Förpackning!?
Jag har en förpackning där vi har haft våffelstrutar men förpackningen har massor med färg på sig och sånt och då undrar jag kan jag ge den till gerbilerna eller är det giftigt ??! Snälla svara behöver hjälp D:
Är det i övrigt vanlig kartong? eller har den någon form av plasthölje på sig?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Den är bara vanlig kartong :)
Ungefär som pappersrullar tror jag såntdära typ
om det bara är vanlig kartong utan plast så ska det inte va någon fara… Jag själv slänger ner alla kartonger jag kommer åt här hemma till mina gerbiler så länge dom inte har plast eller något annat konstigt på sig :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tack :D
Bör inte vara några problem. Det man kan göra är att kontrollera följande:
Är kartongen glansig? Då kan den vara lackerad efter tryck och detta upplevs som en "plasthinna" som är där för att skydda färgen. Går utmärkt att pilla bort denna plasthinna på de flesta kartongen. Vanliga hushållsprodukter brukar inte vara lackerade utan snarare elektrionprodukter. Tex när du köper ny dator, tv, micro..
För att vara säker på att färgen som är i kartongen inte är giftig och att den följer de miljökraven som finns så använder jag enbart kartong från relativt kända märken. Finns vissa riktlinjer och föreskrifter som man bör använda för att färgen i kartongen ska vara så hälsosam som möjligt för människan. Bör vara samma sak för gerbiler.
Tack allihop :D