Hjälp! rädd gerbil!!
Jag köpte en mamma och dotter för två dagar sedan, jag visste inte från början att man ska låta de vara, så jag höll på lite med de igår. Mamman var inte så rädd utan var uppe och nosade och grävde medans ungen gömde sig så fort ja kom. Idag är det tvärtom, mamman gömmer sig och stampar så fort jag kommer medans ungen är mer nyfiken och luktar på min hand. Jag försökte sitta med godis i handen men de ignorerade det totalt. Men nyss så satte sig ungen i min hand och tog knäckebröd, sen sprang hon och gömde sig igen. Mina fråga är: är det normalt att det varierar från dag till dag? Vet de att det är min hand de sitter på? Hur ska jag få mamman tam om hon gömmer sig hela tiden? Tacksam för svar! Behöver verkligen hjälp, det är mina första gerbiler. /Jessica
Detngäller att ha mycket tålamod, när du har händerna nere i buren så låt dom ta sin tid att våga komma fram till dig. Låt dom bara lukta och kanske få lite godis då och då. Även om man vill hålla och greja med dom så "jaga" inte dom runt i buren för att få upp dom. Det kan säkert vara lite olika dag för dag, nån dag kanske det varit ovanligt mycket ljud i rummet så dom är lite extra vaksamma" Men som sagt att med lite tålamod så skall du allt se att dom snart blir lite mer tama.
#1 Okej, tack för svaret :) idag så råkade min hund skrämma ungen men hon blev inte räddare utan mamman blev det.. Men vet de att det är min hand de sitter på eller tror de att det är "marken"?
Det tar ett tag för gerbilerna att vänja sig eftersom att det är mycket nytt för dem. Nya lukter, nya ljud/röster och kanske även ny bur och nya leksaker. Har du köpt dem från djuraffär eller uppfödare eller är de omplaceringar?
I början kan det variera sådär och även senare när de vant sig så kan de vara mer frammåt vissa tider på dygnet än andra.
Det viktigaste nu är att låta det gå i gerbilernas takt, tvinga inte fram dem och lyft dem inte om du inte måste. Sitt korta stunder flera gånger om dagen vid deras bur och erbjud dem godis och prata lugnt med dem. Första steget är att de vågar sig fram till din hand, andra steget är att de tar godiset och springer iväg. Efter ett tag så kommer de stanna kvar i din hand och äta godiset om du sitter still och senare så kommer du kunna lyfta dem utan att de får panik. Men det kan ta alltifrån någon vecka till några månader beroende på gerbilernas temperament och tidigare erfarenhet av människor.
Dock bör det inte vara någon fara, de allra flesta gerbiler får att få handtama bara man pysslar med dem en del.
Om ungen är mer frammåt (vilket jag skulle säga är ett bra tecken med tanke på allt som hände med svansen och det) så kan hon få sin mor att bli mer frammåt också.
#2 Hm jag vet inte riktigt faktiskt. De förstår säkert att händerna är något levande pga hur händerna rör sig och hur de doftar men jag vet inte om de förstår att händerna tillhör ansiktet som hänger över deras bur och pratar med dem haha ^^.
#3 Jag köpte de från en uppfödare, hon sa att de var tama och sociala, men när hon skulle ta upp de var hon tvungen att jaga de i buren för att få tag på de. Tänkte också det att det var ett bra tecken att hon fortfarande litar lite på mig efter det som hände. #4 jaha okej för det verkar inte som om de vet det, de går på den fram och tillbaka och en gång försökte de gräva sig in mellan fingrarna :p
#5 Uppfödare har oftast inte tid att umgås med alla sina gerbiler på samma sätt som "vi andra" kan, svårt att hinna med 10-40 gerbiler varje dag. Men även om uppfödarna inte grejar lika mycket med varje individuell gerbil så som folk med endast 2-3 gerbiler kan göra så brukar de kunna känna av hur bra eller dåliga gerbilerna är i temperamentet.
Vad jag menar är att även om dina gerbiler inte blivit jätte ompysslade hos uppfödaren så kan de ha mycket potential att bli väldigt tama bara någon tar sig tid att tämja dem mer.
Och som sagt så tar det ett tag för alla gerbiler att vänja sig, om du låttit dem vara ifred första dygnet så hade de kanske varit lite lugnare nu, vem vet.
Sen vet jag inte hur du menar med att uppfödaren fick jaga ifatt gerbilerna i buren men jag kan också behöva en stund på mig att fånga in gerbiler ibland om jag t.ex ska sätta dem i transportbur av någon anledning. Bara för att man själv behöver ha upp dem så betyder ju inte det att gerbilerna själva har planerat att lämna sina bohålor. 
Men visst, jag vet inte vem du köpt gerbilerna av så det kanske är någon mindre seriös uppfödare som bara sa att de var tama och sociala för att bli av med dem. Men jag hoppas att det inte är så i alla fall.
Bara för att de förstår att din hand är något levande så behöver det ju inte betyda att de bryr sig om det haha.
Jag läste en teori i en bok att gerbilerna bara ser våra händer och armar som broar fram till våra ansikten, tyckte det lät ganska gulligt.
Hur som helst så kommer de att se dina händer som något kul senare om du fortsätter tämja dem.
Ja det var dumt att jag inte förstog att de behövde tid på sig.. Det verkade som om hon hade tid att umgås med de, och hon sa att hon är hemma hela dagarna, så jag antar att det bara är för att det är nytt som de är rädda. Jag var inne nyss och kollade om de våga komma ut, och ungen tog en torkad banan och satt kvar nån sekund, sen sprang hon in igen och åt, ocg när jag fyllde på vatten slickade mamman på min hand. så det verkar som om det kommer ordna sig, jag kanske ska låta de vara ifred lite mer imorgon så att de får ordna till det ordentligt i buren, så de känner sig hemma?