Gräver på väggarna
Hejsan!
Jag har ett 200 liters akvarium med ungefär 25 cm sågspån i. Ändå så gräver en av mina gerbil honor på väggarna väldigt mycket. Jag har ute henne (och den andra då såklart) ca 20 minuter varje dag då hon får springa i en stor hage. Det skulle ju kunna vara att hon vill ut mer men när jag då försöker ta upp henne springer hon bara och gömmer sig. Min fråga är då: Vad kan detta bero på?
Tacksam för svar!
Hedda
Finns det något som stressar henne i rummet som buren står i? annars hur har du det med sysselsättning i själva buren? har dom något roligt att kunna pyssla med?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Det tror jag inte. Kan vara att dom står vid ett fönster och därför kanske blir lite stressade av t.ex. träd och växter som fladdrar i vinden.
Dom får toapappersrullar och sen så får dom ju vanlig kartong också.
Ja jag vet inte varför din gerbil gräver på väggarnna… jag har en gerbil som ibland gör det också, men det brukar hjälpa med att jag hittar på någon underhållning till den så brukar gerbilen pyssla med det istället. Så det kan ju vara rastlöshet att, gerbilen har det lite tråkigt kanske? Det verkar vara så med en av mina iaf när den börjar gräva på det viset, och slutar på en gång när den får något skojigt att göra :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Okej, tack så mycket! :)
Mina gerbiler har både bott i en liten bur förut och kommer från djuraffär och dom gräver också på väggarna… Så isåfall så beror det på det (:
Vad man kan göra åt det har jag ingen aning om, jag tror att det inte är så farligt för dom så (ja nu låter det som om jag inte bryr mig om mina gerbiler men) jag tror inte att man behöver bry sig så mycket (;
Du verkar ju se till att dom har det bra så dina gerbiler är nog lyckliga ändå (;
//Klara

Jag har två gerbiler som också gräver på väggarna och har alltid gjort. Dom är köpta av uppfödare och har bott i 250 liters akvarium med mycket att gräva och gnaga på. Jag tror och hoppas att dom inte tar skada av det jag heller..
Mina gerbiler gräver med på väggarna, oftast när de har grävt en massa tunnlar, så jag brukar förstöra tunnlarna så dem sysselsätter sig med att bygga nya tunnlar.
Så länge det inte går till överdrift skulle jag vilja säga att det är helt normalt gerbilbeteende. Alla gerbiler gräver ju, sen kanske det bara råkar vara en vägg i vägen ibland? ;)
Står de och gräver halva dagarna i sträck däremot, även fast det finns gott om andra saker att göra i buren, då kan man väl kalla det stereotypt beteende.

Om de kommer från ett ställe där de har fått leva i en bur med lite spån så kan deras gräv-beteende alltid ha fått urföras på en vägg eller hörn på grund av spånbristen. Och det gör att beteendet blir en stereotypi alltså ett upprepat beteende som är svårt att bryta. Vissa djur som får stereotypt beteende fortsätter att ha det hela livet trots att dem har tillgång till att gräva gångar.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Mina gräver mycket mer i spånet än på väggen! Känns lite som #10 säger, att det råkar vara en vägg i vägen.