Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 2004 ggr
gothic_eve
0

Sjuka gerbilbebisar :(

Mina små bebisar är 3½ vecka nu och i dagupptäcke jag att två av dom små inte alls mår bra :(

Deja-Vu och Desdemona har förmodligen drabbats av luftvgsinfektioner…Båda "klickar" när dom andas och så har dom burrig päls och diareé  - jag ska ringa veterinären nu på en gång!!

Stackars Desdemona väger bara 7 gram :(

Anne.K
0

Nej fy vad jobbigt :/ men är det inte svårt att behandla så unga gerbiler med medicin? Tänker på mängd och att de är så små. Jag hoppas dina bebisar blir friska iaf.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

gothic_eve
2

Jag har fått en akuttid hos veterinären kl 16.00- det blir inte jättebilligt men jag gör vad som krävs för att försöka få dom friska!

Anne.K
0

Hoppas det går bra hos vetten. Här hålls både tummar och tassar för dina bebisar.

[Jessica_91]
0

Nej vad tråkigt, hoppas det går bra :-( Vad har du för strö till dem?

gothic_eve
0

Jag har vanligt kutterspån men ska åka och köpa alflis nu när jag har kommit hem från affären.

Jag misstänker defenitivt att det är spånet som har gjort dom sjuka.

Dom lever i gerbilparadiset med ca 40 cm spån som dom dagligen gräver massor av gångar i - men tyvärr verkar det ha gått ner i luftrören :(

Tsunamis
0

Beror på hur länge de har haft det om de precis fick det så är det större chans att de klarar sig. Men det låter som om dina haft det ett tag. Bara någon dag eller två räcker för att de ska stryka med tyvärr.

Ja spån reagerar de oftast på men det är dammet som är boven och damma kan all bottenmaterial göra. Städa ur & torka ur och ge dem nytt är det första du bör göra.

MvH  Tsunamis

panini
0

Hållar alla tummar och tassra här hemma och hoppas att de blir bra igen! Glad

hhejlollo
0

Snor tråden lite.. Jag misstänker att min lilla Sprite också har de! Han klickar hela tiden och är lite småburrig i pälsen.. Men var mår bra för övrigt och springer runt och busar och gräver..

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Asa-S
0

Tråkigt :( En av mina små i kullen jag hade klickade och vart mager.Jag gav baktrim. En droppe morgon o kväll. Det är tidigt stadium på luftvägsinfektion. Min lilla vart bra fort och hon fick baktrim i 10 dagar. Banansmak var det och hon tyckte om det :)

gothic_eve
0

Nu har jag kommit hem och tyvärr så var Desdemona och Deja-Vu så dåliga att dom tyvärr avled på väg hem :(

Resten av bebisarna har jag gett medicin nu (baktrim) så jag hoppas att dom kommer att klara sig i alla fall!

Veterinären skulle ringa upp mig i morgon och höra hur det går för dom.

Det gick väldigt snabbt - för båda gerbilerna som dog i dag sprang omkring i går och grävde.

hhejlollo
0

#9 var har du köpt de? Fick tid imorn kl.12.30 så får vi se va dom kan göra!

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
0

är det något gerbiler kan leva med? om det licksom mår bra annars? vet inget om luftvägs infektion så..

hålls både tummar och tassar här också!

Gerbil-hemsidan hittar du R

hhejlollo
0

#10 nej är de sant?!:( beklagar sorgen!:( Nu blev ja riktigt orolig över Sprite.. Han springer runt och gräver men är lite smalare är sina syskon och lite ruggig i pälsen..

Sajtvärd på degus.ifokus

gothic_eve
0

Hhejlollo - Baktrim fick jag på recept och kostade 52:-

hhejlollo
0

#14 okej tack!

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
0

10# såg inte när jag va här och skrev :( beklagar :(  hoppas att de andra klarar sig utan problem!

Asa-S
1

Jag hade nära kontakt med erfaren uppfödare och ringde direkt till veterinär och sa vad jag behövde…de kan inte mycket om smådjur och jag gick helt på vad uppfödaren sa. Veterinären skrev recept som jag gick direkt till apoteket och hämtade. Var inte iväg med den lilla. Blir för stressigt för en redan sjuk gerbil. Allt gick toppen bra just för att hon fick hjälp fort. Hon klickade och var smal. Då lyssnade jag på mina noga men ingen mer som var sjuk.

Tsunamis
3

#12 Vissa ungar klarar sig på egen hand och blir bättre ja, men om man inte vill chansa så är det veterinären som gäller. #13 Klickar ungen så bör du göra något åt det på en gång. Luftvägsinfektion är inte alls ovanligt och inte heller ovanligt att de dör så mitt råd är att städa ur buren och ringa veterinären! Vill också tillägga att man inte ska avla på ungar som fått luftvägsinfektion som små det är bara ett steg bakåt och leder till sämre immunförsvar i kommande generationer och sämre tolerans mot dammpartiklar.

MvH  Tsunamis

Asa-S
1

#19 Håller med dig! Det kan vara vanskligt att åka på resor till vet med de små och bättre att prata med vet på telefonen.

#10 Så tråkigt när sånt händer :( Skickar tröstkramar!

gothic_eve
0

Jag åkte faktiskt iväg med dom (råd från veterinären) men då hade jag såklart mamman med också. Jag lade en handduk i botten på buren och så lade jag en handduk över buren så att dom inte skulle utsättas för mycket av intrycken utifrån och bli stressade. Efter det här så är jag en erfarenhet rikare och nästa gång tänker jag ringa och be dom skriva ut medicin. (förhoppningsvis händer det inte igen)

Asa-S
0

#21 Inte säkert att det var resan,fast jag har en kompis som var hos vet med sin stora gerbil och den vart så stressad(tandproblem)att den dog på vetbordet :( Nu var vet oxå en sån som inte var van att hålla och ta i gerbiler. Jag har haft marsvinsuppfödning i många år(ej längre) och fick lära mig av långt erfarna uppfödare om sjukdommar och vad som behövs. Eftersom jag visste mer än vet om dem så gjorde han som jag vill och skrev ut det jag behövde. Så det blir så med gerbilerna oxå. Om jag inte behöver avliva så klart…då åker jag dit såklart. Jag lider verkligen med dig..det är hemskt när sånt händer :(

gothic_eve
0

Eftersom dom andra gerbilerna inte har visat tecken på infektion (jag har en här hemma dom "klickar" men hon är pigg) så tror jag att det kommer att gå bra för resten av kullen :)

hhejlollo
0

Själv fick ja ingen medicin.. Hon tyckte inte de va så allvarligt och sa att om de blev värre skulle ja komma tillbaka. 1100:- för ingenting!

Sajtvärd på degus.ifokus

Anne.K
0

#24 fy vad surt :/

hhejlollo
0

#25 ja, blev faktiskt irriterad för ja fick betala mycket pengar men så får jag ingen medicin! Har beställt tid till en annan nu men de är på fredag så ja hoppas på en bättre veterinär där!:)

Sajtvärd på degus.ifokus

ks.gerbil
0

26# hoppas! för 1100 kronor för att sen inte få nåt är ju väldigt dyrt!!

gothic_eve
0

Men fy vad dåligt av veterinären hhejlollo!

Hade du bott närmare hade du kunna fått medicin av mig!

Gerbiler blir fort sjuka - det kan handla om timmar ibland.

Det har jag ju nu själv fått bevittna.

Sen kanske du har tur med din lilla parvel - han är väl ett par veckor äldre än mina och det är inte säkert att han kan behöva medicin.

Ha koll på allmäntillståndet bara.

Lycka till!

hhejlollo
0

#28 tack va snällt av dig! Han är väl en vecka äldre än dina så så stor skillnad är de ju inte. Min granne som är veterinär konstaterade att han har luftvägsinflammation så på fredag får jag medicin då hon inte kan skriva ut för hon är mammaledig! Jo med tanke på att dom är så små så blir dom ju sjuka väldigt fort, hoppas han orkar till fredag!

Sajtvärd på degus.ifokus

Asa-S
0

Hoppas att han inte blir värre :( Jag skulle inte vänta så länge som till fredag. Det kan gå åt skogen fort och all tid är värdefull då de går ner sig snabbt. Väldigt knepiga veterinärer som inte kan fixa recept som man hämtar ut… Oftast vet man bäst själv om man har erfarenhet och uppfödning. Håller tummar o tassar för lille Sprite och att han blir frisk så han kan flytta hit. :)

hhejlollo
0

Jo ja vet men de va tidigaste tiden.. Jag har ingen erfarenhet av sjuka gerbiler så men av andra djur. De är inte kul och oftast går de fort! Har iaf lyckats få baktrim tack vare min kära granne så nu håller jag tummarna på att han blir bra!!

Sajtvärd på degus.ifokus

Asa-S
0

#31 Nu blir det säkert bra!Glad

gothic_eve
0

Jag matar på med Baktrim morgon och kväll - den tredje gerbilen var så liten och svag i morse att jag trodde hon skulle dö.

Hon väger bara 11 gram.

Nu i kväll när jag kom hem från jobbet och skulle ge medicin så blev jag glad över att få se att hon fortfarande lever.

Hon väger fortfarande bara 11 gram, men jag har sett henne sitta och gnaga på lite mat ikväll här i alla fall!

Jag hoppas att hon fightar sig ut ur det här!

Asa-S
0

Min lilla åt oxå dåligt eller såg aldrig att hon åt men efter ett par dagar med baktrim så började hon äta och piggare för varje dagGlad Håller tassar o tumma här för att det blir bra!

gothic_eve
0

J*kla skit !

Precis när jag har fått ordning på gerbilerna och dom har vuxit på sig jättefint och allt verkar tillslut att bli bra så får jag bakslag!

Nu i förmiddags när jag tog upp gerbilbebisarna - vad hör jag?

"klick klick" från två stycken av dom :(

Blev att desinficera hela buren IGEN och denna gången tog jag ingen risk så nu har dom bara 5 cm spån och i stället massor med toapapper som dom kan boa med.

Mamman saknade spånet direkt - men det känns bäst såhär.

Vill ju att mina små bebisar ska få vara friska!

Asa-S
0

Nej! Vilken otur du har :(   Beror det enbart på spånet? Eller spelar annat in? Det mesta dammar ju som man kan ha som bottenmaterial. Sen läste jag att man inte ska avla på djur som haft infektion…Fast är det inte så att imunförsvaret stärks om de klarar av infektionen(luftvägsin)? Man blir mer motståndskraftig ju fler tex förkylningar man har (vi människor)Kroppen bygger upp antikroppar…Gerbiler är oxå däggdjur som vi. Borde det inte funka på samma sätt?

gothic_eve
1

Jag är nästan säker på att det är spånet - så mycket annat kan det inte vara tycker jag?

ingen av mina andra gerbiler har jaft luftvägsinfektion någonsin.

(detta är den fösta kullen som växer upp i 222 l  akvariumet - och självklart går det i mera spån där).

Men nu har jag satt in en glasvägg i akvariumet med spån på ena sidan och "tomt" på den andra - där ställde jag ett par hus, vattenskålen och sandskålen.

Ska ordna lite tjockare grenar dit och lägga in också.

[KKlara]
0

Gud vad jobbigt! Hoppas det blir bättre nu (:

//Klara

Sphynx
0

Från vilken ålder(ca) är de inte lika känsliga för spån/damm då? Gäller det även när man tar hem en ny femveckors unge?

Asa-S
0

I min kull (2 1/2 år sen) så vart en sjuk men frisk direkt med hjälp av baktrim. De andra vart inte sjuka. Kanske en slump eller att de varit extra kännsliga,de som drabbas? En teori som jag var inne på var att jag bytte spån ca en vecka innan de föddes och sen när de var ca 2 1/2 vecka gammla. Om jag struntat i att byta fram tills de var 4-5 veckor…hade det kanske gjort skillnad? Nytt spån dammar ju en hel del,då menar jag att det far i luften.