Tappad gerbil
Hej! Idag så råkade min lillebrorsa tappa sin gerbil på golvet. Fallet var ungefär en meter. Efter händelsen har gerbilen haltat fram på bara tre tassar med ena framtassen uppe. Hon har ätit, druckit, tassat runt i buren och badat i sin sand precis som vanligt, men hon haltar ändå på en framtass. Jag läste ett annat inlägg på sidan om en gerbil som blivit biten av en annan gerbil i ena frambenet men som fortfarande åt och drack och var glad men som även den hade en framtass i vädret. Som jag fattade det så skulle någon Avlivning vara nödvändig eftersom en gerbil kan klara sig med bara 3 fungerande tassar och att det läker om man bara ger det lite tid.
Kan benet vara brutet? Eller är det bara att vänta tills det läker av sig självt? Blir jätte tacksam för kommentarer.
//En orolig storebror :)
Jag tror att om du ger honom lite tid att friskna till och så borde det bli bättre. Ta inte upp gerbilen och så.
Jag tappade också min gerbil en gång och hon bröt ena framtanden. Men jag gav henne bara lite tid och lät henne inte bli stressad och efter ett tag hade tanden växt ut och hon var lika glad och pigg som vanligt.
Men om det inte blir bättre på ca 1 vecka så borde du ringa en vetrinär :)
OK tack så mycket :)
håll inte på med honnom för mycke speciellt med tassen och låt honnom inte springa då det bara lägger mer stress på tassen och gerbilen o.s.v. ge den ett par veckor så kommer det nog läka fint :) min ena bröt (troligtvis) också sin ena bakben de fick sitta i en dunabur ett par veckor så läkte den fint :D
En av mina honor föddes med ett förlamat bakben, hon haltade runt och kämpade på (det var nog inte meningen att hon skulle klara sig ändå..) och benet blev bra strax innan hon blev ett år :) Min hane hoppade ner från sängen en gång, bröt benet men det länge det också. Satte honom i en mindre bur, med lite mindre spån och hade honom där två veckor. Sen fick han gå i stora buren igen och det länge efter ca 2 månader :)