Ny, behöver hjälp!
Hej! Jag är ju ny här på iFokus och har lite frågor!
Jag har två gerbiler som är runt två år. Den ena (Viggo) är jätte tjock och den andra (Mojje) väldigt smal. Kan detta bero på att Viggo tar all mat eller att han får för lite motion? Eller motionerar Mojje för mycket och äter inget?
Sen undrar jag om dom tröttnar på en om man är med dom för mycket? Typ mer än en timma, eller så? Jag vill Släppa ut dom i rummet ibland (utanför hagen) men är rädd för att dom ska smita. Någon som har tips på hur man gerbilsäkrar ett rum?
Tack på förhand! :)
Har du kontrollerat tänderna på den gerbilen som är smal?
Ibland växer tänderna så att gerbilen får svårt att äta.
Det du gör när du gerbilsäkrar ett rum är att ta bort alla sladdar från golvet och se till att det inte finns någon stans som den kan smitain och gömma sig på så att du får svårt att hitta den sen :)
Dom tröttnar nog inte på dig i första taget :)

Storleken på gerbiler kan oxå variera. Jag har två som är lite mindre än de andra och de äter bra och är fullt friska. Sen kan jag tycka att vikten pendlar mer ju äldre de blir. Sen ser de lite mulliga ut precis innan de "fäller" päls.
#1 Jag vet inte exakt hur gerbil tänder ska se ut men jag kollade båda och det ser typ likadant ut på båda.
Tack jag ska se hur det går med rummet :)
#2 Jag märkte på honom att han fäller lite. Tack!
som sagt kan gerbiler ha olika kropps former och storlekar vissa har mer muskler vissa har mindre speciellt när gerbiler börjar bli lite äldre kan de börja bli lite mer mulliga (dock är inte dina gerbiler såå jätte gamla så)
men är du säker på att den ena är överviktig och den andra underviktig kan du låta den mulliga springa i rummet medans den andra sitter i buren och kanske får lite extra goa saker :)
Jag hade också problemet att en var tjock och en var smal förut.
Mitt tips är att du väger dom!
En gerbilhane ska väga mellan 70 - 120g tror jag det var, så kan du kolla om han verkligen är för smal.
För mig visade det sig att do båda klarade sig på normalvikt (:
Du kan ha dom springandes på sängen, men om det blir för litet kan du ha dom på badrummet, där brukar det vara fritt från sladdar och annat (:
//Klara
Tack för alla tips! :D
Den kan ju också få springa i badkaret :)