Ta upp min gerbil??
Hej!
Nu har det gått nästan exakt 2dagar sen jag fick mina gerbil killar. Och vill gärna försöka ta upp dom men vet inte hur. Dom kryper över handen och så när jag har nere den men stannar aldrig liksom… Behöver tips !
de behöver lära känna dig så börja med att lägga något gott i handen så de kommer fram till dig sen är dem nog redan ganska handtama så tror inte du behöver börja från 0 :) du kan prata med uppfödaren (achagra in this case) hon kan ju mycket och lite till då hon känner dessa små pälsbollar hon kan komma med massa bra tips!
När jag lägger solrosfrön i handen så kommer dom och äter så det funkar ju…
Tar sina frön och springer iväg

Finns en bra artikel om hur man får gerbilerna handtama http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d7155e1b9cb462221067fdf-att-bli-van-med-dina-gerbiler?4d71246fb9cb46214104670b-1
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har även mailat dig nu Sherlock-Watson :) …
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag vill oxå få upp mina gerbiler, dom stannar o äter ur handen & jag kan lyfta upp dom lite men hur gör jag sen ? Hur ska man hålla dom ?
#8 Hur länge har du haft dina gerbiler? Verkar de stressade när du lyfter dem lite? Med stressad menar jag inte att de hoppar ur, få gerbiler har ju tid att sitta stilla, men verkar de rädda och illa till mods när de lyfts?
Man kan hålla dem på lite olika sätt, jag brukar "skopa" upp dem med kupade händer och hålla dem så. Det känns lite säkrare än en helt öppen handflata men mer fritt än att hålla "fast" dem i kroppen. Viktigt är att inte ta tag i svansen så den lossnar, om man måste ta dem i svansen så ska man ta i svansroten men jag försöker undvika att ta dem i svansen för säkerhets skull. Dessutom behövs det inte direkt eftersom att mina gerbiler är handtama.
Lyft dem inte heller för högt ovanför buren/sängen/golvet i början, ibland kan de bli skraja och vilja hoppa ner fort.
När dina gerbiler blivit mer tama och vana vid att bli upplockade så kan man testa att sätta en av dem på axeln. Eller så kan du träna dem att klättra upp för din arm själva. Bara att sätta sig vid deras bur och locka dem upp för din arm med godis. Först bara en liten bit, så långt de vågar, och ju modigare de blir desto längre kan du locka dem upp för din arm. För mig har det underlättat att ha ett litet lockläte, vissa gånger är det allt som krävs nu för att de ska springa upp till axeln och få sin belöning.
#9 Tack, jätte bra tips! Jag provat lyfta dom lite ovanför buren & dom har suttit kvar o mumsat på mandelflarn o solrosfrön utan att ha bryt sig.