Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 998 ggr
iamanoreo
0

Skaffa en kull?

Jag funderar på att skaffa en hona och låta någon av mina gerbiler para sig med henne, sen behålla samtliga ungar. Jag har gott om plats och tid för dom, har två stycken 200L akvarium och ett 60L.

Är det en bra idé?

panini
0

Jag tycker att det hade varit en bra idé, men då får du läsa på väldigt mycket innan du skaffar honan och du kan ju prata med någon här på forumet som är uppfödare och sedan hålla kontakten med den undertiden kullen växer upp! ;)

iamanoreo
1

#1 Läsa på tänker jag absolut göra och rådfråga med folket här på forumet :)

Jag hade gerbiler för 10 år sedan, då visste jag ingenting om deras beteende osv, fick fem kullar, behöll tre av ungarna, men hade gärna behållt alla för de var så lugna och fina^^

panini
0

#2 Ja meen om du redan har haft en "gerbiluppfödning" så vet du nog retså mycket redan om vad du ska göra, men man kan ju alltid bli bättre! ;)

iamanoreo
0

#3 hehe ja precis, bättre att ta råd från andra gerbilägare så att de får det så bra som möjligt :)

ks.gerbil
0

Du måste ha ett mål med kullen, varför vill du ha den? Sen måste du fråga dig andra saker som, kommer gerbilerna från någon pålitlig? Har du plats för alla om ingen blir såld? Vet du allt om gerbilens familj, var de friska och snälla djur? Temperamenyet på båda är den bra? Och massa annat sånt

Gerbil-hemsidan hittar du R

iamanoreo
0

#5 Jag ska behålla alla som sällskapsdjur, tänkte försöka mig på att träna aguilty med dom också, plats har jag gott om, har 2 st 200L akvarium, ett 60L och en SAMLA låda, sen har jag ev. ett 375L akvarium på g.

Mina killar fick jag från Himmelstalundsgymnasiet här i Norrköping, så jag vet inte så mycket om deras familj, gene etc, men jag vet att deär väldigt nogranna med att det inte ska bli inavel, ska ta reda på mer om deras föräldrar med tänkte jag.Då mina pojkar är rätt så unga tänker jag vänta ett par månader till för att lära känna dom bättre och studera deras beteénde lite närmare.

Någon hona har jag inte hittat än, tänkte leta efter någon bra uppfödare här på forumet :)

ks.gerbil
0

en 60L akvarium är för litet för gerbiler ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

iamanoreo
0

hmm, då får jag helt enkelt skaffa ett större :D

moawi
0

Ett tips är att kontakta en uppfödare som du kan få hjälp av, och ställa frågor till. Jag har märkt att många artiklar/texter om just avel på internet (och böcker) kan vara föråldrade och det finns en del felaktiga uppgifter. Och mycket kan man inte läsa sig till utan man får helt enkelt samla på sig sina egna erfarenheter. Men här på gif är nog de flesta artiklarna inom ämnet bra om jag inte minns fel :)

Jag själv hade oerhört mycket frågor i början men som tur var fick jag väldigt bra hjälp :)

iamanoreo
0

Tack så mycket för tipsen, ska kolla upp artiklarna här osv :)