Fet flytande mat?
Som jag skrvit tidigare har en av mina gerbiler fått jättelånga tänder och har problem med att äta.. Har haft kontakt med veterinärer häromkring men bor i Örnsköldsvik och här är veterinärerna inte särskilt kunniga på smådjur, och om dom ska fixa tänderna måste dom söva, och det känns alldeles för riskabelt på en liten gerbil och då han är över 2 år. Han börjar bli smal så jag undrar om det finns någon flytande barnmat eller något som får han att hålla hullet uppe? Ger han just nu morotspuré och har gjort i 3 dagar, men det känns som att de inte är tillräckligt.
Alltså är tänderna för långa så kan de inte slitas ner normalt och växer då upp i gommen eller läppen och går igenom huden. Det blir sår och gör oerhört ont. Din vetrinär lät inte särskilt smådjursvan för man ska inte behöva söva ett smådjur för att klippa tänderna. Finns det ingen annan vetrinär du kan vända dig till? Vissa djuraffärer klipper också tänder på djur ibland om du frågar runt lite.
Välling, mjölkersättning Esbilac (apoteket) skulle jag rekommendera. Det är både mycket fett och protein.
Du kan testa och ge gerbilen nästan vilken barnmat som helst för upp till 1 åringa bebisar. Gärna lax & broccoli, potatis m.m. Barnmaten har i princip inga kryddor alls.
MvH Tsunamis
#1 Jo dom är väldigt okunniga här, och har hört med djuraffärerna och så, jag har ingen aning om hur jag ska lösa de :/
#2 Han har iaf aptit och äter för fullt, försöker iaf
Det är bra! Ge honom massa pinnar och sånt så att han kan gnaga ner tänderna (:
//Klara
#5 har redan det till han, men han använder sig inte av dom :/
Har måste nästan ha nå fel för hans klor är också väldigt långa, som jag redan har klippt en gång, och nu är tänderna för lång också, och hans burkompis har helt normala klor och tänder.. O.o
#7 Ska testa!
Kan ju vara så också att de hunnit bli för långa så att han inte kan gnaga alls nu.
#6: Är det färska eller är det köpta pinnar? (:
//Klara
Solrosmjölk borde ju vara fett. Om det är gott för gerbiler vet jag inte.
#12 Färska tagna utifrån :)
Du kan göra egen mjölk av de flesta fröer. :) Superenkelt! Recept: http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/sesammjoelk/
#14: Mena du mig? (; I alla fall, det är bra, för dom köpta pinnarna är så hårda så jag vet ingen gerbil som gillar att gnaga på dom (; Hoppas det löser sig, själv är jag ingen expert så jag kan inte hjälpa mer :(
#16 oj, jo precis det var dig jag menade ^^
#15 Funkar det där till gerbiler? :)
#17 Jag har ingen aning, jag har bara erfarenhet av gerbiler från djuraffärer jag jobbat på. Bara testa om han gillar det, du kan ju göra en liten sats. :)
#18 Får göra de :)
#20 Vaddå för något? ^^
Alltså den som #15 skrev? :)
aa, får väl testa mig fram :)