Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 4099 ggr
JessicaN
0

Flera hanar i samma bur

Hej!

Jag och min man skulle gärna vilja ha några gerbilpojkar, jag har tidigare haft 2 st som var bröder.

Vi har funderat på att skaffa 4 st och helst då bara pojkar, därför frågar jag er nu;

kan man ha 4 st gerbilhanar i en och samma bur?

De 2 jag hade för några år sedan var bröder och växte då upp tillsammans. Vi vill inte ha både hanar och honor för vi vill inte föda upp och vi vill helst inte ha bara honor.

Kan man alltså skaffa 4 st hanar och låta dom bo tillsammans? Måste det vara kullsyskon eller kan dom lära sig att bo tillsammans med andra hanar så länge man skaffat dom som ganska små?

Jag har nämligen lite önskemål om färgerna och det kan ju då vara svårt att hitta 4 st kullbröder med dessa färger. Anledningen till att jag har önskemål om färg är att de jag tidigare hade var agouti med vitt och black och det var jättejobbigt att förlora dom så jag vill helst inte ha några med samma färger som påminner för mycket om dom..

Tack på förhand :)

Mvh Jessica

Pose-idon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har 5 hanar i samma bur och dem trivs bra ihop!
När man har flera hanar tillsammans bör man ha en ålderskilland mellan dem. Mellan min yngsta och äldsta hane i min grupp är det ungifär 10-11 månader emellan dem. Dem är alltså födda juni 2008, mars 2009, april 2009 och maj 2009. Du måste även ha en stor bur, jag brukar säga att dem ska ha ungifär 50 liter/individ minst. Mina bor på 250 liter.

Tänk på att det KAN uppstå konflikter, därav ska man ha en bra ålderskilland.

Lycka till! Skrattande

//Elin

JessicaN
0

Okej, jag som trodde att det va just ålderskillnad man skulle undvika för att ingen skulle bli högre i rang :P

Se där, man lär sig något nytt varje dag :)

Kan man skaffa 2 till en början och sedan 2 till eller måste det vara åldersskillnad på alla?

En dum fråga bara, varför uppstår konflikter om det inte är åldersskillnad?

enbartmalin
0

#2 Rangordningen blir satt av ålder. Äldst högst upp, yngst längst ner osv.
Har du flera gerbiler från samma kull kan dóm inte gå efter ålder utan måste sätta den genom gräl och slagsmål.

Hälsningar Malin

JessicaN
0

#3 Okej, tack så mycket :)

Räcker det med kanske 5-7 månaders åldersskillnad?

Går det bra att först skaffa 2 (kullsyskon eller ej men i samma ålder) och sedan 2 till efter dessa månader?

tjiggit
0

Jag föder upp gerbiler och i stort sett alla köpare jag haft som köpt tre gerbiler ihop, antingen tre små med åldersskillnad eller en äldre som fått två små som kompisar, har börjat bråka tills blodvite uppstått. Jag avråder alltså från att ha fler än två hanar i samma bur om tanken är att de skall bo så konstant. Skall en eller flera plockas ut efter ett tag är det en annan femma.

Solaika
0

#5 Mycket märkligt. Jag har alltid haft hanflockar med 3-4 stycken ända sen min första kull kom för strax över 2 år sedan utan problem. Aldrig så mycket som ett tjuvnyp. En gång hade jag en flock på 4 som jag fick dela för att den näst äldsta var väldigt stark och ville vara flockledare. Men i övrigt har jag aldrig haft problem i större flockar. Jag har iofs aldrig mina i mindre än 250 liter så fort de är 3 eller fler. Om det spelar in har jag ingen aning om.

Men om man har så mycket problem som du skulle jag gå in och titta på individerna och situationerna.. vad är det som gör att det blir så?.. för det ÄR flockdjur som lever i stora flockar vilt.. så varför skulle vi inte kunna ha dem i större flockar i fångenskap? Bara vi har plats åt dem.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

jule
0

#6 Hur har dessa flockar varit uppbyggda? Alltså ålder, antal. Hur många flockar handlar det om? Hur gamla var de i flocken om fyra du fick dela på?

Solaika
0

Nu har jag haft manfall i flockarna.. bara en av 6 killar kvar. 2 flockar som splittrats pga cancer. Men de två senaste hanflockarna iaf.. i den ena var det min äldsta hane, hans son som var 6 månader yngre och en utomstående som var 4 månader yngre än den i mitten. Den yngsta har storleksmässigt varit störst och den äldsta minst.. men ingen av dem ifrågasatte nånsin att den äldsta var ledare.

Den andra flocken där va det storebrorsan till minstingen i andra flocken som var ledare och äldst. Den näst yngsta var kullbror med mellankillen i den andra flocken och ca 1 månad yngre än den äldre. Och den yngsta var ytterligare 10 månader yngre. Aldrig ett gnabb! Den äldsta var en väldigt stark ledare och det va verkligen aldrig ens lite tjafs.

Den flocken jag fick dela på var far och två söner plus en utifrån. Pappan fick den utifrån som kompis för att han blev ensam när jag särade på honom och mamman till ungarna. Det skillde ca 5 månader på dem och bebisarna va ca 1 månad yngre än den utifrån. De levde ihop i ett drygt halvår innan den utifrån ville ta över rangen, vilket såklart inte accepterades av den äldsta. Så då delade vi på dem. Men den hanen var en otroligt stark personlighet och mådde MYCKET bättre när han fick en egen liten flock att styra över. Han var som gjord för att vara flockledare och funkade inte under någon annan. Hade han inte dött för mig alldeles nyligen så hade jag stoppat ner en bebis till där för den flocken va verkligen perfekt. Stark och tydlig ledare och aldrig något tjafs.

Jag har oxå en flock med 3 honor som funkar perfekt. Äldsta honan vet vi inget om för hon hittades utkastad.. så hur gammal hon är vet vi inte.. men hon har varit hos oss i knappt 2 år så hon är nog iaf typ 2,5 år. Småtjejerna är kullsystrar som blir 2 i december. Den äldre honan pysslar fortfarande om de små som om de vore hennes egna bebisar precis som hon gjort sen hon fick dem till sällskap.

Does it become a walk?

/Ida

JessicaN
0

Oj va många olika erfarenheter. Om det nu finns risk för bråk mellan dom, är det då bättre med flera honor?

Pose-idon
1

#9 Honor är ÄNNU svårare att hålla i grupp då dem är mer revirbundna. Ungifär som människor, hanar går lättare i grupp. Tungan ute

//Elin

JessicaN
0

#10 Det visste jag inte :P

Är det bäst att bara satsa på 2 pojkar då? Jag tänkte mest på hur det blir om den ena går bort, det blir väl svårt att introducera en ny till den gamla (den gamla kanske snart går bort också pga ålder) och 2 nya till en gammal, då kanske den äldre blir utanför..

Ni som är erfarna gerbilägare, hur tycker ni vi ska göra? Vi vill som sagt ha av samma kön för att undvika bebisar.

enbartmalin
0

#11 Jag gjorde en sådan intrudution igår, en äldre dam  fick en ny vän på 6 veckor, det går hur bra som helst bara man har koll på vad man gör :)

Hälsningar Malin

JessicaN
0

#12 Jag tänkte mest att det kanske blir synd om den lille om den äldre snart går bort pga hög ålder… Att det blir jobbigt för dom med nya kompisar…

enbartmalin
0

#13 Jag ska sätta in en till 6veckors så fort jag får tag i en :)
När Ice dör har dom varann

Hälsningar Malin

JessicaN
0

#14 Okej :) Så att variera mellan 2-3 hanar borde gå bra då? 4 kanske blir för många för en som inte har så mycket erfarenhet..

tjiggit
0

#8, Jag hängde inte med i din beskrivning av dina flockar? Har du haft tre flockar med hanar varav en flock har bråkat? Hur många var de i varje flock? Bodde i i samma flock från de de föddes till de dog utan bråk?

Jag får bara gratulera, har tyvärr inget sånt exempel själv, har fött upp sen 2007 och sålt ett otal gerbiler och har kontakt med köparna efteråt. Men min osäkerhet på att sälja gerbilhanar tre och tre grundar sig även på erfarenheter från flertalet andra uppfödare jag känner som har haft samma problem, köpare som kontaktat dem pga bråk i efterhand. Om gerbilerna inte bor tillsammans hela livet utan individer plockas in och ut ur flocken är det annorlunda är min erfarenhet.

Storlek på bur har inte spelat roll tyvärr, snarare så att det vart vanligare då burarna vart större. Tråkigt nog då jag starkt rekomenderar stora burar till djur i bur. Därför säljer jag i regel bara gerbiler två och två för att de skall kunna säljas till personer som har stora burar.

Solaika
5

Ja, tre flockar med hanar.. två på 3 st o en på 4 st.. den med 4 fick jag dela på då den näst äldsta var en väldigt stark ledartyp o ville ta över. Den gerbilen fungerade utmärkt.

Alltså, jag vill inte vara elak.. men om ni är så många som har såna problem så skulle jag börja fundera på vart temperamentet är på väg med era linjer..

gerbilerna är ju flockdjur som lever i stora flockar i det vilda.. så varför skulle vi inte kunna ha dem i större flockar i fångenskap?.. om det börjar luta åt att vi inte kommer att kunna ha dem i större flockar så tycker jag att det är ett STORT problem eftersom gerbiler ska vara sociala och trevliga.. om de börjar bli krångliga mot varandra.. sina artfränder.. hur länge dröjer det då innan de börjar bli omöjliga att hantera?..

Den gerbil som orsakade oroligheterna i min hanflock på 4 kom från en uppfödare som färgavlar.. de flockar som har fungerat har varit hanar som kommit från mig själv och med ursprung från uppfödare som temperamentsavlar…..

Does it become a walk?

/Ida

jule
0

#17 Det här var det mest korkaste inlägg jag läst i hela gerbiler.ifokus historia. Jag tänker inte ens svara.

Denna kommentar har tagits bort.
tjiggit
0

#17, Jag vet inte vart du vill komma? Du har antytt att det skulle handla om små burar och dåliga linjer i dina inlägg, utan att alls veta hur jag håller mina djur eller bedriver min avel. Det känns inte schysst. Jag färgavlar inte, jag avlar för att avla ut gerbilstammen, dvs få mer variation i blodslinjerna. Det handlar inte om färgavlade djur utan detta har likväl vart djur från djuraffär som fått två små kompisar som djur från uppfödare, både utländska och svenska.

De andra två av dina flockar, de som inte bråkat, hur länge har de bott ihop utan att du plockat in eller ut någon ur flocken? Är alla döda nu så du kan säkert säga att de aldrig bråkade?

Jag säger inte att det är omöjligt att ha 3 hanar ihop. Med ditt resonemang att ha bra åldersskilndad kan det säkert oftast fungera jättebra, o det är isf så man får göra om man ska ha tre hanar eller fler. Men till mina köpare, och andra sällskapsdjursägare, som kanske inte har möjlighet att helt plötsligt ha 3 burar så tycker jag bara att det är onödigt. Det de flesta brukar sälja är en äldre och två små, vilket ju kan leda till mkt bråk då det är två jämngamla.

Att jämföra att gerbilerna lever många i det vilda med att de borde kunna leva många i fångenskap tycker inte jag låter särskilt smart. I det fria lever de mycket större än vad någon av oss kan ge dem i fångenskap. Om man resonerar som du så borde man kunna ha hon- och hansyskon eller pappa dotter med varann utan att de parar varann. Men det fungerar iaf inte mig veterligen.

En sista fråga, den uppfödaren som temeperamentavlar, de djuren kommer ju till syvene och sist från någon som enligt dina mått inte temperamentsavlar så att det ligger i linjerna låter ju inte riktigt rimligt? För vad jag förstår så är det bara en 4-5 uppförare från en viss förening som temperamentsavlar på "riktigt" enligt dig? Ni borde ju få fram sjuka djur tillslut då man ju inte kan avla på två saker samtidigt, så att avla bort sjukdommar o fram temeperament går inte hand i hand då, man måste ju tumma på något av det….?

Solaika
5

#18 Korkat? Det är helt ärliga funderingar eftersom ni uppenbart har problem som jag inte har upplevt och flera med mig. Är det så konstigt att man funderar? Och den typen av inlägg från dig vill jag inte veta av igen!

#20 Jag har inte menat nåt illa.. jag bara säger vad jag funderar på eftersom du haft problemen som jag aldrig har upplevt. Och som sagt, fler med mig har aldrig haft problemet som ni säger är så stort.

De två flockar som fungerade utmärkt levde ihop i samma konstellation i drygt 2,5 år. Hur så? Varför skulle det leda till bråk när de två yngre är jämngamla?

Nej, naturligtvis kan man inte dra raka paralleller mellan fångenskap och det vilda. Men att påstå att det inte är smart att tänka tanken är fel! Vi har avlat bort inavelsspärren på djuren.. därför kan vi inte ha dem i flock-konstellationer på samma sätt som i det vilda. Plus att de inte har samma utrymmen i fångenskap. MEN, fortfarande så ÄR det ett socialt djur som BORDE kunna leva i flockar större än 2 och 2. Om aveln lutar åt att göra att de inte kan bo fler i en flock så tycker jag att det är något vi bör fundera på hur det kommer sig. För det är inte deras normala beteende. Men om det inte är något ni tycker är konstigt och vill fundera på så kan inte jag göra något åt saken.

Does it become a walk?

/Ida

enbartmalin
0

Jag hade en grupp på 4 hanar, dess värre började den äldre hanen mucka och skapa bråk efter ca 1 år.
Dom 3 yngre hanarna, jämn gamla, lever än idag ihop i en fullt fungerande flock 1 år senare.

Hälsningar Malin

[Tassy]
1

Det finns utmärkta exempel på uppfödare i utlandet som håller gerbilflockar på upp till 15 individer utan problem Glad Bland annat ska det finnas en estländsk uppfödare, men jag vet tyvärr inte vem det är personligen, men säker källa finnes.

Alltså det här med temperamentsavel är ju inte bara att få fram keldjur, det är en hel djungel även där, precis som när man avlar fram vissa färger.

Jag vet att både Tjiggit och Jule sliter hårt med sina uppfödningar och ingen bedriver ren färgavel nej, vad jag vet så är det fokus på temperament och hälsa där.

Enligt min egen erfarenhet så går hanar fint ihop iallafall 3 och 3, det har jag haft några omgångar. Men jag vet också att det är väldigt individuellt hur djuren fungerar. Samma sak med ihopsättning, vissa har väldigt starka instinkter, och det är vad jag tror det sitter i här också. Just instinkterna, hur pass domesticerade djuren är. Med andra ord hur mycket av det naturliga beteendet som gerbilen har tappat. För det är som Tjiggit skriver att djuren kommer och går i vilt tillstånd, flockarna förändras ständigt och mentaliteten är en helt annan där, då djuren lever mycket mer intensivt.

Jag tycker det är viktigt att skilja på ren temperamentsavel och avel där man jobbar mot gerbilernas instinkter om att försvara reviret till exempel.

Jag menar inte att komma med pekpinne åt något håll, utan försöker bara inflika i att jag tror ni pratar runt varandra men menar väl.

jule
0

#23 Låter fantastiskt med så många gerbiler i samma bur! Skulle jag med vilja ha =) O jag kan själv tänka mig att försöka mig på fler hanar i samma bur med rätt introducering och ålderskilnad. Men jag tänker inte säga till vanliga sällskapsdjurägare att det är lugnt att ha fler hanar i samma bur. Till dem rekomenderar jag hellre 2 hanar och är på den säkra sidan.

[Tassy]
1

#24 absolut, klokt gjort. Till helt nya gerbilägare rekommenderar jag också bara 2, men till de som har en del erfarenhet kan jag tipsa om 3 också, sen jag förvissat mig om att de vet om risken och är beredd att ta den. :)

ratwoman
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har oxå flera hanar i samma bur men dem hade bott ihop i djuraffären, men vi köpte in 2 först men sen dagen efter hämtade vi dem andra 3. En del är bröder med varandra andra ingen släcktskap alls med varandra. Det fungerar jätte bra.

Mvh Ratwoman

Candela
1

Jag skaffade från början 4 hanar. 3 av dem var bröder, och den fjärde var en 1-2 månader äldre gerbil som de hade fått flytta ihop med redan på djuraffären.

Har aldrig märkt några riktiga bråk mellan mina djur. För ett år sen dog en av dem, så sen dess har de varit 3 i buren. Nu är det dock bara 2 kvar.

isafisa
0

Har aldrig haft problem med att ha hanar i grupp om det är bra ålderskillnad och så. Har haft bråk en gång med tre jämngamla individer (ej syskon). Men då var jag beredd på problemen och upptäckte problemen tidigt.

Jag tror att man får känna efter hur gruppen känns, studera dem och se hur de beter sig mot varandra. Vissa har lättare att bo i grupp helt enkelt medan vissa inte klarar av det. Tror även att det går i generna då två av mina var jätte lätta att sätta ihop med nya och de klarade av en större grupp utan problem, medan en av deras burkompisar fick flytta ut efter ett tag då han bara ställde till problem.

Till nybörjare rekommenderar jag också oftast 2 tillsammans oavsett kön, men säger att jag kan hjälpa dem sätta in en till senare (hane) om dem vill, då det blir bättre när en dör sen.

zanrio
1

Om man vet och KAN det man håller på med så tycker jag att det är ok med fler hanar i samma bur:) Nybörjare på gerbiler får ju såklart börja med 2, det är ju ändå ett stort ansvar;) (tycker jag) Jag skulle kunna tänka mig att om jag skaffar hanar att ha 3 st i samma bur. Som folk redan har sagt så är de ju faktiskt flockdjur:) Alltså vill de ju vara fler än 2 även om det funkar hur bra som helst med bara 2 st:)

apache
1

Jag har aldrig upplevt något problem med att ha fler än 2 gerbiler i samma bur så länge de växt upp med varandra och bure är tillräckligt stor, oavsett kön :)

ks.gerbil
0

gammal tråd ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

apache
0

Haha jag la inte märke till den "lilla detaljen" att tråden var två år gammalTungan ute sry

ossilian
2

Tråden må vara två år gammal, men ett bra exempel på diskussion och ämne som jag finner intressant. Kul att läsa vad erfarna uppfödare har för tankar.