Bråk mellan honor
Hej!
Jag har en gerbilhona som är drygt 2,5 år gammal. I maj köpte jag två gerbilflickor till att hålla henne sällskap. De är nu cirka 2,5 månader gamla.
Allt har gått så bra. Men senaste dagarna har en av de yngre börjat jaga rejält efter den äldre. De piper, brottas, den yngre springer jättefort efter den andra så hon flyr för allt hon har. Detta gör de både i och utanför akvariet. Den yngre puttade även ner den äldre från en liten övervåning som jag byggt i deras akvarium. Den yngre har även dominansslickat eller vad det heter, på den äldre.
Ska jag dela på dem? Och varför gör de så här i den här åldern? Hur ska jag veta hur allvarligt det är eller om det är något de själva löser?
Jag har kikat på den äldre och hon har inga bitmärken men jag tycker det är obehagligt för jag vet inte hur långt de kan gå.
Mvh
Marina
Har du sett att dom slagits ? Annars kanske du kan försöka ha lite is i magen medans de löser vem som ska dominera men sära på dom på en gång om de verkar bli våldsamt. Börjar dom försöka bolla ihop sig så får man vara snabb för då är det allvarligt. Så håll stenkoll på dom. Sedan mer exakt vad du ska titta efter och göra hoppas jag att någon mer erfaren kan hjälpa dig med. Jag är inte så van vid dominansbråk då jag hittills haft turen att alla mina gerbiler vart fredliga med varandra. Sedan att ha 3 honor tillsammans är alltid riskfyllt då honor funkar bäst bara 2 tillsammans.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hej!
Ja, i morse for de ihop till en boll så jag har särat på dem nu.
Förut hade jag 2 honor ihop men då den ena dog skaffade jag två småbebisar för jag tänker att när den äldsta dör så har de andra ändå varandra. Fick tips om att detta borde kunna funka och det har gått bra men nu delar jag på dem och låter den tredje gerbilen varva med att vara med de andra 2 så ingen blir ensam hela tiden.
Tack förditt svar!
/M
Hur hade du tänkt varva med den tredje till att va med båda? Det kan jag säga att det kommer skapa trubbel. Då denna tredje kommer ha lukt från den andra osv. Så jag föreslår att du väljer vem den tredje ska bo med permanent och skaffar en ny gerbil till den som blir ensam. Annars är risken stor att du blir sittande med 3 burar med 3 ensamma gerbiler.
Jag hade tänkt att de skulle ha avdelad hage där de är varje dag så att bråkstaken och den jagade kan se varandra och nosa på varandra genom galler.
Jag tänkte att de ska ha stege från varsin bur till hagen. Och så hade jag tänkt ha två akvarium ett för bråkstaken och en för den jagade alltså. Och så hade jag tänkt flytta den tredje mellan burarna/hagarna. Men det går kanske inte eftersom de är så revirkänsliga.
/M
Risken är alldeles för hög att det tyvärr inte kommer funka just pga som du säger att de är revirkänsliga så det blir tyvärr bäddat för bråk.
Nej du ska inte flytta gerbilerna fram och tillbaka hos varandra. Din ide om den "delade hagen" är inte heller någon bra ide tyvärr. Det som kan hända är att alla tre gerbilerna tillslut anfaller varandra och då kan dom slåss tills den andra dör - så Man ska vara ytterst försiktig när man "experimenterar" med deras revir och dofter!
Risken är även att den tredje blir dödad för den revirhävdande tycker den är i vägen. Bättre du låter ungarna va tillsammans så skaffar du en unge till den jagade. Jag har tre ungar till salu nu ifall du är intresserad
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tack alla för era råd och tips, jag ska följa dem
Du kan ju alltid omplacera den äldsta honan om du inte vill köpa en unge till henne (och alltså kommer behöva köpa ännu en unge till den när den äldsta honan går bort).
Vid den åldern så är hon antagligen infertil (om hon inte fått en kull tidigare) och kan sättas ihop med en hane så om du vill kan du se om du hittar en jämngammal gubbe till henne. Då får hon sällskap men du blir inte kvar med en ensam ung gerbil sedan.
Risken finns ju iofs att du köper en gubbe till henne, hon dör om ett halvår men gubben lever i 2 år till och så har du en ensam gerbil ändå i slutändan. Men det hör inte till det vanliga att gerbiler blir så gamla tyvärr, så den risken är inte så stor.
Eftersom att hon ändå är såpass gammal så kan du också låta henne gå själv tills hon går bort men det bästa för henne är ju om hon får en kompis. Så om du inte vill ha fler gerbiler så tycker jag i alla fall att du borde kika efter ett nytt hem till henne där hon kan få en kompis.