Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 981 ggr
gunrose
2012-07-29 19:53
0

Åka bil

Jag och min pojkvän ska flytta ihop, och det är ca 2 mil till den nya bostaden. Våra två gerbiler ska följa med oss, och jag är nervös över bilresan. När jag hade köpt dem två och åkte hem så kände man hur paniken ökade hos dem.

Hur kan jag göra för att få dem mer lugna?
Jag är rädd att någon av dem eller båda kommer dö av skräck  :(

Ska flytta den 18 Augusti och uppskattar svar innan det datumet!

[Jessica_91]
2012-07-29 20:00
0

Inred transportburen med ett gömställe som rymmer båda två (ett litet hus eller en kokosnöt t.ex) och lite papper/kartong/grenar för dem att sysselsätta sig med så bör det gå bra. Släng i lite goda frön i spånet också, det kanske distraherar dem ^^.

Var dina gerbiler bebisar när du köpte dem? För det kan ju ha bidragit till att de var så nervösa, nu har de hunnit boa in sig och vant sig vid din och kanske även din pojkväns doft. Och sen så blir de ju allmänt tuffare och självsäkrare som vuxna. Glad

gunrose
2012-07-29 20:13
0

Jag köpte dem dagen efter de hade kommit till djuraffären. Vet inte hur gamla de är när de får säljas i affärerna :o

Men jag är mest nervös över detta på grund av att de blir rädda så fort de är i en öppen låda medan jag ens ska städa deras terrarie. De hyperventilerar :( Men jag har fixat en genomskinlig stor låda utan lock som jag ska ha vid knäna under bilturen.

[Jessica_91]
2012-07-29 20:20
0

#2 Minns inte om det är en lag eller enbart en rekommendation men minst 3 veckor, dock så är det för ungt i vilket fall och de flesta uppfödare säljer sina ungar vid 6 veckors ålder.

Ajdå vad tråkigt att de tycker det är så jobbigt Rynkar på näsan Vad brukar du ha hos dem i lådan medan du städar?
Kanske är det bättre med en låda som inte är genomskinlig? Även om de inte ser bra så långt så märker de ju ändå rörelser och skuggor, om lådan inte är genomskinlig så kan inget sådant skrämma dem. Men det kanske är själva vistelsen i en liten "bur" som är jobbig för dem?

gunrose
2012-07-29 20:22
0

Jag har dem antingen i en rasthage, men brukar helst vilja ha dem i något som liknar en låda fast utan lock. För den ena vill gärna rymma ut till rummet ;o den låda liknande saken är högre med "väggarna" än rasthagen

ks.gerbil
2012-07-30 11:21
0

låt dem få vara inne i transport buren lite varje dag ta dem runt i lägenheten så att de lär sig känna transport buren så gör jag när jag ska till vetten ungefär en vecka före tills dagen vi ska dit :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

gunrose
2012-08-07 20:52
0

Det ska jag prova :D