Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 1291 ggr
MissyMole
0

Bråk! Hjälp! Uppgiven!

Hej!

Jag vet inte vad jag ska göra. Min ena gerbil är aggresiv. Från början hade jag en äldre hona och som sällskap köpte jag två gerbilflickor. Efter ett halvår, dvs nyligen, blev den ena yngre aggresiv mot den äldre. Så nu sitter den äldre i eget akvarium.

Problemet är att nu har gerbilen som gav sig på den äldre även våldsamt börjat bråka och brottas med sin kvarvarande burkompis. Jag har för närvarande separerat dem också, jag vill inte att de skadar sig. Så nu har jag alltså tre burar med en gerbil i varje. Jag vet att de ska ha sällskap men det går ju åt pipsvängen. Det känns så ledsamt.

Hur ska jag göra? Ska jag sätta den unga som nu blir jagad med den äldre i hennes akvarium eller börjar de slåss då också? De har aldrigt slagits utan varit vänner. De har väl varit separerade kanske 1-1,5 månader. Den äldre honan har dessutom skadat sin ena baktass så jag är ju rädd om den.

Eller ska jag ha de som nu bråkar separerade ett tag o sen sätta ihop dem igen?

Mvh

Marina

MissyMole
0

PS. Jag törs ju inte köpa någon ny kompis heller till den aggresiva, när hon redan attackerat två.

Anne.K
0

Till att börja med så är det alltid riskfyllt att sätta ihop 3 honor. Man brukar rekomendera att helst hålla honor två och två. Och för de andra så har du hållt gerbilerna separerade för länge så ingen kommer komma ihåg den andre. Så tyvärr är det nog kört att få ihop någon av dessa med någon av de andra då alla är i könsmogen ålder nu. Så det du kan göra nu är att skaffa alla var sin ny kompis som är runt 5-6 veckor gamla för lyckad ihopsättning. Alternativt omplacera de gerbiler du känner att du inte kan ha kvar och bara skaffa kompis till den eller de som du väljer att behålla.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

mlig
0

hoppas  verkligen det löser sej!

MissyMole
0

Tack för ditt svar.

Tror du det är kört också att försöka få ihop de två unga igen, inte just nu men senare? Jag har separerat dem för typ en timme sen.

Ja, jag vet att det finns risker med flera honor. Köpte dock två nya till den äldre för jag räknar tyvärr med att hon inte lever så länge till. Men nu i efterhand var det ju en dålig idé.

Anne.K
1

#4 ja om det bara gått en timme sedan de två unga togs isär så minns de fortfarande varandra. Dock vill jag rekomendera att du sätter dom i delad bur eftersom du skrev att de hade bråkat så att du kan se innan ifall de är vänliga eller arga mot varandra.

MissyMole
0

Achangra: Ang den gerbil som varit aggressiv, tror du jag törs sätta ihop henne med en liten gerbiltjej? Jag känner mig orolig då hon attackerat 2 stycken.

Den senaste hon attakerade är hennes syster som hon varit med hela livet. Och när de sattes ihop med den äldre var hon inte könsmogen.

Mot mig är hon dock snäll, alltid något…

Anne.K
0

#6 på vilket sätt visar hon sin agression? Är det i sådant läge att hon vill bolla ihop sig med den andra gerbilen till en boll? Sedan är jag nyfiken på hur du introducerat henne för andra gerbiler?

Asa-S
0

Om jag fattat rätt så är det en av de yngre som bråkat med den äldre och sin syster? Kanske kan den som inte håller sams med de andra bo själv ett tag och de andra två ihop? Efter en tid i ensamhet kanske hon uppskattar sällskap om ett par månader.. Det finns djur som ibland inte går bra ihop med andra. Har haft marsvinshonor som pg av hormonrubbning inte kunde vara med andra marsvin..hon ville "döda" dom. Hon lugnade ner sig över tiden och kunde gå med en annan hona efter ca 4 månader.

[Jessica_91]
0

Det kan vara så att den aggressiva honan gav sig på tanten och sin syster för att de var för nära henne rangmässigt. När man sätter ihop ungar med vuxna så blir det automatiskt den äldre som får högst rang men om ungen/ungarna blir väldigt dominanta när de växer upp så finner de sig inte i det utan försöker istället ta över så att säga.
Det kan vara så att den aggressiva honan behöver en unge att sättas ihop med så att hon redan från start kommer ha högst rang. Men risken finns ju att det inte funkar heller och då sitter du plötsligt med 4 burar.

Om jag var du så skulle jag försöka få ihop tanten med den "snälla" systern. Det går sällan att sätta ihop könsmogna honor men det händer, jag har själv gjort det. Jag hade ett par tjejer och en ensam omplaceringshona som väntade på kompis. En dag så flög tjejerna på varandra så jag var tvungen att sära på dem och testade då att sätta ihop den snällaste av dem med omplaceringshonan, det var ju värt ett försök i alla fall.

Dock får man ju vara väldigt försiktig när man sätter ihop honor sådär men om man bara gör det lugnt och låter de få tid på sig så tycker i alla fall jag att det är värt att testa. Om det funkar så har det löst sig för två av gerbilerna i alla fall, om inte så blir det i alla fall inte värre än vad det var innan.