Avmaskning?
Vilken sorts avmasknings medel använder ni och hur ger ni det till gerbilerna?
//Johanna
Stronghold, droppe i nacken, snabbt och lätt :) Fick tipset av Patricia (Tsunami's), Axilur är fruktansvärt omständigt så Stronghold känns som himmelriket i jämförelse 
Det är på recept dock, så hör med din veterinär och förklara att mask inte syns på gerbiler.
Men om du bara har tre gerbiler så är det inte nödvändigt med avmaskning så vidare du inte besöker utställningar eller har många djur, köper in och säljer, etc…
#1 Ska få hem 2 nya gerbiler imorgon och hon som äger de (Ingela.N) vet inte om de var avmaskade när hon köpte de av den tidigare ägaren + att vi har ju andra djur som tex. hund som är ute dagligen och katter men de är inte ute men de kan få det av lilla vovven.
Tack, ska höra med en veterinär. ;)
Okej på så vis, tänk på att ha dem i ett annat rum än dina avmaskade gerbiler tills kuren är klar bara :)
Men de jag har nu är inte heller avmaskde om det var så du menade? :/
Men brukar alltid tvätta händerna innan jag rör vid gerbilerna om jag har varit med de andra djuren, inte fåglarna då :P
#4 Jaså, men är de inte avmaskade hos Midgårds? Eller snarare att föräldrarna är avmaskade.
När jag sa att man bör avmaska om man har många djur och köper och säljer mycket, då menar jag gerbiler. Gerbilens springmask finns inte hos några andra djur än gerbiler och guldhamstrar (vad jag vet).
Deras föräldrar är avmaskade ja.
Så det var det mamma försökte förklara för mig, att de inte kan få mask av de andra djuren..
#7 Ja då räknas de som maskfria så du behöver inte avmaska dem igen :)
#8 Så jag behöver inte avmaska de nya?
#9 Jo de nya vet du ju inte om de har mask eller inte, så dem kan du ju avmaska om du vill. Men om de bara har varit hemma hos sin förra ägare utan att gå på utställningar och dyl. så vet jag inte om det är nödvändigt. Eller jo förresten, om de kommer från djuraffär från början och aldrig blivit avmaskade sedan de köptes, då kan det nog vara en bra idé :)
Dina "gamla" räknas däremot som maskfria, så de behöver du inte avmaska. Därav att du bör ha dina nya i ett annat rum under deras behandling, annars kan de föra vidare ev. smitta till dina "gamla". Äggen kan nämligen vara luftburna i viss mån.
#10 Tack så mycket för all information, har läst mig lite nu!
Vet att de från början kommer från en djuraffär och ska höra lite med ägaren när vi hämtar de idag.. ;)
#12 Stronghold ges inte genom spruta utan det är en liten tub med vätska som man droppar i nacken. Så det var nog nåt annat :)
Det heter doseringsspruta även om den inte har kanyl
det var nog stronghold.
#15 Jaha