Höet?
När vi fick hem gerbilerna så hade vi redan en påse med fint hö. Jag har gett mina gerbiler hö 3- 4 gånger sen jag fick hem dem, men hur ofta kan jag ge de hö egentligen i veckan?
// Johanna^^
#1 Okej men tyckte gott at de kunde få det för att vi hade det hemma redan, och mina boar facktist inte med det som jag trodde att de skulle göra, utan de äter lite och älskar att tugga söder höet.
Samma här, mina boar inte- de gör som med papp, de biter ner det i småbitar :)
Jag lägger in hö till mina varannan-/var tredje dag ungefär, dom boar med det, det gör så tunnlarna håller sig uppe och sedan äter dom upp höet. :)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Okej ;)

Jag ger oxå varannan/var tredje dag. Mina boar mest med toapapper,fluffslott ;)och höet äter de av och älskar att gnaga på det. Ser dem ofta med en "kvast" i munnen och ner i tunnlarna :) De verkar uppskatta det väldigt mycket. =)
#6 Min lilla Doris brukar också ha en"kvast" i munnen och går ner i min skokartong, som de använder mest som hus.
Så jag kan je de hö ungefär 3 - 4 gånger i veckan?

Ja,det är lagom :) Då får de inte varje dag och blir extra glada och har bra med sysselsättning sen :) Visst är de söta med sina "kvastar" =)
De är riktigt söta med sina "kvastar"! Igår tog Doris några för långa höstrån så hon kom inte in genom öppningen, hon är för söt! ;) <3
Ja, när de får hö då några gånger ibland så blir de jätteglada. De fick igår och de satt på vars en ände på hö högen och gnagde, de låter jätteroligt när de tuggar på höet. ;)
Jag gör som #10 (;
När dom får nystädad bur blandar jag i massa hö för att binda upp spånet så dom kan gräva gångar.
Sedan kanske jag ger dom lite under veckan, men inte alltid (;
//Klara

#10 o 11 Jag lägger bara ner höet. Blanda ihop det sköter de så bra själva :) De gräver runt allt hela tiden,gör nya gångar så det blir blandat ändå. Bättre att de sysselsätter sig själva och när de får hö är det en febril aktivitet resten av dagen =) Ibland så ser man stora "bollar" med hö som de släpat i i nån tunnel och så sitter de där och "finfördelar" ;D
#12: Smart! Ska testa det nästa gång vi städar (;
//Klara
Mina gerbisar blandar själv ihopa det också, efter ett tag.
Jag ger mina både hö och halm 2-3 gånger i veckan. Höet äter de lite av men mest är det sysselsättning för dem. Jag lägger också ner det i en hög så får dom blanda runt det själva, men de boar inte med det. Där är det servetter som gäller. Halmen ger ju lite mer tuggmotstånd, så att säga, och det verkar de gilla :)
Tack för alla bra svar, det uppskattas! ;)
Men har en till fråga jag kompå nu: hur mycket hö ska de ha?
#18 Så det kvittar egentligen hur mycket de får? Då kan de ju få "mycket" en dag och en annan dag lite mindre. Hehe smart^^
Jag tar en näve hö o halm ihop, ungefär.
#20 De måste ha ÄLSKAT det! Så du typ nästan "fyllde" hela ytan med hö elr? hehe^^