Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1447 ggr
ks.gerbil
0

lite långa?

jag misstänker att mina sötnosars tänder har blivit lite långa :/ de gnager inte så ofta längre och det tar längre tid för dem att äta upp saker med skal som t.ex. solrosfrön. jag har försökt kika på tänderna och de sticker utanför munnen lite. annars helt friska och aktiva, det ända jag kan tänka mig för de har fått långa tänder är att de va mindre aktiva på dagen då det har varit varmt och då inte gangt så mycke som de har gjort förr, eller kan det finnas andra orasker? det började bli lite långa kanske förra veckan och då sa pappa att avvakta. nu tänkte jag kanske ringa och höra men vet inte om jag litar på dem med att klippa av dem eller nåt… kan man fila? jag vet att det inte är en jätte bra ide men… kanske nån som bor nära som vet hur man gör och kan hjälpa mig? litar mer på er än en "smådjurs veterinär" som säger att de ska ha hjul och att äpple är för sött…

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Tassy]
0

Fila ner dem är ingen idé, det vore onödigt skrämmande/obehagligt för dem.

Kan du försöka ta lite bilder?

Om dom fortfarande kan gnaga är det bättre att försöka få dem att slipa tänderna själv.

[Sofia1]
0

håller med om det Tassy sa men lägg bilder in så blir det kanske enklare att avgöra lite men du behöver inte men ja xD

ks.gerbil
0

oj bild ja… gud va svårt :/ kan prova men inte säkert att jag lyckas

gnaga gör dem lite men inte mycke dock har jag sett att de gnager väldigt mycke när de är i transportburen.. ska jag prova lägga in dem där se om de ganger? mer ideer?

ks.gerbil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

visade sig vara lite enklare än vad jag trot ^^ här ser ni lite hur det ser ut :) ska försöka ta nya bättre bilder imorgon

Tsunamis
0

Tycker det inte ser ut att vara nån fara. De är i linje med överläppen så det är ok.

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
0

dock har de svårt att äta och ganaga… ska se om jag kan ta mer kort och visa :/

Tsunamis
0

försök ta kort på tänderna i underkäken också i så fall!

MvH  Tsunamis

ks.gerbil
0

oj oj oj… ska försöka :S

ks.gerbil
0

kikade lite och dem i underkäken är lika långa som dem över :S

[Sofia1]
0

nu när jag tittade på bilden och kollade lite på min gerbils tänder när han åt och så vidare… Men jag tyckte att det ser bra ut fast om du är osäker så kan du ju fråga nån som vet mer om gerbiler och det behöver ju inte va tänderna eller ?

Det var alla fall mitt råd men om det fortsätter i en längre tid kanske du ska fråga nån som vet mer om gerbiler :)

[Sofia1]
0

det jag menade var som att det kan vara nått annat så den inte vill äta kanske ?  min kanin hade det och vi trodde det var med tänderna fast det var det inte.  Hoppas det löser sig men som jag sa till förra om det inte slutar så kanske du ska kontakta nån som vet mer om gerbiler tlx uppfödare eller såna som bara har smådjur och ja vad vet ja men iallafall hoppas du fixar det :D

ks.gerbil
0

Dock har de mycket längre än vad hr haft förut tycker jag.. Idag ska vi till kliniken och fråga om de har någon bra smådjur vet som skulle kunna kika på tänderna lite grann… Känner mig så grym :( de har börjat små nafsa när jag tittar på tänderna och är lite skyggare :(

[Sofia1]
0

Stackars dom D: och stackars dig men hoppas att det löser sig :)

ks.gerbil
0

Nu har vi fått en tid med en smådjur vet dock om två veckor :/ de ska få massor av kartong och hård mat…

ks.gerbil
0

nu börjar jag bli riiktigt ororlig… shiro har gått ner 2 gram sen igår :S jag har försökt ge dem lite mosade jordgubbar med en pipett och det fick dem i sig lite.. undrar om de ser magra ut… kan ta kort på dem. grejen är att den första tiden de kunde ge oss va om två veckor! kommer de klara sig? Gråter

CatchFatch
0

#15 Tips på bra mat att ge dem nu : Blåbär och hallon - de räknas som "super bär" för de är så nyttiga! Så om du köper tex frysta blåbär så värm de lite i mikron, bara så de smälter och vänta tills det svalnar och sedan låter du antingen dem äta ur en skål eller så matar du med pipett

Knäckebröd! Gnaga gnaga gnaga!

Vetegroddar - Jätte bra för djur som behöver gå upp i vikt och dessutom så är det lätt för dem att bara slicka i sig. :)

Critical Care - Kan du få tag på det så vore det super! Man blandar ut det med vatten och antingen ger du dem i skål eller i pipett - ska inte vara för gryning, hellre lös då.
Detta är oftast så du måste köpa hos veterinär men endel stora djuraffärer har med. Om det är så att du behöver ha recept så kontakta den veterinär ni bokade tid hos och fråga om de kan skriva ut detta för att de börjar få svårt att äta.

Sedan kan du ju även köpa barnmats puré. :)

Men viktigast är att få de att gnaga gnaga gnaga!! I såna här lägen skulle jag även ge frö stänger - även om de är onyttiga så kan de locka dem till att gnaga.

Äppel pinnar om du kan få tag på det vore också bra!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

ks.gerbil
0

Gnager är de inte med på speciellt shiro Hur mycket ska man stödmatA? Har mixad lite jordgubbar och vatten och gett dem lite med pipett. Barnmat kan jag enklast göra hemma så jag vet vad jag har i Knäckebröd och fröstänger! Vilken bra idé det ska jag köpa :) vad för critical care ska jag köpa?

CatchFatch
0

#17  http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11379&prodid=7514&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D11379 Så ser dem ut. :) Det räcker med den minsta men finns inte den så köp en större.

Det är svårt att säga hur ofta du ska mata då de är sååå små! Men utgå från kanske var tredje timme? Och Visar de tydligt att de inte vill äta så ge efter yttligare tre timmar för det kan ju vara så att de är proppfulla. :)

Ge inte bara jordgubbar då det är så mycket vatten, bättre med blåbär då för de innehåller massa vitaminer.

ks.gerbil
0

jag ska inte bara ge jordgubbar ;) var tredje timme är nog för mycke :/

CatchFatch
0

#19 Jo jag tänkte också det.. Men ta kanske.. var 6 -8 timme då? Och du behver ju inte trycka in massa mat uatn bara lite lagom så du vet att de får i ig lite vitaminer och vätska.
Har du Critical Care så skulle jag först bara mata lite i pipett en så de får lite smak för det, sedan ge dom en skål med det och låta den stå i tolv timmar och sen ge nytt och låta den stå i tolv timmar. Så de får nytt två gånger om dagen.

ks.gerbil
0

vad är denna critical care för nåt? är det inte vanlig torr mat?

CatchFatch
0

#21 Nej man ger det om smådjur/reptiler/kaniner har problem med tänderna eller mage. Läs på den sidan jag länkade, där står allt :)

Om du får tag på detta så är det super! Det är verkligen jätte bra och jag har själv använt det till gerbiler, chinchillor och marsvin!

ks.gerbil
0

ok tack :)

ks.gerbil
0

Hej igen, lite uppdatering och frågor :) Shiro känns ännu lättare än förut och jag har bara sett honom äta solrosfrön men om han kan äta dem borde han väl kunna äta den vanliga maten? Jag har också köpt såna fröstänger men de va inte goal tyckte dem :S nu undrar jag om det kanske vore bättre att ha dem i en duna tills vi ska till vetten så de inte kan springa runt så mycket och jag kan hålla bättre koll på dem?

Asa-S
0

Om han äter solrosfrön så är det säkert inte tänderna som är felet..svårt att veta…Jag tror att de mår bäst av att bo som de gör nu. Att flytta dem kan upplevas som stress och det behöver de ju inte nu ;-) Hur gammla är dom/han?

[Sofia1]
0

Jag tror inte heller att det är med tänderna på nått sätt kan ju vara nånting att det gör sjukt när dom äter ?

ks.gerbil
0

Dock tar det längre tid för dem att äta upp dem, vad kan det annars vara? Inte mask de blev avmaskade i december hos vetten så… Idéer? Tänderna ser liksom längre ut än vad de har gjort tidigare.. Sen vill de inte äta saker som pumparna och banan som de alltid ha gillat.. Vad för andra sjukdomar finns det som kan göra att det förlorar appetit och vikt?

[Sofia1]
0

det finns flera som kan göra det så och då för att det tlx nu bara gör sjukt när dom äter då vill dom ju inte äta och då börjar ju tänderna bli längre när de inte gnagar och äter och vikten minskar ju då också bara ett förslag

ks.gerbil
0

Va? Fattar inte vad du skrev x)

[Sofia1]
0

xD sorry när jag skrev så långt och konstigt men som menar så här,

att om det gör ont när dom äter/gnagar så vill de ju inte göra det alltså gnaga/äta för det gör sjukt. och då om dom inte äter eller gnagar då växer ju deras tänder o dom går ner i vikt.

ks.gerbil
0

Men vad kan de ha ont? Det är ju det som är frågan vart och varför

[Sofia1]
0

ja det vet jag inte ;s

men kanske nåt i käkarna ? magen ?

Asa-S
0

#31 Du ser bäst själv om de ändrar beteende och blir mindre aktiva. ;-) Sen hur de äter osv. Ge dem något de älskar och se hur de äter då. De kan bli slöare och få mindre aptit när det är varmt oxå. Det märker jag på mina men kommer jag med mandelflarn,som de älskar blir det fart på dem ;D

ks.gerbil
0

Nej de är precis som vanligt bara lita latare då det är varmt jag tror det har med tänderna att göra dock har det blivit mycket bättre nu dem senaste dagarna tycker jag, men tror jag tar dem till vetten ändå.. Hoppas bara det inte blir skitdyrt :S