta den ut över soptunnan för lite kommer ju fortarande sitta fast
ideer? tips? hur gör ni?
Jag slänger den kvarvarande sanden i soptunnan, sen sköljer jag ur med varmt vatten och tycker jag att det fortfarande luktar lite illa i själva glas"burken" (eller vad det nu är jag använder som skål till sandbad xD) så diskar jag ur den med vanligt diskmedel och sköljer av.
Har två likadana utav dessa glasburkar och varierar mellan dessa för enkelhetens skull (burken blir ju inte riktigt helt torr även om man torkar med handduk). 
Jag har en hink (med lock, hujedamig
) som jag har i mitt rum i närheten av burarna.
Jag häller ut smutsig sand från skålarna ner i hinken och skrapar med händerna loss det som fastnat i skålbottnarna. Förut torkade jag med papper men orkar inte vara så pjoskig så jag tar med händerna och tvättar dem noggrant sen i stället 
Sedan tar jag alla sandskålar och sköljer av dem i ljummet vatten. Det är viktigt att man fått ut så mycket sand som möjligt innan man sköljer dem under kranen. För mycket överbliven sand kan orsaka stopp i avloppet.
Sedan ställer jag alla skålar på tork på en handduk som ligger under akvariet (bild: http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4ffdd24fd4ebea2535005022-mitt-rum-ak-djurparken?discussions-1)
Eftersom jag har dubbel uppsättning skålar (dvs 5 burar = 10 skålar) tar jag de 5 som hunnit torka och fyller dem med ny sand.
Så går kretsloppet runt 
Hinken med skitig sand tömmer jag när den blivit full efter någon vecka eller två. Jag brukar tömma det i rabatterna eller i skogen.
Växterna blir glada i alla fall 
Innan jag kom på den geniala idén med en hink gick jag ut med typ fem skålar i trädgården på en gång i snubbliga pissetofflor och hällde ut. Det tog mycket tid och var omständigt.
#2 Sanden löses upp så pass bra av det varma vattnet och oftast är det så pass lite sand kvar i skålen att det inte är någon större risk att det fastnar i rören (risken finns givetvis fortfarande där) ;)
Jag brukar slänga den kvarvarand sanden i en påse och sedan skrapar jag ur skålen så mycket jag kan med en kniv. Sen skjöljer jag ur skålen så att den ska bli fräsh, och sist torkar jag ur den med lite toapapper. Klart!
//Klara