Kräsna!
Mina små gerbiler är verkligen jättekräsna, har prövat det mesta tycker jag, men inget verkar vara så gott. Igår stog jag och stekte ägg och fixade, men dom hade inte rört det ens när jag tittade till dom i morse. Här är en lista på vad jag gett dom;
Grönsaker
Isbergssallad
Ruccola
Morot
Gurka
Sen runt 5 andra salladssorter
Frukt
Banan
Äpple
Päron
Vindruvor (söta)
Jordgubbar
Övrigt
Stekt ägg där jag blandat ihop gulan och vitan som en omelett smet ungerfär
Lite kattmat (eukanuba)
Men inget verkar vara intressant ens, vindruvor smakade Rocky lite på, samma sak med gurkan, men det andra har dom inte rört ens! Ska pröva och köpa barnmat och göra gröt åt dom nån gång, kanske något kött också, kan någon ge tips på det?
Vill pröva och köpa syrsor (inte mjölmaskor, har en stor fobi för allt som ser ut som maskar och larver) och ge till dom, det tycker dom säkert är kul också.
Vad ger ni till era kräsna gerbiler som de tycker är gott men samtidigt nyttigt?
Mina gerbiler är ganska kräsna också, det enda tipset jag har är helt enkelt att bara testa sig fram :P tillslut hittar man kanske något som de gillar… Alla mina gerbiler här hemma gillar olika saker och ogillar olika saker också :P och ibland glömmer jag av vem det vad som gillade vad så då råkar de som inte gillar en sak få det dom inte gillar … jag får nog börja köra på att skriva en lista på vem som gillar vad, haha.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag tror inte det är så bra med stekt ägg, men hårdkokt ägg kan du prova att ge dom.
Själv älskar mina två grabbar:
- kokt broccoli
- isbergssallad
- hallon
- maskrosblad
- mosad och torkad banan
Några har du redan testat, men det andra kan du prova (:
#1 Ja får bara fortsätta som du haha :)
#2 Varför skulle inte det vara bra? Stekjärnet har jag använt en gång innan, till ägg då också så inget dåligt kan ha kommit med. Sen smakade dom inte på de ens. Dom har fått hårdkokt också men det ignorerade dom bara. Broccoli tror jag dom har fått, dock inte hallon och maskrosblad, får pröva det.
#3: Jag vet inte precis varför. Jag har hört att det inte är så bra för dom att få grillad eller stekt mat.
Broccoli är mina grabbars favorit, dom kastar sig över den, när man ställt ner den i buren (:
//Klara
Går jordgubbar bra? Dom har precis mognat här hemma (;
//Klara
Ja, mina gillar ju hallon så jag tänkte att jordgubbar borde slinka ner det också, haha (;
//Klara
Gillar de inte ens banan?
Haha det var värst vilka finsmakare du har fått hem ;)
Hoppas du hittar något till slut :)
Mina älskar majs! Prova det;)
#4 Okej, får pröva det :)
#5 Ska inte ge dom stekt igen, men vill gärna veta vad som är så farligt med det? Och köttfärs ger man ju inte rå, och har aldrig hört att man kokar köttfärs
Undrar bara eftersom jag är nyfiken och vad som skulle kunna ha hänt om dom åt det.
Tack för tipsen i alla fall! :)
#9 Näe, dom smakade nog pyttelite men sen dissade dom det bara haha ;) Tack" :)
#10 Majs har dom också fåt hahaha :) Och juste, spagehtti också, stor diss det också :P
#12 Dock stekte jag inte med olja utan pyttelite smör, torkade bort nästan allt md papper så det skulle bli så lite som möjligt, men men ska inte göra det igen.
Ja, maten brukar vara i lite mer än 12 timmar, kanske en natt eller om jag ger dom på morgonen eller dagen tar jag ut den när jag går och lägger mig.
#14 Men då blir det ju väldigt ofräscht?
Nej men dom har fått maten efter förskmaten ibland så dom äter nog inte det för att dom inte är hungriga :P
#16 Okej, då får maten vara i så länge nästa gång :) Att dom får den vanliga maten efter ibland, så dom borde ju vara hungriga :)
Ja det är den oftast Men ibland äter dom ju upp den, eller så ser jag inte den om dom har "skvätt" ner maten i spånet.
Fast mina brukar få en matsked var om dagen plus lite frukt och grönt i bland.
Annars kan du ju ta ut basmaten några timmar när du sätter in färskmaten, annars kanske de hellre väljer torrfodret än färskmaten.
Ang att steka så tror jag inte att det är så farligt, men om man kan välja mellan att steka och koka så är det ju nyttigare för dem att få kokt mat eftersom det är fettsnålare. Jag vet faktiskt inte varför man inte direkt rekommenderar att steka, men det kanske är p.g.a fettet… Någon gång ibland är ju ingen fara då, det är ju inte farligt på så sätt att det är giftigt eller nåt.
#11 Det går bra att koka köttfärs :)
Lite OT kanske men borde det inte vara bättre att steka i olja, än i smör i så fall p.g.a laktosen? :)
Du kan ju ge de knäckemacka, det tycker mina är supergott ;)
Kål kan du ju också prova.
Jag tror att man inte ska steka mat till gerbilerna för att maten blir för hårt tillagad eller vad man ska säga.
Som när vi är magsjuka, då är magen ganska kännslig, då är det inte bra att äta stekt mat eftersom det blir för stark eller för hårt tillagat.
Gerbiler är ju så små så dom har väl ganska kännsliga magar, tror det är därför.
Hehe, hoppas ni fattade (;
//Klara
#26: Tack, eller vad man ska säga (;
//Klara
#24 Alldeles riktigt.
#22 Kål bör man inte ge gerbiler. De har för känslig mage 
#22 Oj, då får jag ta bort det genast!
(Jag frågade min mamma om jag kunde ge det till dem, och hon sa ja och var helt säker! Så nu ska jag aldrig lita på min mamma längre om gerbiler ;))
Mina gillar inget av ovanstående speciellt mycket. De älskar de gångerna jag lyckats fånga silverfiskar. Maggots kan slinka ned någon enstaka. Sen älskar de förstås mandelspån och pumpafrön. Det enda jag skulle kunna säga att de ÄLSKAR är i så fall mandelspån.