Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1095 ggr
Sophey
0

Funderingar kring gerbilboende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill igentligen ha ett par Duprasis men eftersom de ar for svara att fa tag pa i Sverige och jag inte vill importera funderar jag pa att skaffa mongolisk gerbil istallet och da jag har sa pass mycket kunskap om dom sedan tidigare blir det absolut inga problem och jag tycker ju verkligen om djuren.

Jag har ett terrarium som jag skulle kunna bygga om till gerbilbur da det har ett ordentligt bra ventilationssystem men da kommer problemet till deras gravbehov!

Jag kom fram till att kanske ha sand eller span pa en del av terrariumet med finare och roligare inredning (for oss) och sedan ha en bauta-stor typ glaslada eller nagonting liknande fylld med gravmaterial och tunnlar men tror ni det racker?

Har kan ni fa se en skiss pa hur jag tankt fast da brevid "ladan" med tunnlar och fylld med gravmaterial ska det vara lagre med material pa golvet fast fortfarande typ 7 cm tjockt och med hus och diverse grenar och roligt som de kan klattra och gnaga pa och en del tunnlar hangandes fran taket och sandbad/matskal/vattenflaska pa den sidan ocksa samt annat roligt jag kan tanka pa.

Tror ni att dom skulle trivas? Om jag jamfor med de akvarium vi haft tidigare skulle jag gissa pa att terrariet ar i storlek med ett 300l+ akvarium i storlek.

Edit: Jag tankte eventuellt bygga ihop en stengrotta som de kan klattra pa for att ga in i ladan med gravmaterial ch tunnlar som de aven kan boa i. Jag gjorde liknande projekt for mina odlor nar de fanns, dvs stengrottsprojektet.

Medarbetare på matlust

Sophey
0

Fungerade inte att hantera inlagget aven fast det inte gatt en timma! Hur som helst sa fick jag terrariumet nar det var tomt och har inga direkta matt da jag aldrig anvande det till nagot djur och darfor vet jag inte exakt storlek men 300l+ Skäms

Det ar avlangt med typ 60 - 70cm i takhojd. Bilden har inte det minsta ratt proportioner forutom att ladan ska vara valdigt stor samt vagorna i bakgrunden ska forestalla en snygg bakgrund av nagot slag…

Medarbetare på matlust

[Jessica_91]
0

Jag tycker det låter som en bra idé Glad. Många av oss brukar säga att man ska ha minst 100 liters burar till gerbiler men man fyller ju inte upp hela akvariet (eller vad man nu har) med spån utan har kanske ofta mellan 50-75 liter spån i ett 100 liters akvarium. Så så länge de har minst 50-75 liter spån i grävlådan i terrarietså har de ju tekniskt sett samma mängd spån som vi rekommenderar annars.
Men ju mer spån desto bättre naturligtvis, det är ju superbra om du får plats med ett 100 eller 150 eller till och med 200 liters akvarium/glaslåda som är fyllt med spån. Glad

ks.gerbil
0

tycker också det låter som en bra ide :D

Gerbil-hemsidan hittar du R

Sophey
0

Jag planerar att ha minst 100 liter span men helst narmare 200 liter. Det jag stravar efter ar att uppna en lite naturtrognare bur som ser ok ut men fortfarande ser till att gerbilerna far utlopp for alla sina behov och lite mer.

Medarbetare på matlust