Gerbiler ihop?
Hur är det egentligen.. Ska man ha gerbiler 2 och 2, 1 och 1, små grupper?
Hanar tillsammans, honor tillsammans, alla tillsammans?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Gerbiler är starkt utpräglade flockdjur & ska alltid bo minst 2 st.
Honor kan va lite kinkiga, och oftast - har jag hört - går det inte ha dom fler än 2-3st.
Hanar däremot ska tydligen gå jättebra att ha i en större flock.
Och som med nästan alla djur ska man inte låta dom bo blandade kön för jämnan.
Men tydligen ska dom va väldigt duktiga på att inte skaffa barn för ofta om man har dom blandade, men det är nog dumt att chansa ;-)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Honor helst 2 och 2, hanar kan vara flera. :) Alla tillsammans går absolut inte.
Spännande.. Med möss är det ju så att hanarna ska man helst ha ensamma och honorna kan man hålla i mindre grupper. Likaså med kaniner så funkar inte hanar ihop men honor kan göra det. Men här verkar det ju vara tvärt om, att hanarna fungerar bäst! Tycker jag är lite roligt faktiskt ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ja, jag tycker oxå det är ganska roligt faktiskt, eftersom med dom flesta andra djur är det precis tvärtom ^^
Men mus hanar ska man väl oxå ha i par, om det går. Fast tyvärr är det sällan att det gör det..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Ja, även mushanar ska ju helst va i par men det är ju sällan det funkar utan de brukar ju börja slåss. Tyvärr. Men jag hade en kull för några år sen där det blev 6 hanar varav 3 bodde ihop hela livet.
Kaninhonor kan också vara svåra, om de inte är uppväxta ihop. När jag hade kaniner så kastrerade jag hanarna o så hade jag hane + hona ihop då honorna slogs rejält om jag försökte sätta ihop dom. Hade det varit nu hade jag köpt två honor på en gång så hade det kanske funkat.
Ja det är lite "kul" att gerbiler är så tvärtom, att hanarna funkar bättre ihop än honorna. Undrar vad det beror på??
Jag har aldrig sett mushanar från djuraffär som kan bo ihop utan att skada varandra. Men jag har väldigt dåliga djuraffärer i här i Uppsala tyvärr. Många mushanar från seriösa uppfödare därimot brukar fungera ihop.
#6, håller med dig om djuraffärerna! De inne i stan har knappt någonting, men det finns en bra som är nyöppnad! Eller typ, öppnade i julas tror jag, den ligger ute vid ikea och heter djur-hobby. En riktig gerbilguru jobbar där som heter Amber, så om det är något du behöver till gnagarna kan säkert hon fixa det! =)
Ja uppfödare väljer kanske hanar som har lättare för att gå ihop o på så sätt får hanar som håller sams bättre. De som finns i djuraffärer har väl grossisten (som det oftast handlar om) inte brytt sig om hur de avlat.
#7 Jag har varit på den affären en gång, jag cyklade dit med min kompis. Det verkade faktist vara en vara en bra affär. Jag får alltid för mig att affären heter 'Djurhobby' men jag vet att den heter något annat, för min kompis säger alltid att jag säger fel. Så om jag någonsin skulle köpa något till djur från djuraffär så skulle det vara där.
#8 Där jag praoade (Palms zoo) 'avlade' man på vadsomhelst. Nästan alla djur var inavlade och trängdes i trånga burar. I en liten labbur var det 44 möss!
#7 Nu kom jag på det. Den bra djuraffären heter Djurfavoriten. :)

Men kan man ha en hona och en hane tillsammans då?
<3<3<3
#12 Inte permanent.
En hona ska få sin första kull mellan 5-12 månader, absolut inte tidigare eller senare än så. Tänk på att en hona som är för ung ofta stannar i växten och mår dåligt av att få tidiga kullar. Är hon för gammal har hennes becken stelnat och hon kan få komplikationer som t.o.m. kan ta död på henne.
2 kullar på raken, lång vila imellan och 1-2 kullar igen, sen är honans avelskarriär slut.
Det kan också vara svårt att sälja bebisar om t.ex. alla blir agouti, vilket är lätt hänt om man inte kan genetiken. Du kan försöka att låna ett färdigt avelspar ifrån någon uppfödare, det finns vissa som lånar ut på foder till de som vill prova på att ha bebisar. Du får då hjälp med allt det praktiska och teoretiska, hjälp med att sälja bebisarna och slipper gå igenom alla problem man stöter på ensam, utan har alltid någon att ringa. Det är ett bra sätt att se till djurens bästa till 100% och ändå få vara med om den fantastiska upplevelse det innebär att se ungar födas och växa upp. :)

Okey tack så mkt<3