Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1892 ggr
gunrose
0

Sömnproblem, AKUT! påverkar min utbildning!

Hej, jag behöver tips på hur ni gör eller hur man kan göra för att få lite tystare när man ska sova!

Min sitation är att jag har två gerbil honor. Jag har dom inne på mitt rum, för min mamma är allergisk mot deras lukt (ögonen svider, röd näsa och får ont i kroppen). Så jag har inte så mycket val än att ha dom inne på mitt rum. Men jag hade lov när jag köpte dom, det var ju lugnt då. Men nu har de hållit mig vaken på natten och det har gjort så att jag försover mig i skolan och är trött där!

Har läst att vissa ställer sina burar inne i badrummet men det går ju inte för mig, mamma kan ju inte gå in dit dåRynkar på näsan

Snälla hjälp mig!?

[Tassy]
0

Är du säker på att din mor inte reagerar på burströet?

Annars kan du prova att trötta ut dem genom att rasta dem ordentligt innan sänggåendet, så de sover när du ska somna.

gunrose
0

Nej, det är just Gerbilerna (bonnie och valentine) som hon inte tål. Haft Guld-hamster innan och det var samma sak där, men det var en och han var mycket tyst så han kunde man somna till..

Har testat det med att leka innan läggdags, Valentine sover men Bonnie (den som älskar att gnaga) hon är vaken.

[Tassy]
0

Om du tar ut alla gnagsaker nattetid då?

gunrose
0

Får man det? Jag har velat prova det, men var rädd att det skulle störa deras beteende?Men man kan göra så? :)

[Tassy]
0

Det kan du göra om du bara stoppar tillbaka grejorna på morgonen igen Glad

gunrose
0

Va bra! Tack så mycket för tipset Glad Ska prova det inatt

tjoffsa
0

jag använde hörselproppar då de börja leva om på nätterna =) Jag brukar vara extremt lättväckt men det gick bra.

gunrose
0

Men då hör man väll inte väckarklockan? Eller? Jag har aldrig haft ögonproppar

Fralice
0

Ta ut de som låter på natten,och sen sätt tillbaka det på morgonen,de är ju sånna djur du lika gärna kan vänja hålla igång på dagen :)

gunrose
0

Ja, jag vill helst att de blir aktiva på dagen när jag med kan kolla på dom och de på mig. Glad

ivanhoe81
0

hör att ni inte ska göra sådant som jag gjorde av misstag precis innan jag skulle gå och lägga mig

knycklade ihop lite A4papper och la in i alla burar, vilket prassel det var lät som 1000 skrivmaskiner höll på samtidigt, tur att jag har hörapparater så att jag kan sänka volymen på ljudet

gunrose
0

så du menar att man ska inte ta bort sakerna?

[Tassy]
0

#12 Det tror jag inte han menar, utan han råkade ge massa gnagmaterial en gång innan sängåendet, vilket resulterade i frenetiskt gnagande Flört

gunrose
0

#13 haha jaha xD Men jag ger dom iallafall en toarulle så de har något att bita i, de låter inte så högt med toallettrullar Skrattande

Loveofmylife
0

#14 Jag ger aldrig någonting (förutom mat och vatten ) inann jag går och lägger mig jag ger allt på morgon innan jag går till skolan ^^

Pose-idon
0

Jag gav äggkartong till alla mina gerbiler en gång, tänk er 33 gerbiler som gnager samtidigt! Skrattande

Jag har tyvärr ingen idé hur du kan sova. Själv har jag jämt radion/tvn på när jag sommnar och jag vaknar inte så lätt av ljud. Oskyldig

Men hoppas att det blir bättre snart iallafall. Glad

//Elin

ivanhoe81
0

#13 det var presis det jag menade, de gnagde på de papprena så länge de kunde, men gjort var ju gjort jag ville inte ta ur dem precis då jag stoppat ner dem utan fick stå ut tiills de var uppgnagda

gunrose
0

#14 okej, ja jag har kört med det nu och det funkar :D

#16 Fy vad jobbigt det måste vara att höra 33 stycken om jag klagar på när 2 gnagar xD

#17 okej :) tack för tipset!

Loppanploppan
0

Ja du, Finns nätter då jag bara sover fåtal timmar pga dessa små djur!
Dock så sover jag ofta i min brorsas rum för han har en extra säng så då slipper jag ljuden,
men vill ju gärna sova i mitt rum så de gör jag ju.

tycker att de kan vara lite sövandes att höra dom gräva i spånet o höra spånet slå mot glasväggen.

Brukar ta ut de som låter, är oftaste skålar och stenar.
Att dom gnager tkr jag oftast är lungt, sålänge det inte är äggkartonger ;) Toarullar är ok.

Men ta ut de som låter och försöker sedan o går o lägger mig igen, visa nätter behöver man inte ta ut något , andra får man gå upp flera gånger och ta ut. För att man kanske först tar ut tex en sten och senså börjar dom hålla på med något annat så får man ta ut det..

Förra året körde jag med Öronproppar, hade då fyra st pigga honor i två burar och honor är ju kända för att leva om i burarna..& de gjorde dom!

jaanniepaalm
0

haha jag vaknar endast på natten om det är knäppt tyst :P för då vet jag att dom sitter och klurar på ngt dumt. Då måste jag kliva upp ur sängen och gå och kolla vad dom gör :P

Asa-S
0

Mina följer min dygnsrytm…nästan jämt med få undantagGlad!  Jag tar inte ut något men det är ju bra att det funkar. De brukar få gnaggrejer på kvällen(och morgon,dagen..) som de hinner gnaga upp innan sängdax och papper att bädda med innan sängdax. Ibland är det kvar rullar o annat när jag går upp…de vaknar strax efter mig. När jag släcker kryper de till kojs oxå. Om de vaknar på natten så hör ialla fall jag dem inte. Tror att de flesta får in samma dygnsrytm som oss med tiden.

gunrose
0

#19 Haha snällt av din bror ^^ Min bror och jag kommer inte överens så det funkar inte, haha! Jag ger dom liten bit av en flyttlåda nu på natten och tar bort deras trä-hus som låter :P

#20 Ja, om det är tyst så undrar man om dom lever ;o Mina låter 24/7 typ så jag blir rädd när de är tysta.

#21 Hur lång tid tog det för dom att följa ens dagsrythm? :O Låter lyxit!

tjoffsa
0

#11 En stor fördel med öronapparat, när man kan sänka volymen =)

Gerbilflicka
0

Ge gerbilerna mat en timme innan du går och lägger dig. Ha ljust i rummet och sen lägger du i kartongbitar för dem att gnaga på. När gnagandet har lugnat ner sig så dämpar du belysningen eller släcker helt. Det brukade natta mina gerbiler ganska bra när jag sov i samma rum som dem. :)

ivanhoe81
0

#23 precis hehehe men det finns så många nackdelar med ju

gunrose
0

#23 Haha lyllos ^^ Dock har jag ingen hörapparat xP

#24 Hur menar du med att sänka belysningen? Mina lampor kan man bara antingen släcka eller ha tända ;o Provade att ge kartong och det funkar :D haha, tack!

#25 Det är det nog med ja, sen har vissa ens ingen sån apparat :P

Gerbilflicka
0

#26 Då får du släcka helt. ;) Jag hade en sån där steglös lampa när jag bodde hemma så man kunde bara snurra ner den i styrka så att säga.

gunrose
0

#27 Aha, smart :) Jag provade de du skrev och det funkar jätte bra :D (Y)

Gerbilflicka
0

Kul att höra! :) Gör lite avslappningsövningar också så kommer du sällan eller aldrig att bli väckt av gerbiler igen.

isafisa
0

åh vad skönt att jag kan ha mina i vardagsrummet och stänga ute dem.. hade ju alla mina i mitt rum förut men jag sover som en sten/stock/betongbit så jag vaknar itne av dem. Det är bara att somna som var svårt.. men då plocka ja bara ut allt gnagmaterial och gav dem hushållspapper istället ^^

gunrose
0

#29 Jag får prova det då med! :D skönt att kunna somna ^^

#30 Jag är väldigt lätt-väckt av mig :/ Sånt papper lägger jag när de redan har ätit upp alla toalettrullar haha x) Funkar (Y)

Asa-S
0

De kommer in snabbt i din dygnsrytm…sen beror det väl lite på hur de bott innan de kom till dig. Vilka vanor de hade innan. Du kommer säkert att sova sött!

southdakota
0

Jag är nästan helt van vid pappersprassel, kartonggnagande och tokgrävande numer. Tungan ute Så har tyvärr inga tips…

Sphynx
0

kan man inte lägga ett svart lakan över buren, som man gör med fåglar? Så det blir riktigt mörkt?

gunrose
0

Jag har problem med min ena gerbil nu som är ca 1 år. Hon gräver vid hörnet av terrariet så det ekar i hela rummet. Vilket gör att jag inte kan sova :( Ger henne äggkartonger men hon lägger sig snabbt ifrån sig den och gräver igen. Hon har varit så hela tiden (köpt i djuraffär och växte säkert upp hos en grossist, så jag misstänker att hon har en störning).

Jag ska flytta den 17 Augusti och vill sova hemma i mitt rum sålänge jag kan eftersom det inte är mitt rum längre sen. Jag sover mycket hos min kille men vill ju kunna sova hemma också innan jag flyttar :(

[Jessica_91]
0

#35 Jag kan inte heller sova när gerbilerna härjar (har 6 st i mitt sovrum) så jag har börjat använda öronproppar. Märket heter "Calmor" och jag köper dem på apoteket, man får 12 proppar i varje förpackning. De kostar 50 kr vilket blir dyrt om man bara använder dem 1 gång som man egentligen ska men jag har kört med Calmor nu i över ett halvår och använder alltid samma proppar några nätter i rad utan problem.

Grejen är att de är gjorda av vax (de är inlindade i rosa bomull i förpackningen) så man formar dem själv för att passa öronen bra + att de är väldigt bekväma. Själv får jag typ skavsår av vanliga öronproppar, i alla fall om jag sover med dem varje natt som jag behöver göra. Bara jag lägger in propparna i förpackningen efter jag använt dem så att de inte drar åt sig damm så funkar det bra. Kan också vara bra att rensa öronen då och då så att inte propparna blir oanvändbara efter första natten hehe ^^.

Att vakna till väckarklockan är aldrig något problem eftersom att propparna inte gör en helt "döv" men ändå är såpass bra att det stänger ute gerbilernas oväsen. Eftersom att man formar dem själv så kan man ju också avgöra själv lite hur mycket man vill täppa igen. Om du är rädd att inte vakna till väckarklockan så testa att sova med öronpropparna en t.ex lördag natt och ställ klockan och se om du vaknar. Glad

Jonaflax
0

Öronproppar är bra bara man hittat några som passar, och har vant sig. Har använt det periodvis, fast pga störande fläktljud i huset.
Har man väckarklockan nära (t ex telefonen under kudden) så vaknar man.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

gunrose
0

Jag kan inte vänta på lördag, men min kille kom med öronproppar jag ska sova med. Så väcker han mej imorgon ifall jag inte vaknar av larmet ^_^ Tack för tipset! Hoppas det funkar för mej också

gunrose
0

#36 + #37

Jag sov med öronproppar inatt och det gick bra Glad Äntligen kunde jag sova i mitt egna rum! Jag vaknade med till alarmen på morgonen, vilket är skönt. Jag har velat prova öronproppar innan men jag har alltid varit så rädd att försova mig, därför jag är en punktig tjej som vägrar komma försent till t.ex. jobb eller skolan Förvånad

Tack och tack åter igen!

[Jessica_91]
0

#39 Vad skönt att det funkade! Jag förstår precis din lättnad haha. Skrattande Och om du skulle få ont i öronen eller så av öronpropparna (kan ju bli så om man använder proppar ofta) så kolla upp de jag beskrev.

ks.gerbil
0

Måste också prova öronproppar när skolan börkar för det är ju inga problem på sommaren men det kan det ju vara sen på skoldagar :-P

Gerbil-hemsidan hittar du R

gunrose
0

#40 ja jag får se om jag hittar det då :) #41 Jag hade mycket problem med mina när jag gick i skolan. På sommaren kan man ha mera tid att ha dem aktiva än vad man har på kvällen efter skolan. Hoppas det kommer funka för dej med :) Jag ska sova hemma nu tills jag ska flytta :D

ks.gerbil
0

Mm.. Mest tror jag för man kan vara lite stressad och trött då vill man inte höra gnag gnag gnag hela natten :P

Gerbil-hemsidan hittar du R