Gimli - Fortsättningen
Nu har lilla Gimli fått flytta hem till mig. 
Än så länge är damen mest trött efter resan, men har såklart inspekterat nya hemmet och mumsat lite mat också, så jag håvade fram kameran och tänkte försöka hålla igång en tråd om hur det går för henne.
När jag försökte stoppa ner lite grejor i buren så fick jag mig en utskällning, jag var tydligen otroligt läskig.
Men efter lite fjäsk med vetegroddar så var jag tydligen inte så farlig längre.
Men oj, så jag möblerar dåligt! Grävmaskineriet startade omedelbart. Allt gott!
Sånär som på att hon är känslig när locket är av buren (hon känner sig hotad), så verkar hon komma till ro riktigt bra. Lite kvitter har hon dock bjudit på, när de övriga djuren prasslade runt som bäst. Det lät som lockrop, så hon känner sig förmodligen ensam.
Hon har varit upp en kort stund ur buren, det gick alldeles utmärkt det med. 
Ska bli spännande att följa. Hoppas att hon gör framsteg! 
#2 Just nu gräver hon så alfliset flyger.
Hoppas det fortsätter så.
#4 Haha det låter bra det
Brorsan är också en riktig hejare på att gräva.
Slut på bilder för denna gång, nu ville hon inte vara med längre.
Nu ska hon få vara ifred och vänja sig vid sin bur.
Lilla snuttan :-*
Åh hoppas det kan sluta lyckligt för gimli nu :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Hoppas allt löser sig för lilldamen nu då! Så underbart söt :*
Bjöd på lite sallad på kvällskvisten, det var tydligen gott, men uj för blöta salladsblad. Fin i kanten tydligen.
Hon håller fortfarande på att gräva, kraken verkar inte riktigt ta till sig att alflis inte är bra tunnelmaterial
Men hon hittar nog pappershögen så småningom. Funderar på att försöka få tag i nån liten hö/halmtuss som hon kan sysselsätta sig med också.
#17 Haha vilken lyx
Känns jätte bra att hon verkar trivas redan. Hoppas det här håller i sig bara så hon inte börjar springa hysteriskt i buren.
Det hoppas jag med. Risken finns ju så fort detta inte längre är nytt. Hon piper/kvittrar/bjäffar på något underligt vis ibland, lite hipp som happ, till och med när hon gräver. Kanske pratar med sig själv?
Jag funderar så det baske mig knakar i träskallen min över hur det är lämpligast att göra med henne. Om hon bara vore äldre.. 
#19 Så hon håller på och kvittrar ändå
Hon började med det i fredags, har aldrig hört henne låta så, inte ens när hon satt själv sist gång (efter att hon fick säras från Lea och väntade på att Ciara skulle bli flyttredo).
Yes, hon kvittrar lite till och från.
Synd att jag har sålt den sterila hanen jag hade… Hade ju kanske passat i så fall. 
MvH Tsunamis
Rackarns, en steril hane hade varit pricken över i-et!
Ja dem dyker ju inte upp särskilt ofta heller!
MvH Tsunamis
Dessvärre inte. 
Vad duktig du är på att ta bilder - och på en gerbil dessutom :-O! Jättefina!
Tack
jag använder inte ens en systemkamera, jag har en gammal panasonic dmc FS15 
Första natten har passerat smärtfritt. Gimli verkar fortsatt fullt sysselsatt med att ordna i buren. Ska öppna och hälsa på henne om en stund.
Härligt att det går bra hittills! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Det går fortsatt bra för Gimli. Hon beteer sig normalt i buren och har börjat bli nyfiken på omgivningen. Ser att hon tittar på mig ibland när jag sitter vid datorn. Så jag körde lite "förlängda armen" med en matskopa som hon glatt satt och åt ur en stund nyss. På så vis blir det enklare att ta kontakt på sikt tänkte jag, det var så jag gjorde med mina jirdar när de var nya också. Så småningom kunde jag lyfta dem ur buren med lämpligt föremål, och de lärde sig fort att den saken innebär en stund utanför buren och sen tillbaka till buren. Nästa steg är att ta bort saken och lära att armen är samma sak. Detta vill jag alltså försöka få Gimli att förstå också, och det börjar bra.
Tänkte passa på att göra allt ordentligt ifrån början, även om jag kan ta ut Gimli som med vanliga gerbiler så blir hon stressad, och jag behöver bygga upp ett förtroende hos henne.
Hon börjar för övrigt att få till ett präktigt fluffbo av allt papper hon fått. Försökte hitta något spån jag tål också så hon kan gräva bättre, men icke. fick fly ur butiken vilt nysandes med tårarna sprutandes.
förbaskade allergi, och smarta djurbutiken har slagit ihop byggnaden med en blomsterhandel!
så nu är det sluthandlat där, tur det finns 2 till butiker i stan.
Dags för ny uppdatering.
Det har gått förvånansvärt bra hittils, det har bara varit en orolig dag då hon sprang runt lite och studsade i ena hörnet. Jag är relativt säker på att hon brunstade, och sen dess har det inte varit några problem.
Tänkte att jag skulle ta och fota lite igen snart, om inte annat så är hennes pappersslott värt att föreviga
det är enormt (1/4 av en hel samlalåda)
Jag har aldrig stött på en så duktig boare förr som Gimli 
Nu under kvällen har hon börjat hoppa i ena burhörnet (mot mig/datorn). Ska försöka möblera om i buren åt henne. 
Vilken sötnos! Ska följa den här tråden, hoppas att det går bra för henne! ;)
Idag är det lugnt igen, inget hoppande i hörnen. Gräv/gnag som vanligt igen. 
Nu har Gimli hunnit boa in sig här ordentligt, och det går riktigt bra. När hon får tråkigt meddelar hon det med besked, men är väldigt lätt och tacksam att sysselsätta. Fötter är tydligen det roligaste hon vet! Hon jagar dem, krafsar på tårna och försöker slickas. Pojkvännen märkte det av en slump när han vippade med foten framför hennes bur.
Händer är inte alls lika populära, det gillar hon inte.
Jag behöver knappt använda pappersinsamlingen sen jag fick hem Gimli, hon strimlar allt på nolltid 
Kameran har jag ju totalt glömt bort, mest på grund av att det är en massa krångel att få bilderna till datorn. Jag får sluta vara lat. 

Härligt att läsa om denna dam och att hon mår bra nu.