Jag biten genom huden
Jag blev nyss biten av en av mina vänners två gerbiler som rök ihop och låg ihop som en boll. Reagerade på automatik och särade på dom för hand och fick själv ett bett rätt djupt genom huden och nu rinner de bra med blod. Någon som vet om de e farligt på någe vis? Som tur e fick nog jag mer stryk än dom två… :)
Har du tagit stelkrampspruta?
Om det börjar svälla kan du behöva antibiotika. Bakterier kan följa med ner djupt i såret.

Ja jag tror det eftersom jag har för mig att man må ta en stelkrampspruta när man är 40, så tror nog jag är skyddad.
Jo det har svullnat upp kanske 1,5 gånger normal storlek, så det är inte så farligt..
Hur länge sen var det du tog den?
Rengör med klorhexidin/alsolsprit/annat och sätt på ett plåster de första dagarna så får det läka ifred och mindre bakterier i såret.

Jadu grundskolan/mellanstadiet kanske? 10år sen ungefär… Jo jag ska tvätta rent men de ska få blöda så länge de går så allt förhoppningsvis åker ut :)
jag skulle säga skippa plåster, du vill ha ett torrt sår som läker ifred, det är rötmånad.
Viktigt dock att det läker inifrån och ut, med tanke på bakterierna.
#6 visst är det bättre om såret får läka utan plåster, det luftas bättre. Men d Om det är ett djupt sår så är det bättre med längre och säkrare läketid. Eftersom man vill förhindra bakterier och infektioner så mycket som möjligt. Till mindre sår ska man alltid skippa plåster.
plåstret blir bara en onödig bakteriehärd, det är så liten såryta så det är bara dumt.
#8 Skulle nog säga att det beror helt på hur man sköter om såret och hur ofta man byter plåster, samt typ av plåster. Jag använder helt täta plåster, vilket innebär att såren hålls rena från smuts utifrån.
Och så är det ju väldigt viktigt att sköta om såret, tvätta det ofta med desinficering och byta plåster ofta. Hellre för ofta än för sällan.
Personligen skulle jag aldrig stoppa ner en hand med ett djupt sår på, hos något djur alls, då burar är rena bakteriehärdar i sig. Dvs, om jag inte hade helt tätt plåster och/eller t ex vinylhandskar.
#11 Precis poäng 
Det där är en avvägning man får göra. Jag har aldrig haft något problem alls med täta plåster, och använder det i princip hela tiden.
Sedan vet inte jag, men jag brukar då alltid låta det vädra en stund innan jag sätter på nytt. Andra kanske bara smäller på nytt plåster utan att göra rent och lufta? 
Jag har faktiskt haft mer problem med vanliga plåster/kompresser etc (då det rört sig om sår på t ex leder där jag inte kunnat vara utan eftersom de skulle skavas upp konstant av kläder). Sår som blivit variga och annat otrevligt, just på grund av att de suger åt sig smuts som disksvampar.
Min poäng är att plåster inte behöver vara sämre än att gå utan, om man rengör ordentligt och ofta. Och ser till att inte peta på sårdynan på plåstret innan man sätter på det. Sedan är det upp till var och en att välja, såklart.