Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 604 ggr
nibr
0

Gerbilbebis med vuxna gerbilhanar?

Hej!

Kan man sätta ihop en gerbilbebispojke med tre vuxna gerbilkillar? Och hur gammal ska bebisen vara då isåfall?

Anne.K
1

Gör man det rätt och försiktigt så ska det nog gå… Men varför vill du tillföra ännu en hane i en redan fungerande grupp?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
0

Det går, man får försöka med en i taget bara. Men ja varför vill du ha en till bland dem?

MvH  Tsunamis

nibr
0

Tack för snabba svar!

Vår hona ska troligtvis få bebisar och funderar bara om det är så att det bara blir en ensam pojke i kullen, om denne då isf kan bo med de andra vuxna pojkarna, eftersom de inte ska leva ensamma.

Och tvärtom, undrar jag om det blir en ensam tjejbebis i kullen, kan hon vara kvar hos mamman och hennes syster?

Anne.K
0

Vart finns pappa gerbil? har du haft avelspar eller handparat? för om du haft avelspar så kan ju en eventuellt ensam bebispojke flytta ihop med pappan.

Och en ensam bebishona kan stanna hos mamman och systern. Men man ska dock vara beredd på att 3 honor kan bli instabila efter en tid och börja bråka. Men är det bra åldersskillnader så kan det funka bra också. Man får helt enkelt se och läsa gerbilernas signaler.

nibr
0

Mamman bor med sin syster och pappan bor med sina två bröder.

Anne.K
0

jaha okej, då förstår jag upplägget hemma hos dig :P

nibr
0

Har ni ngt tips om det nu är så att det blir en ensam hane? Hur gör man då lämpligast, att försöka para ihop denne med pappan och farbröderna eller köpa en bebishane från annan kull som rumskompis?

moawi
0

Annars kanske man skulle kunna ta pappan + son i en bur och de två farbröderna i en bur. Men om pappan är den dominanta bland sina bröder så kanske man ska vara försiktig med att dela dem. Det skulle kanske nämligen kunna rubba balansen mellan farbröderna om de blir ensamma kvar, tror jag. Behöver inte göra det, men om det är en ostadig flock bör man nog tänka sig för.
Rätta mig om jag tänker fel.

nibr
0

Men det känns lite taskigt och ta bort pappan från sina bröder som ju levt tillsammans hela tiden…Men är det en dålig idé att köpa en annan bebis från annan kull och sätta ihop med? Tänkte att det kanske är lättare om båda är i samma ålder.

moawi
0

#9 Nej det är ingen dålig idé. En sådan ihopsättning bör gå utan minsta problem :)

nibr
0

Tack för alla goda råd Skrattande