Är hon förkyld? :(
Min lilla Zaphira bara ligger i huset och är jätteslö. Är lite uppburrad och har ett klickande ljud när hon andas. Vi har varit fökylda allihopa här ett tag. Är det veterinär som gäller eller? Nån som har erfarenhet? Det är ju inte kul att se henne sån. Hon började i går med att vara lite trött.
Snälla svara snabbt. Tack på förhand.

Tror att det klickande ljuden kan betyda lunginflamamtion, det är nog bäst att åka till veterinären så fort som möjligt. Man skall ju inte vänta för länge med sådana små djur :)

En riktig smådjurskunnig veterinär är det som gäller tror jag med tanke på klickandet. Det kan inte vara ett gott tecken.
Som Tjiggit säger kan man inte vänta för länge med sånna här små djur…Oftast döljer dom in i det sista hur illa det faktiskt är.
Lycka till
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Troligen luftvägsinfektion, går förhoppningsvis att bota med antibiotika men det är viktigt att hon får det snabbt!
Håll henne varm också, det är lätt att sjuka gerbiler bli iskalla. Värm henne i dina händer om det är riktigt illa och lägg henne sedan i en tranportbur med mkt toapapper och en lampa över för extra värme.

Luftvägsinflammation hette det visst… Jag trodde det var lunginflammation…
Vad är luftvägsinflammation egentligen?
Ohh, Tack för alla era svar. Jag ringde till en vet. Hon sa att jag skulle avvakta tills imorron :-( Det blir oroligt. Min lilla gumma.
Hon verkar pigg ibland men det vara inte länge. Usch jag är inte van vid sån här små djur. Jag har bara haft dom en vecka. ja, vi får väl se…. Men tack för ert stöd. Och EmmaJ. Supersida

Va tråkigt! Hur gammal är h*n då?
// Emma, aka Althea

Hur har det gått med Zaphira?
Hej alla… Det gick inte så bra med Gumman (Zaphira).
Hon dog igår morse. Hon låg död i buren när vi skulle kolla till henne. Vi tror att hon var sjul redan när vi köpte henne. Hon bodde hos oss i en vecka bara ju. Det gick jättesnabbt
Vi har haft begravning idag. Dottern var såå ledsen.
Men en fråga bara… Uppfödaren erbjöd oss en ny gerbil från samma föräldrar. Vi ska få den på onsdag. Funkar det tror ni?
Tack för er omtanke.

Jättetråkigt, verkligen! Beklagar..
Bodde Zaphira själv eller med en kompis? Hur gammal är/blev dom/hon?
Gerbiler ska ju alltid vara minst 2, och är den ni har kvar i så fall inte så gammal kan det ju vara bra att köpa en till & sätta ihop med den kvarvarande i så fall.
Är det en riktig uppfödare som är med i en förening eller är det en som kan ses som lite oseriös kanske som inte har full koll på sina avelsdjur?
Är det en bra uppfödare och ni litar på denne så kan ni ju ta en till som ersättning. Men annars råder jag hellre till att vända er nån annanstans..
// Emma, aka Althea

Luftvägsinflammation är så visst jag vet inte något ärftligt så om ni får en unge som inte är könsmogen (under 10 veckor tror jag det är) så hade jag rått er till det. Då borde de gå att introducera för varandra. Men kolla bara så att den nya är frisk när ni får hem den! Lycka till!

Emil lät så. Men klickanden var så svagt. Vi bytte ut det vanliga burspånet mot ett annat sorts bottenmaterial. Klickandet försvann, han var allergisk mot sågspånet.
Men visst kan det också bero på förkylning och lunginfmalation. Du bör nog iaf kontakta en veterinär.

#9 Nej va tråkigt, beklagar.</3
Men det jag ville säga är att exakt så hände min gerbilhane Lipton. Det sa bara smack så hittade vi honom död i buren(fast på natten)
Han låg liksom oxå o slöa i "bädden" hela dagarna.
Vi letade på internet efter nån sjukdom som just liknade det min hade..vi hittade den..denna sjukdom liknade mest:
Tyzzers sjukdom
Den vanligaste infektionssjukdomen hos gerbiler är Tyzzers sjukdom, som orsakas av Clostridium piliforme, en tarmbakterie. Sjukdomen har hög dödlighet, framför allt hos unga gerbilhanar. Symptomen är ospecifika, och består framför allt av tufsig päls, slöhet, hopkrupen hållning och dålig aptit. Ibland ses diarré. Sjukdomen orsakar förändringar i hjärta, lever, lymfknutor och magtarmkanal. Diagnosen ställs vanligen vid obduktion.
Behandling är tetracyklin i dricksvattnet till en drabbad koloni. Understödjande behandling krävs till det enskilda djuret.
Förebyggande åtgärder är viktiga. En hög renlighet och minimal stress minskar avsevärt risken för denna sjukdom. Tyzzers sjukdom drabbar i typiska fall gerbiler som stressats av avvänjning, transport och nya miljöer. Noga rengöring före införandet av nya djur är viktigt.
(hoppas det hjälper)
R.I.P våra små älsklingar!
<3<3<3

iförsej så händer det oftast unga gerbilhanar. men det kan drabba honor oxå.
<3<3<3
Tyzzers är det troligen inte. Det är en sån sjukdom som de flesta någon gång får panik över, eftersom man då inte kan ha djur på 2 år då det smittar så länge… Jag själv har varit orolig för den och flera andra jag har stött på har varit ännu mer oroliga för att deras gerbiler har drabbats.
Tyzzers framstår som en väldigt vanlig sjukdom, men det är det inte. Jag frågade om detta på SGF's uppfödarkurs förra veckan och sanningen är att det inte ens finns något fall av Tyzzers rapporterat i Sverige. Det betyder såklart inte att sjukdomen inte finns (för inte särskilt många obducerar sina gerbiler och får veta hur de dog), men det är ändå ingen vanlig sjukdom.
Symptomen är det samma som vid andra infektionssjukdomar, t.ex. tarminfektion. Själv har jag haft tarminfektion hos mina djur och det kostade mig 5 gerbiler. Däremot är det sådant som djuren blir friska ifrån, Tyzzers blir man inte av med utan smittan finns som sagt var kvar i 2 år.
Förebyggande åtgärder är allra viktigast. Djuren ska ha det rent och inte stressas, då minimeras riskerna för sjukdomen. Transport och nya miljöer i samband med stressande avvänjning kan ge Tyzzers - ännu en anledning att hålla sig borta ifrån grossister. Skickas 3 veckor gamla bebisar tätt packade Sverige runt (inte sällan efter att ha importerats ifrån utländska grossister först), då är det inte konstigt om ungarna drar på sig både det ena och det andra.
Nr. 2 är att Tyzzers kan smitta via hö då vilda möss/råttor kan bära på sjukdomen, och det finns alltid möss och råttor där det finns hö (lador, stall m.m.).

Okey tack..men då är det nog inte den Tyzzers
Du verkar väldigt duktig på gerbiler
<3<3<3