Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1243 ggr
panini
2012-07-09 11:55
0

Nafsar :/

Nu tycker jag gerbisarna växer så det knackar, jag och mamma tycker iallafall att de blivit stora och det känns på tyngden.

Men till frågan: Doris har börjat att nafsa på mina fingrar, men bara på fingertopparna. Vet ni varför hon har börjat göra det kanske? Hon biter inte så att man får märken eller så utan hon bara nafsar.

Vet ni hur jag ska göra för at hon ska sluta? Jag har provat att blåsa lite på henne men hon värkar inte bry sig utan bara går en bit bort och när hon kommer nära handen och ser finger topparna så börjar hon att nafsa igen! :/

//Johanna^^

ks.gerbil
2012-07-09 12:04
0

Det kan vara bara något de gör nu vissa unga gerbiler gör så Försök blåsa lite hårdare för at visa att det inte är lönt om hon fortsätter kan du prova sätta lite citron för att visa att det inte är gott ;-)

Gerbil-hemsidan hittar du R

panini
2012-07-09 13:00
0

#1 Ja det var ju smart, tack:)

moawi
2012-07-09 22:32
0

Jag tycker inte att det är så mycket att bry sig om. Hade hon velat skada dig hade hon bitit till ordentligt, men när de nafsar menar de ju inget illa. Jag tycker inte att det är något man bör straffa för (jag har ändå aldrig upplevt att det hjälpt).

Jag tror att nästan alla mina gerbiler nafsat på mina fingrar någon gång, vissa oftare än andra. Jag ser det mest som att de är nyfikna och undrar om jag har något gott i händerna, och jag tar inte illa upp så länge det inte går till överdrift :)

Jag tänker som så att om mina gerbiler någon gång skulle bita mig, alltså skada mig, så är det inte lönt att straffa då heller. De bits ju av en anledning = oftast är de rädda. Att blåsa på dem då lär ju knappast göra dem tryggare. Så resonerar i alla fall jag.

moawi
2012-07-09 22:34
0

Just det, om du vill att hon ska sluta nafsa, ta upp handen och stäng locket. Att hålla kvar fingrarna framför henne hjälper inte, utan gå därifrån och vänta en stund innan du öppnar buren igen. Förhoppningsvis har hon då glömt vad hon höll på med.

panini
2012-07-10 12:11
0

#3 Okej det är ju bra, men hon har redan slutat att nafsa! ;) Hon började nog med det i lördags men slutade redan igår, och jag tror nog att hon tror att jag håller i godis för jag brukar hålla en hirskolv i fingrarna.