Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 2801 ggr
moawi
2012-07-08 22:25
0

Priser

Vad är ett rimligt pris för en gerbil/gerbiler från uppfödare tycker ni? Ska det vara olika priser beroende på ålder, typ eller annat? Vad tycker ni om priset hos en uppfödare jämfört med hos en djuraffär?

Om du är uppfödare: vad har du för prissättning?

Berätta gärna hur ni resonerar och tänker!

Tsunamis
2012-07-08 22:48
0

150 tar jag för alla mina även dem som är ur importdjur. Finns ju dem som vill ha mer för ungar som är efter importerade djur men det är inte aktuellt för min del. Jag tycker det är ett lagom pris och jag har inget intresse i att höja det eller ta mer för en särskild färg. Att gå med vinst gör man absolut inte som uppfödare så jag vill hellre vara lagom än dyr.

MvH  Tsunamis

[Tassy]
2012-07-08 23:03
0

jag tänker väl runt en hundring, + minus nån tjuga hit eller dit. Jag skulle inte betala mer än 200/djur.

panini
2012-07-09 11:42
0

Om jag hade varit uppfödare så hade jag nog tagit 100 - 150 för en gerbil eller 200 för 2 stycken. Tycker själv att det är ett lagom pris.

hhejlollo
2012-07-09 11:54
0

Jag tar 150:- :)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Asa-S
2012-07-09 11:55
0

Jag tycker att 150 är lagom,sen är det viktigt att djuren kommer till rätt ägare.

Anne.K
2012-07-09 14:50
0

Jag tar 150 kr per djur oavsett ålder/utseende etc. jag tycker det känns som lagom, jag vill inte sälja billigare heller eftersom jag tycker man ska försöka höja värdet på djur så att inte vem som helst kan köpa djur hur som helst som sedan lever dåliga liv. Så jag är ju även väldigt noga med till vem jag säljer, jag vill kunna känna mig trygg med köparen också och känna att de djur jag säljer hamnar i bra hem.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Smullis
2012-07-09 23:03
0

Tycker de ska kosta mellan 150-200 kr st :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

gothic_eve
2012-07-10 11:05
0

Mina gerbiler säljer jag för 150:- paret (eller om man har en gerbil hemma och köper en av mig så tar jag 100:- för en gerbil)

moawi
2012-07-10 22:26
0

Tack för era svar! Jo jag tar också 150, mest kanske för att de flesta andra gör det, och det är ett bra pris. Men på sätt och vis kan jag nästan tycka att det är billigt med tanke på vad djur i djuraffär kostar - och vilken stor skillnad det är på djuren man får därifrån och från en uppfödare. Med tanke på all tid och kraft uppfödare lägger ner, till skillnad från vad djuraffärerna gör. Å andra sidan har de ju ett helt annat syfte när de säljer sina djur tyvärr… :/

Men jag tycker ändå inte att man som uppfödare ska ta ett för högt pris när allt annat som ska införskaffas till djuren kostar mycket: bur, mat, spån o.s.v. Jag tror det kan avskräcka folk från att köpa.

För mig som tar såpass få kullar per år, och inte har någon egen inkomst (uppfödningen finansieras till största del av min månadspeng - 500 kr - och jag sparar hela tiden så mycket jag pengar jag kan till min gerbilkassa) så är det ändå ganska tufft.
Jag har faktiskt funderat på att höja till 200 men det känns inte bra… 400 kr för två gerbiler är dyrt. Speciellt om man tänker köpa tre, 600 kr. Nä jag behåller nog min prissättning.

Men Tsunamis hade en bra deal med att sälja för 100 kr till uppfödare, det tycker jag är jättebra så att man kan uppmuntra till att köpa och sälja, uppfödare emellan. Jag ska nog också börja med det tror jag :) Vi behöver nog hjälpas åt tillsammans så mycket det går tror jag för att utvidga och utveckla linjerna.

Tsunamis
2012-07-10 23:15
0

Rättelse, jag säljer för det priset om det känns rätt mellan den uppfödaren och mig + att upprätthålla kontakt och vidare utbyte av avelsmaterial. Flört

MvH  Tsunamis

panini
2012-07-11 13:56
0

#9 Du kan ju höja priset till 175 kr/st. Så om man köper 2 gerbiler så kostar det alltså 350, då får du 50 kr mer osv. ;)

jule
2012-07-11 14:47
0

Jag tycker det vore jättebra om alla uppfödare höjde priset. Det höjer värdet på djuren i allmänhet och minskar spontanköp (svårt att spontanköpa från uppfödare för de tillåter nog inte det, men jag tror att köpare tänker efter mer när de ser att de även kostar lite pengar). Sedan tänker jag att vill man inte betala för djuren hur tänker man då ang veterinär och andra kostnader?

För mig har det aldrig handlar om pengarna, man går inte runt på en gerbiluppfödning :) Utan att man isf höjer priset av andra anledningar som tex "statusen" på djurslaget.

Men internt att sänka priset som ni pratar om ser jag inget fel i! Tror jag menar utåt sett. Men kom gärna med kommentarer på det jag skrev, varför ska man inte höja priset?

jule
2012-07-11 14:48
0

Tog 175 när jag sålde ungar

hhejlollo
2012-07-11 14:49
0

Jag har en tigningsavgift på 50:-/gerbil som inte fås tillbaka om man ångrar sig. Jag tycker de är bra för ingen oseriös är beredd att betala innan och dessutom har jag alltid kontakt med köparna:)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Anne.K
2012-07-11 15:09
0

Jag tycker precis som #12. Kan bara hålla med i allt.

Jag har också börjat med tingningsavgift precis som #14 just för att så gott som möjligt undvika oseriösa köpare.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Crest
2012-07-11 16:48
0

Jag betalade 175 kr/st för mina två gerbiler (köpta av #12 jule), vilket jag tycker är ett helt okej pris - det sätter ett värde på djuren utan att bli för dyrt. Plus att man får ett fint och fiskt, handtamt djur med bra temperament för de pengarna till skillnad från en djuraffär där gerbiler ofta kostar uppåt 300 kr och knappt alls är hanterade, kanske sjuka eller inavlade.

Fast mer än 200 skulle jag nog inte betala :)

[Tassy]
2012-07-11 18:28
0

Det är svårt att prissätta, visst är det bra på ett vis att få upp priset privat, samtidigt måste man ju ändå försöka vara attraktiv säljare jämte djuraffärer.

moawi
2012-07-11 20:13
0

Ja 175 skulle ju kunna vara en medelväg… 
Men det är jättesvårt det där att sätta ett pris på levande varelser, precis som ni nämnt så finns det flera saker att väga mellan: att höja värdet på djuret men samtidigt inte ta några fantasisummor.