Maxi duna
Hej, Är nu i full gång med att införskaffa mina första gerbiler och sitter och kollar runt på burar. Det finns ju en uppsjö och som jag har förstått det är gallerburar a big no no,men att en maxi duna kan fungera. Dock så är galleravståndet på den jag hittat 7mm? Är det för brett? Kan gerbiler ta sig igenom. Har funderat på ett akvarium men har inte hittat nåt bra än och dessutom så är jag långt ifrån så händig att jag kan fixa ett eget lock :D Tacksam för svar! /Linda
Annars kan du köpa en 130-liters samla på IKEA, de är bättre eftersom man får plats med mera spån o billigare än en duna bur! 
Ja jag har hört talas om detta. Funkar det bra eller? Där är inga kanter eller sånt som de kan få fästeoch börja gnaga på?
Hur fixar man det med vattenflaskan? Hur hänger man upp den?
Japp, som Agnes säger är de betydligt bättre med en 130l SANLA låda från Ikea. Köp lite nät att ha som lock och så vips har du en fin bur och gerbilerna blir överlyckliga!:) Vattenflaskan kan du tejpa fast två ståltrådar på sidorna om den och sen hänga upp den på sidan!:) Kan lägga upp bild när jag kommer hem!:)
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Jag har de till mina killar (men dom ska få flytta till ett akvarium sen) och de har funkat jättebra! Man får plats med mycket spån i den och om man har mycket åt dom att gnaga på tror jag dom inte börjar gnaga på kanter. :D
Jag tror de finns nån tråd här som visar hur man kan hänga upp vattenflaskan.
Här hittar du beskrivning på hur man kan hänga upp vattenflaskan: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d71402ab9cb46222d055f6a-hallare-for-vattenflaska?4d71246fb9cb46214104670e-1
Här hittar du beskrivningar på hur man kan bygga burlock: http://gerbiler.ifokus.se/articles/4f95d04bd4ebea58260001a1-gor-ditt-eget-lock-till-buren?articles-1
Lycka till! :)
Vill dock inflika att det inte är något fel med att ha en maxiduna, de är faktiskt 50 liter större än samlor (i alla fall den sorten jag tänker på) och fungerar utmärkt att ha som gerbilbur. Det som dock gör att många väljer SAMLA är att de är betydligt billigare.
En maxiduna verkar gå på omkring tusenlappen i alla fall, och en samla går på 149 + plastlock för 49 tror jag.
Jag har kör på en samla låda, i alla fall som ett provisoriskt hem. Tänkte köpa en sån här nästa månad, vad tror ni om det? http://www.gnagarboden.se/terrariumtopp--p-514-c-262.aspx
Jag fick de till 96 liter :P
Okaay :D
Båda är bra tycker jag, men jag tycker någ oxå lite som ks.gerbil, att samlan är bättre för den är större men om du vill kunna titta på dom så är roligare med akvarium! ^^

Samla är jätte bra men jag gillar akvarium bäst :) Där ser man gerbilena bättre och hur de jobbar med gångar osv. Hittade nyligen ett akvarium för 400 kr ungefär 140 liters. Mitt största 125*40*40 fick jag för 450 kr. Det gäller bara att kolla runt på tex blocket. Senaste köpte sonen som reste runt och då vart min "sök-radie" större ;-) Ett knep som jag nog använder fler gånger :) Har man kompisar,släkt som reser och har plats så kan man hitta billiga akvarium :)
Jag har ett fint 150 liters som passar utmärkt till gerbiler! :)
Men tyvär utan lock :/
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/
#16 Är det kanske inte bättre att du säljer akvariet ihop med din gerbil Devil? Så får han en stor bra bur med sig istället för en 45 liters Samla? 
#18 Ja det är det fast man bara har en! :/
# ja vet det men för länge sen skrev hon vad hennes gerbiler hette, så de har kanske vandrat vidare :*(
17# Ja iförsig, men nån kanske inte vill ha gerbilen och bara akvariumet? Ajja, det löser nog sig. :)
Med vänliga hällsningar Pandan.
Medarbetare på Te ifokus.
Kolla in min kaninuppfödar sida! här/