Biter i gallertaket
Tjosan hejsan. Jag har ett litet bekymmer som börjar gå mig på nerverna. Alla mina gerbiler bor såklart i akvarier med mycket spån och mycket sysselsättning. Men ändå har jag en hona (Ariel) som envisas med att gnaga i burtaket. Jag har provat att sätta citron på gallret som jag fick tips på och det funkade i början. Men nu bryr hon sig inte längre om att jag smetar in gallret i citron. Så hur ska jag nu göra för att få bukt med detta beteende? Jag provar med att plocka upp henne mer men det hjälper också bara tillfälligt och sedan börjas gnagandet igen. Hon bor även ihop med en ung gerbil som håller henne sysselsatt stundvis men tydligen inte tillräckligt för att få bort henne från gallret. Så nu vill jag ha super bra tips då jag vill bli av med hennes dåliga beteende. Eller är det kört och jag får bara acceptera att hon utvecklat detta beteende?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har tre gerbiler som gärna gnager i taket och den enklaste lösningen för mig har varit att lägga in en tjock bit kartong under locket. I alla fall där som gerbilerna helst står och gnager, typ över ett högt hus där de lätt kan stå för att nå.
#1 ah ska prova det där med kartongen. Hur fäster du kartongbiten?
Först så tejpade jag fast den i locket men sen så lade jag den bara på akvariet från kant till kant liksom så att man fortfarande kan lägga på locket. Blir mer flexibelt så eftersom att man bara kan flytta kartongbiten om gerbilerna skulle börja gnaga på en annan del av taket. 
Ah okej :) ska nog ta och klippa till lite kartonger idag och testa :)

Jag har samma problem med en av mina gerbiler, Krusbär. Hans burkamrat dock rör aldrig gallret! Just nu har de ett nätlock som är typ 1x1 cm, jag har funderat på att byta till småsmaskigt för att få Krusbär att sluta.
Hur storta mellanrum har du i taket? Har du redan små?
Jag kanske testar kartongtipset jag med!
Ja juste det glömde jag skriva, jag bytte till 0,5 maskigt nät på alla burarna för några månader sedan och sedan dess så har samtliga nätgnangande gerbiler slutat gnaga! Ett par av dem har försökt någon gång men slutar ganska fort, antar att de inte får så bra grepp med tänderna att de känner att det är värt att fortsätta.
Så det kan helt klart vara värt att testa
.
Jag har också 1x1 cm på nätet då jag tyvärr inte hittar finare nät här omkring som inte är för dyrt eller som är för stora/ för små rullar.
#8 citron funkade som sagt inte längre på gerbilen :P